Voiko eskaria kieltää menemästä eskariin koska vanhemmalla on viikonloppu töitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja kaipaan

Vieras
Siis tällainen tilanne: Lapsi on koulun eskarissa joka tarjoaa myös hoitoa klo 17 saakka. Eskarista kuljetetaan lapsia läheiseen vuoropäiväkotiin jos tarvii ilta/viikonloppu hoitoa. Nyt tuli eskarista mulle kommentti, että lapsi ei voi tulla mun viikkovapaa päivänä eskariin (siis ei hoitoon vaan aamupäivä eskariin) jos mulla on viikonlopuksi varattu hoito sieltä viikkopäiväkodista. Että lapselle pitää tulla kaksi vapaa päivää viikossa :o No mulla voi olla 7 päivää töitä peräkkäin, että käytännössä voi hyvinkin olla ettei sitä kahta vapaa päivää tule samalle viikolle.

Ja lapsella on ollu ihan normaalit vapaa päivät kotona muuten, mut nyt on sattunu et tulee vaan yksi eskari päivä ja sitte pari viikkoa, että ei pääse sinne lainkaan koska mulla on iltavuoroja niin että menee suoraan iltahoitoon.

Ja siis pointti tällä, että voiko eskarista sanoa että lapsi ei voi sinne tulla? Kun sehän on koulu eikä päiväkoti?

Ei ole vielä eskarista kokemuksia, mutta kuulostaa kyllä kummalta. Kyllähän se on tiemmä kaikille sallittu vaikka kuinka olisi viikonlopun hoidossa. Kaksi eri asiaa..

no kai ne voi. eihän eskari ole tietääkseni pakollinen ollenkaan. yleensä vuorotöitä tekevieän lapset ovat enemmän kotona kuin muut. haetaan aikaisin jne. koska toine vanhempi tulee esim. nukuttuaan hakemaan aikaisemmin kuin sellaiset, joilla molemmat vanehmmat tekevät 8-17 töitä.
mistä johtuu että teillä on lähes aina hoidossa? ootko yh?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ii:
oko lapsella isää jonka kanssa voisi olla viikonloppuna?

Ja tämä liitty aiheeseen miten? :o

silleen että vois pitää ne vapaapäivänsä, siis se lapsi? kyllä siitä oikeesti pitkä putki tulee

Niin siis jospa luet kysymyksen tuolta alusta uudestaan? :D

no otsikon kysymykseen on tosi hankala vastata. pidä tunkkis

Kiitos kaikille jotka ottivat kantaa alun kysymykseen :D Pitänee ottaa puheeksi ja alkaa selvittämään miten asia käytännössä on.
Kuitenkin eskari on koulutoimen alainen eikä päiväkodin, vai olenko aivan väärässä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä eskarilainen on monestikki pois.Ihan vaan siksi ettei jaksa nousta. Laitan vaan opelle viestin et pidetään vapaa päivä.

jaa, no minusta 6v on tarpeeksi iso nousemmaan aamulla säännöölisesti ylös.

Ihan hyvä kysymys minusta se että eikö voi olla isänsä kanssa välillä ettei tule ihan kamalan pitkä hoitoputki lapselle. Kai ap siihen voi vastata vai miksi ei voi?

Ja siis syy miksi eskari haluaisi mennä eskariin vaikka vois jäädä kotiin on se että tykkää käydä siellä. Nyt kokee että jää porkukasta pois kun saattaa tosiaan tulla vaan yksi eskari päivä viikossa.Lisäksi meillä ei asu ikätovereita lähistöllä, et tykkää siksikin käydä eskarissa. Kokee siis sen eskari ryhmän omaksi porukaksi ja on pahoilla mielin kun ei sinne pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä eskarilainen on monestikki pois.Ihan vaan siksi ettei jaksa nousta. Laitan vaan opelle viestin et pidetään vapaa päivä.

jaa, no minusta 6v on tarpeeksi iso nousemmaan aamulla säännöölisesti ylös.

Niin minustakin, mut mä silti annan lapsen vielä nauttia aamuista jolloin ei tarvi lähtä kouluun. ;)

Ja siis syy miksi eskari haluaisi mennä eskariin vaikka vois jäädä kotiin on se että tykkää käydä siellä. Nyt kokee että jää porkukasta pois kun saattaa tosiaan tulla vaan yksi eskari päivä viikossa.Lisäksi meillä ei asu ikätovereita lähistöllä, et tykkää siksikin käydä eskarissa. Kokee siis sen eskari ryhmän omaksi porukaksi ja on pahoilla mielin kun ei sinne pääse.

Minä en ymmärrä kun sanoit aloituksessa että eskarista on kuljetus sinne hoitoon. niin miksi lapsesi ei mene eskariin ja sieltä hoitoon ja miehesi hakee sitten sieltä? ilmeisesti olet yh kun tarvitsette sitä vuorohoitoa.
vaikea tilanne. toisaalta jos on oikasti noin, että on lähes 2 viikkoa pois eskarista, niin tuskin se yksi lisäpäivä siihen ryhmäytymiseen enää vaikuttaa.
hänellä tulee varmaan sitten ihmissuhteita siellä vuorohoidossa.

Mites sitten kun ovat koulussa,niin sinne on kuitenkin joka päivä noustava aamulla ylös.Eka ja toka luokkalaisille vielä yleensä järjestetty aamu tunnit 8.00- että ei tarvisi odottaa kotona kauaa,kun vanhemmat lähtevät töihin.
Minä jouduin kyllä lopettamaan vuorotyön lapsen mentyä kouluun,koska se ei vaan onnistunut enää,kun ei hoitoa lapselle järjestynyt.Meillä ei ole sukulaisia ja muitakaan,joka iltaisin olisi voinut lasta katsoa ja viikoloppuisin.Meihellä siis myös kaksivuorotyö.

Siis juttuhan menee niin, että kunta/kaupunki on velvoitettu järjestämään esikouluopetusta kaikille ikäryhmään kuuluville. Esikouluun osallistuminen on puolestaan vapaaehtoista. Summa summarum: lapsellasi on oikeus käydä eskarissa ne tunnit jona sitä päiväkodissa/koulussa pidetään, mutta niitä ympäröivistä tunneista päivähoidossa täytyy sitten erikseen sopia. Kuten tiedätkin varmaan.

siis luin uudestaan ja en ymmärrä että miksi on nyt tästä yhdestä vapaapäivästä kiinni. jos eskarista on kuljetus hoitoon niin miksi lapsi ei voi mennä eskariin silloin kun sinä olet iltavuorossa?
ei voi olla tästä yhdestä vapaapäivästä kiinni. missä lapsen isä? miksi viikonloppuisin hoito tarpeen?

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
siis luin uudestaan ja en ymmärrä että miksi on nyt tästä yhdestä vapaapäivästä kiinni. jos eskarista on kuljetus hoitoon niin miksi lapsi ei voi mennä eskariin silloin kun sinä olet iltavuorossa?
ei voi olla tästä yhdestä vapaapäivästä kiinni. missä lapsen isä? miksi viikonloppuisin hoito tarpeen?

Huomaa kyllä ettet ymmärrä kirjoitettua tekstiä ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
oko lapsella isää jonka kanssa voisi olla viikonloppuna?

Ja tämä liitty aiheeseen miten? :o

Liittyy siten että suurella todennäköisyydellä kahdesta ihmisestä jollakin on edes 2 vapaata viikossa, tai edes yksi.
Taisi osua arkaan kohtaan...

:D Niin ja jos luet mitä tuonne alkuun kirjoitin, niin mulla saattaa olla tällä viikolla 7 päivää töitä ja ensi viikolla neljä vapaata. Ja noilla vapailla ei sitten voi lapsi mennä eskariin koska on viikonlopun hoidossa :/ näin siis eskarin sääntöjen mukaan. Ja tämä on kuulemma aivan uusi päivähoitotoimen sääntö. Mutta onko esiopetus päivähoidon vai koulutoimen alaista?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mites sitten kun ovat koulussa,niin sinne on kuitenkin joka päivä noustava aamulla ylös.Eka ja toka luokkalaisille vielä yleensä järjestetty aamu tunnit 8.00- että ei tarvisi odottaa kotona kauaa,kun vanhemmat lähtevät töihin.
Minä jouduin kyllä lopettamaan vuorotyön lapsen mentyä kouluun,koska se ei vaan onnistunut enää,kun ei hoitoa lapselle järjestynyt.Meillä ei ole sukulaisia ja muitakaan,joka iltaisin olisi voinut lasta katsoa ja viikoloppuisin.Meihellä siis myös kaksivuorotyö.

siis jäit työttömäksi mieluummin kuin opetat lasta itsenäisyyteen tai ekaluokan ajaksi palkkaat jonkun tytön hoitamaan?

kyllä tulee laiskuus-niminen katarri mieleen jos yhden koululaisen takia jää työttömäksi.

Yhteistyössä