Voiko hiivatulehduslääkkeestä olla haittaa, jos kyseessä ei olekaan hiiva?

  • Viestiketjun aloittaja Emilia
  • Ensimmäinen viesti
Emilia
Epäilen, että minua vaivaa hiivatulehdus. Aikaisemmin en ole kyseisestä vaivasta kärsinyt, joten en ole ihan varma. Aluksi epäilinkin, että on limakalvot ovat vain kuivat, mutta rasvailusta ei ole ollut mitään apua. Lääkäriin en juuri nyt voi oikein mennä, koska kuukautiseni alkoivat eilen.

Siksipä kysynkin, voinko ottaa hiivalääkkeen, vaikken olekaan ihan varma, johtuvatko oireet siitä? Voiko lääkkeestä olla jotain haittaa?
 
hmhmmhmh
Epäilen, että minua vaivaa hiivatulehdus. Aikaisemmin en ole kyseisestä vaivasta kärsinyt, joten en ole ihan varma. Aluksi epäilinkin, että on limakalvot ovat vain kuivat, mutta rasvailusta ei ole ollut mitään apua. Lääkäriin en juuri nyt voi oikein mennä, koska kuukautiseni alkoivat eilen.

Siksipä kysynkin, voinko ottaa hiivalääkkeen, vaikken olekaan ihan varma, johtuvatko oireet siitä? Voiko lääkkeestä olla jotain haittaa?

Voi periaatteessa olla haittaa, koska se lääke kuitenkin voi sotkea bakteeritasapainoa. Vaikka kyllähän ne lääkäritkin taitavat joskus määrätä lääkkeitä ilman labrakokeita. Silloinhan suositellaan menemään lääkäriin jos ei ole ennen ollut hiivaa. Tietysti jos oireet on niin sietämättömät ettei jaksa odottaa kuukautisten loppumista niin kai sitä suun kautta otettavaa lääkettä voi kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Minajtah
Ei varmaan mitään lääkettä suositella käytettäväksi ennen kuin on varma, että tarvitsee sitä. Mutta jos nyt päätät käyttää, niin suosittelen suun kautta otettavaa kerta-annosta hiivan hoitoon.. Flucozal Sandoz on itsellä ainakin toiminut :) Helppo ja nopea.
 
kukkiss
Itsekin suosittelisin Sandoz Fluconazolia, tosiaanki helppo eikä tarvitse säätää puikkojen kanssa. Mutta kannattaa ensin todellakin varmistaa mikä on kyseessä, hiivan tunnistaa kyllä aika helposti hyvinkin paljon vaivaavasta ja epämiellyttävästä kutinasta.. Jos kyseessä on lievä tapaus niin kotokonstina voin kehottaa kokeilemaan luonnonjogurttia, itsellä ainakin toiminut ja ei pitäisi olla ainakaan mitenkään haitallinen vaikka olisikin väärä hälytys :)
 
Missu88
Mun mielestä siitä ei kuitenkaan ihan älyttömästi haittaa ole, monet jotka tietävät että hiiva iskee usein ysövät juurikin noita suun kautta otettavia ihan säännöllisestu (tai no, säännöllisesti ja säännöllisesti mutta siis silleen "ennaltaehkäisevästi" ettei se hiiva ehdi tullakaan.
 
Apteekista
Yksi hyvä konsti on myös suun kautta otettavat maitohappobakteeri-kapselit, niistä ei ainakaan myöskään ole haittaa :)
Itse olen saanut niistä avun ainakin enneltaehkäisevästi antibioottikuurin yhteydessä.
 
piuku81
Itse ottaisin myös hiivaan lääkkeen oli se sitten hiivaa tai ei.. usein kysyvät lääkärissä onko itsehoitolääkkeitä vaivaan kokeiltu jos se hiivaksi sitten osoittautuu. Nuo kertatabletit (kuten esim. Sandoz ) ovat kyllä näppäriä!
 
Apua!
Oon 13.v tyttö ja päivällä alko alapää kutittaa ihan sairaasti ja laitoin jogurttia ja helpotti mutta nyt taas heräsin ja kello on 3.14 yöllä ja haluaisin tietää että auttaako tähän jokin tavallinen rasva ja mikä tämä voisi olla vai kerronko aamulla vain äidille
 
Ei auta
Oon 13.v tyttö ja päivällä alko alapää kutittaa ihan sairaasti ja laitoin jogurttia ja helpotti mutta nyt taas heräsin ja kello on 3.14 yöllä ja haluaisin tietää että auttaako tähän jokin tavallinen rasva ja mikä tämä voisi olla vai kerronko aamulla vain äidille
Jos jogurtti auttoi, sinulla on hiivatulehdus. Sen aihatuuaa hiivasieni, jota meissä kaikissa on aina jonkin verran, mutta vaivaksi se heittyy liian runsaana. Muita hiivasienen paikkoja ovat mm. suun sammas eli hiivasieni.

Mitään rasvoja tai voiteita ei pidä limakalvoille laittaa, se ei estä hiivasienen lisääntymistä.
Apteekista saatava kertahoitopaketti ohjeen mukaan on vaaraton, mutta auttaa useimmiten parantamaan vaivan kokonaan. Sellaisen voi ottaa, siitä ei ole haittaa, jos epäilee hiivatulehdusta.

Joka tapauksessa sinun on syytä kertoa asiasta myös äidille, me äidit olemme kokoneet moneen kertaan naisena olemisen vaivat ja riemut. Häneltä saat myös arvokkaita neuvoja pulmatilanteissa aina.
 
Viimeksi muokattu:
APUA !!
oon 12v tyttö ja mulla on jo noin viikon ajan kutittanut alapää ja kirvellyt. Alapääni on punainen ja turvonnut. En oo tarkemmin katsonut onko mitää haavoja. Mut mun kysymyksenä on kuitenkin se että voiko tää olla hiiva?? Vai mikä? En ainakaa usko et limakalvot on kuivat koska yritin laittaa bebantheenia joka päivä moneen kertaa ja pestä joka aamu ja ilta. Mut ei mikää auttanu ja tä on jatkunu jo viikon. Löysin äitiin laatikosta avaamattoman Cannes voiteen. aattelin voisinko kokeilla auttaako? Vai onko siitä haittaa jos kokeilen? Tää on siis mun eka hiiva jos siis on ees hiiva.mut siks mietinki onks tää hiiva ku mul on kaikki muut oireet paitsi mulla ei tuu paksuu tai kokkaraist valkovuotoo. Mul tulee tosi tosi vaaleet ja ennen ei kyllä tullut NOI vaaleeta. Joku auttaa nopeasti ??? :)
 

Yhteistyössä