Voiko ex vaatia näin ja mihinkä on suostuttava etten tee mitään "väärin" ennenkun asiat on paperilla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Hän asuu siis eri maassa ja aikoo nyt taistella huoltajuudesta, rahaa hänellä ei kuulema ole tulla lapsia katsomaan.
Mutta, voiko hän sitten vaatia näitä:
1. Hän vaatii että saa asua luonani sen ajan,kun tulee lapsia tapaamaan? En kuulema voi vaatia että hän maksaa matkat ja hotellit ja ruuat. Minun pitäisi myös osallistua tapaamisiin,koska isä ja lapset eivät enää osaa samaa kieltä (itse aion vaatia valvottuja tapaamisia)
2. Laitan hänelle tekstiviestiä joka päivä ja kerron miten lapset voivat ja mitä ovat tehneet minäkin päivänä?
3. Kerron keitä vieraita meillä käy/missä käymme kylässä? (=keitä lapset tapaavat)
4. Opettaa heille miehen uskontoon kuuluvia asioita, joista en oikeasti itse edes ymmärrä? (itse olen ateisti)

Lapset ovat 3v ja 3kk. Viimeksi hän sai itkupotkuraivarin, kun en lähettänyt hänelle tekstiviestiä lasten nimissä hänen syntymäpäivänään ja onnitelut. Itse hän ei meille rahaa laita, kun on kuulema niin köyhä,sen takia kuulema hänestä erosinkin. Hän on ottanut marttyyriasenteen. Minä olen toki syypää kaikkeen.

Mitähän laki sanoo, voiko hän jollain konstilla saada lapset luokseen ja yksinhuoltajuuden? Onkohan minulla mahdollisuuksia yksinhuoltajuuteen? Ja mitenkähän mahtaa nuo tapaamisjutut käytännössä mennä? Osaako joku kertoa?

Sinulla on hyvät mahdollisuudet yksinhuoltajuuteen lasten ikien ja ulkomailla asumisen takia. Yhteishuoltajuus olisi käytännössä hankalaa.

Ja ei, hän ei voi vaatia noita asioita. Kuulostaa narsistilta. Tapaamiskulut otetaan huomioon elatusasioissa, niistä sovitaan sitten lastenvalvojan luona, tai pahimmassa tapauksessa käräjillä.

Sinun ei tarvitse olla missään yhteyksissä mieheen.

Mies voi vaatia mitä tahansa, mutta sun ei ole pakko suostua mihinkään noista.

Laki suojelee lapsia, ja määrää useimmiten niin, että lapset jäävät asumaan siihen maahan missä perhe viimeeksi on yhtenäisenä asunut. Lasten kansalaisuuskin vaikuttaa jonkin verran. Jos olette asuneet Suomessa ja mies asuu nyt ulkomailla niin saat varmaankin yksinhuoltajuuden, koska yhteishuoltajuus olisi liian hankala toteuttaa käytännössä.

narsisti minullekin on alkanut tulla mieleen kaiken tämän hänen käytöksensä pohjilta. en käsitä mitä sillekin ihmiselle on tapahtunut,johon aikanaan tutustuin.
Tarkoitus on laittaa tuo huoltajuus asia vireille ensi kuussa. Olen miettinyt,että meneehän se varmasti suomen lain mukaan,eikä hän voi alkaa tuolta toisesta maasta käsin sitä asiaa hoitamaan? millaiset lait mahtaasiellä sitten olla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
narsisti minullekin on alkanut tulla mieleen kaiken tämän hänen käytöksensä pohjilta. en käsitä mitä sillekin ihmiselle on tapahtunut,johon aikanaan tutustuin.
Tarkoitus on laittaa tuo huoltajuus asia vireille ensi kuussa. Olen miettinyt,että meneehän se varmasti suomen lain mukaan,eikä hän voi alkaa tuolta toisesta maasta käsin sitä asiaa hoitamaan? millaiset lait mahtaasiellä sitten olla...

Missä maassa te asuitte yhdessä perheenä?

Mä en tiedä miten noi asiat menee, mut sinuna mä koittaisin kuitenkin olla mahdollisimman äkkiä liikenteessä...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Missä maassa te asuitte yhdessä perheenä?

suomessa. minä ja laposet ei olla koskaan muualla asuttukaan ja lapsilla on vain suomen kansalaisuus. 3vuotiaskaan ei enää osaa yhtään isänsä kieltä edes.

suomessa. minä ja laposet ei olla koskaan muualla asuttukaan ja lapsilla on vain suomen kansalaisuus. 3vuotiaskaan ei enää osaa yhtään isänsä kieltä edes.

Sitten sulla ei ole mitään pelättävää :hug:
Suomen lain mukaan huoltajuusasia ratkaistaan.

Jos lapsesi ovat Suomessa syntyneitä niin ovat suomen kansalaisia. Menet vain lastenvalvojalle laittamaan asiat eteenpäin. Vaadit yksinhuoltajuutta juuri sen takia että mies asuu ulkomailla ja olisi kohtuuttoman hankalaa lasten asioiden hoito.
Sinun ei todellakaan tarvitse maksaa miehen matkoja, eikä tosiaankaan laittaa lapsista joka päivä tekstaria.
Laita silloin tällöin s-postia ja lähetä siinä valokuvia.

tähän asti olenkin laittanu melkein joka päivä viestiä tai mailia ja valokuvia,sekä antanut katsella toisiaan webbikamerasta. hirvittää vaan nuo vaatimukset kun tuntuu että aina vaan lisääntyy ja menee entistä hullummaksi tuo touhu.
Mies on kuulema sairaslomalla eikä ehkä koskaan enää työkylkyinen ja nyt minä olen paha paha ihminen ja estän tahallani tapaamiset,kun en häntä luokseni huoli. "edes sohvalle nukkumaan"

No halloo!
Järjettömiä vaatimuksia, joihin yhteenkään sinun ei tarvitse eikä pidä suostua.
Johan tekstarit päivittäin tulevat kalliiksi..
Sinun elämäsi ei hänelle enää kuulu pätkääkään. Saat tavata ketä haluat, etkä ole hänelle menoistasi imoitusvelvollinen.
Etkä todellakaan joudu ottamaan häntä sohvallesi nukkumaan kun tulee lapsiaan tapaamaan.
Kohteliaana voit laittaa meiliä joskus lasten kuulumisista.
Ei lasta isälle anneta, ei ole yhteistä kieltäkään.
Mene lastenvalvojalle, hän auttaa ja neuvoo paperien laatimisessa.

niin ja jouluakaan ei kuulema saisi juhlia.saati joulupukista puhua. se ei kuulema kuulu lasten uskontoon. (ovat merkattuina vaan väestörekisteriin,isä tahtoo heistä muslimeita,minulle ihan sama mitä ovat,valitkoot itse aikuisena)

sä olet lastesi lähivanhempi, sinun tavat oppivat. Mies ei voi määrätä miten joulusi vietät!
Lapsi on myös rekisterissä, eli ei kuulu mihinkään kirkkoon, ja mies on sen hyväksynyt silloin aikanaan. Nyt täytyy kysyä, olitteko naimisissa, onko ero tehty ja saatu? Määrättiinkö siinä yhteydessä lasten asumisesta jne mitään?
Jos taasen ette olleet naimisissa, sun asemasi on aina parempi, ja jos olette käyneet lastenvalvojalla tekemässä isyyden tunnustukset, onko siihen laitetty yksin vai yhteishuoltajuus?
Tulee kauhukuvat mieleen, ei kai vain ole pelättävissä, että miehesi kaappaa lapset itselleen joskus??

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Hän asuu siis eri maassa ja aikoo nyt taistella huoltajuudesta, rahaa hänellä ei kuulema ole tulla lapsia katsomaan.
Mutta, voiko hän sitten vaatia näitä:
1. Hän vaatii että saa asua luonani sen ajan,kun tulee lapsia tapaamaan? En kuulema voi vaatia että hän maksaa matkat ja hotellit ja ruuat. Minun pitäisi myös osallistua tapaamisiin,koska isä ja lapset eivät enää osaa samaa kieltä (itse aion vaatia valvottuja tapaamisia)
2. Laitan hänelle tekstiviestiä joka päivä ja kerron miten lapset voivat ja mitä ovat tehneet minäkin päivänä?
3. Kerron keitä vieraita meillä käy/missä käymme kylässä? (=keitä lapset tapaavat)
4. Opettaa heille miehen uskontoon kuuluvia asioita, joista en oikeasti itse edes ymmärrä? (itse olen ateisti)

Lapset ovat 3v ja 3kk. Viimeksi hän sai itkupotkuraivarin, kun en lähettänyt hänelle tekstiviestiä lasten nimissä hänen syntymäpäivänään ja onnitelut. Itse hän ei meille rahaa laita, kun on kuulema niin köyhä,sen takia kuulema hänestä erosinkin. Hän on ottanut marttyyriasenteen. Minä olen toki syypää kaikkeen.

Mitähän laki sanoo, voiko hän jollain konstilla saada lapset luokseen ja yksinhuoltajuuden? Onkohan minulla mahdollisuuksia yksinhuoltajuuteen? Ja mitenkähän mahtaa nuo tapaamisjutut käytännössä mennä? Osaako joku kertoa?

minkä maalainen miehesi on?

Naimisissa ei olla oltu,mutta yhteishuoltajuus on. Ja tosiaan aion vaatia niitä valvottuja tapaamisia,kun tämä tilanne alkaa olla näinkin "sotaisa". Vanhempi lapsista on merkittynä minun passiini ja vauvalla ei vielä passia olekaan, mutta silti aion kyllä pitää varani että lapset eivät "karkaa"

Kaikki viestit ja sähköpostit+mesekeskustelut ovat kyllä tallessa,mutta liekö niillä mitään todellista arvoa missään suhteessa?

Älä nyt ihmeessä ens kuuhun odota, mieluummin heti alat hoitamaan asiat kuntoon!
Älä suostu vapaaehtoisesti mihinkään ennen kuin asiat kunnossa ja sulla yksinhuoltajuus. Säästä kaikki mahdollinen, printtaa sähköpostit ja mesekeskustelut talteen, koneella ne ei välttämättä säily, jos kone hajoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kypsä:
Älä nyt ihmeessä ens kuuhun odota, mieluummin heti alat hoitamaan asiat kuntoon!
Älä suostu vapaaehtoisesti mihinkään ennen kuin asiat kunnossa ja sulla yksinhuoltajuus. Säästä kaikki mahdollinen, printtaa sähköpostit ja mesekeskustelut talteen, koneella ne ei välttämättä säily, jos kone hajoaa.

minä olen menossa itse selkäleikkaukseen tämän kuun puolivälissä, joten sen takia tuo asia jää väkisin ensi kuuhun. Olen ollut jonossa jo pitkään,joten nyt en sitä voi enää perua. :( Olen ollut yhteydessä jo alustavasti lastenvalvojaan ja ens kuulle on sinne aika varattuna ja tietävät tilanteen noin päällisin puolin.

Vaatiahan aina voi vaan eri asia onkin saako ne lopulta periksi. PISTÄ KAIKKI SAAMISET, PUHELUT, LAHJAT, TAPAAMISET YM MUISTIIN! Kirjaat järjestelmällisesti ylös vaan kaiken.

Ei voi vaatia, että saa asua luonasi. Valvotut tapaamiset ovat varmaankin tässä tapauksessa hyvä asia vaan.

Ei voi vaatia tätäkään. Toki kannattee välillä kertoilla mitä lapset on tehny, mutta raportoinnin ei tarvitse olla jokapäiväistä! Se osoittaa sen, että annat kuitenkin isällekin informaatiota, jos tulee pahakin huoltajuuskiista.

Et ole tästäkään tilivelvollinen.

Et ole velvollinen opettamaan uskonnon asioita. Toki, jos teillä on yhteishuoltajuus, uskontoasiat on teidän yhteisesti päätettävä.

Anna tulla toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Anna raivota tuollasista asioista, älä noteraa mitenkään.

Yksinhuoltajuutta on vaikea saada, jos on yhteishuoltajuus. Jos on esim. kaappausuhka olemassa, niin sillä perusteella vois olla mahdollisuus sun saada yksinhuoltajuus, mutta tuokin asia pitää kyetä todistamaan hyvin. Kaikki viestit, tekstiviestit, mailit yms. kannattee säilyttää.
Hanki asianajaja. Oikeusaputoimistosta saa, jos on varaton.

Lapsille annetaan nykyään omat passit.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Ennen kuun puoltaväliä on monta päivää aikaa laittaa asia vireille.

niin minulla olis aikaa,mutta siellä eka vapaa aika oli 20.1 :( (selkäleikkaus 14.pv)
nyt vaan pelottaa että ehtiikö mies jotenkin alkaa asioita ajamaan omaksi hyväkseen ennen tuota. mä en kestä jos menetänkin lapset hänelle, joka ei todellakaan heistä pysty oikeasti huolehtimaan :(

pitääkin kai sitten ottaa yhteyttä tuonne oikeusaputoimistoon josko sieltä saisi jotain apuja jo vaikka aiemminkin.

Yhteistyössä