voiko hoitovapaan keskeyttää, jos tulee raskaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matami mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matami mimmi

Vieras
Niin, tässä pohditaan jos jatkaisin vielä vuoden hoitovapaalla eli siihen asti, kun poika täyttää 2 vuotta, mutta jos tulen raskaaksi niin voihan sen hoitovapaan keskeyttää ja jäädä äitiysvapaalle? (siis mulla on vakkari työpaikka)
Olen saanut vähän ristiriitaista tietoa tästä, joten aattelin teiltä kysyä!

Mut eikös sun pidä mennä siinä välissä ainakin 1-kuukaudeksi töihin, jotta saat äippärahan? Tiedän yhden tapauksen, että raskaana oleva äiti katkaisi hoitovapaansa ja meni töihin hetkeksi, ett sais parempaa äippärahaa....

Alkuperäinen kirjoittaja mut:
Mut eikös sun pidä mennä siinä välissä ainakin 1-kuukaudeksi töihin, jotta saat äippärahan? Tiedän yhden tapauksen, että raskaana oleva äiti katkaisi hoitovapaansa ja meni töihin hetkeksi, ett sais parempaa äippärahaa....

Eikös seuraavasta lapsesta saa samaa äitiysrahaa kuin edellisestä, mikäli ei ole vanhempi lapsi täyttänyt kolmea? Ei kai siinä välissä tarvitse töissä olla?

Hmm. Mun mielestä ei tarvitse mutta en tiedä. Äitiysloman ajalta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa, joten voisin kuvitella että tämä voisi riippua työehtosopimuksestakin?

Eri juttu sitten on indeksikorotusten ja muun kanssa.

Riippuu sopimuksestasi. Minulla esim. niin että uusi äitiysloma ei ole syy keskeyttää hoitovapaata. Eli en saa töistä äitiysloman aikaista palkkaa vaan kelalta. Ja siinä häviää melko paljon rahassa..

Kannattaa selvittää asia ensin ja sitten vasta hakea hoitovapaa...

Jos en ihan väärässä ole, niin laki muuttui tässä vuosi, pari sitten. Mulle ainakin on infottu asiasta näin. Nykyään myös ainakin kunnan työntekijät saavat sen 3kk palkallisen äitiysloman siihen äippäloman alkuun. Siis tarkoitan,että koskee myös hoitovapaalaisia. Tietääkö kukaan onko sama laki voimassa myös valtion työntekijöille?

Alkuperäinen kirjoittaja hontelo:

Eikös seuraavasta lapsesta saa samaa äitiysrahaa kuin edellisestä, mikäli ei ole vanhempi lapsi täyttänyt kolmea? Ei kai siinä välissä tarvitse töissä olla?

Ok, mä vaan tiiän tällaisen tapauksen ja tää nainen oli hoitovapaalla ja tuli sen takia töihin... Oisko sitten paremman äippärahan toivossa, jos aikaisemmin saanut vähemmän ja töihin meno nosti sitä!

Työehtosopimus on erillainen eri aloilla,ainakaan laitoshuoltaja sairaalassa tai sairaanhoitaja(kumpikin HUS:illa töissä)ei voi keskeyttää hoitovapaata ja siirtyä äitiyslomalle.

http://www.kuntatyonantajat.fi/modules/page/show_page~id~981E1387A60D4138B6E7CC115BCC2DFF~itemtype~00308B787886459385F296A5AFD4FA74~tabletarget~data_1~pid~7ED599B5E149496F842AA951283728F5~layout~kt2006.asp

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Työehtosopimus on erillainen eri aloilla,ainakaan laitoshuoltaja sairaalassa tai sairaanhoitaja(kumpikin HUS:illa töissä)ei voi keskeyttää hoitovapaata ja siirtyä äitiyslomalle.

Voi, koska ovat kunnallisen työehtosopimuksen piirissä!!!

Yhteistyössä