voiko hyvästä perheestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
ja ensinnäkin minkälainen ulkopuolisen silmin on hyvä perhe??

mut voiko hyvästä perheestä tulla ongelma lapsia?

tuli vaan tuosta yhdestä ketjusta mieleen, kun siinä puhuttiin et huonoista oloista niiden on PAKKO tulla, mut eikös näitä tapauksia ole jo nähty, et ei se aina automaattisesti tarkoita et lapsen perheessä olis jotain kamalia ongelmia..siis alkoholismia, väkivaltaisuutta yms

edelleenkin mua ärsyttää se, et perheet (en yleistä, puhun muutamasta jotka tiedän) joissa kaikki on täydellistä, hyvät työpaikat, hyvä asunto hyvällä paikalla, kalliit autot, kalliit vaatteet, ihan systemaattisesti ummistaa silmänsä lapsen ongelmille, eipä se kai sovi siihen muuten täydelliseen maailmaan, ja sit kärsii ympäristössä muut sen takia :/

No mä itse olen huonosta perheestä ja ainakin omasta mielestäni aika hyvin on homma hanskassa. Ja miehen yks parhaimmista kavereista kärsii alkoholismista vaikka on tosi hyvästä ja varakkaasta perheestä.

Eli aikuisiällä tuo ei ainakaan pidä paikkaansa. Nuorempana voi pitääkin, sillä ainakin itsellä oli aika hakusessa se miten pitäisi olla ja elää. Kaikessa on joutunut ottamaan mallia esim. kavereiden vanhemmilta yms.

Ja lisäksi vielä huonoissa perheissä olevat lapset ovat takuulla ahdistuneita ja purkavat pahaa oloa huonolla käytöksellä. Sillä saa myös sitä huomiota jota kotoa tuskin saa.

No riippuu siitä mitä hyvällä tarkoitetaan. Ei ne kodin seinät ratkaise onko perhe hyvä, vaan se mitä tapahtuu niiden seinien sisällä. Kyllä mä pahoissa käytöshäiriöissä katsoisin kumminkin vanhempia

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
mä en tiedä ketään ongelmanuorta tai lasta, joka olisi hyvistä oloista. Aina niillä on jotain ongelmia kotona ollut jotka käyttäytyy huonosti.

jokaisessa perheessä on jonkinlaisia ongelmia. toiset perheet vain pitävät kulissit tiukasti pystyssä. Ja kyllä ongelmanuoria tulee yhtä lailla ns. hyvistä perheistä kuin "huonoista" perheistä.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
No riippuu siitä mitä hyvällä tarkoitetaan. Ei ne kodin seinät ratkaise onko perhe hyvä, vaan se mitä tapahtuu niiden seinien sisällä. Kyllä mä pahoissa käytöshäiriöissä katsoisin kumminkin vanhempia

Näin. Voihan se koti olla vaikka kuinka hyvä, mutta henkinen puoli mättää. Ku taas kaikista huonoista kodeista ei tule rikollista sakkia.

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
mä en tiedä ketään ongelmanuorta tai lasta, joka olisi hyvistä oloista. Aina niillä on jotain ongelmia kotona ollut jotka käyttäytyy huonosti.

jokaisessa perheessä on jonkinlaisia ongelmia. toiset perheet vain pitävät kulissit tiukasti pystyssä. Ja kyllä ongelmanuoria tulee yhtä lailla ns. hyvistä perheistä kuin "huonoista" perheistä.

Liian hyvään pyrkivä perhe voi olla ahdistava kasvuympäristö. Esim mun ymmärryksen yli menee, kun tiiän erään jonka lasten lelut on tyyliin lukkojen takana, ja yhdellä lelulla kerrallaan leikitään ettei tule sotkua. Kaikki on kalliisti ja hienosti sisustettu, kuin Avotakasta koko kämppä. Ja rahaa riittää. Mutta en mä ainakaan näe että se olisi hurjan onnellinen OIKEASTI

Niin eihän näillä tietenkään välttämättä mitään upeita kotioloja ollut niinkun noin materian puolesta, mutta siis onnellisista oloista ilman alkoholiongelmia ym. mistä ap tossa nyt puhui. Heillä vanhemmat on huolehtineet lasten hyvinvoinnista ja perustarpeista. Kyllä joka ikisellä meistä jotka "kylillä" heilu vielä myöhään iltaisin ja viikonloppuisin oli kotona ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Liian hyvään pyrkivä perhe voi olla ahdistava kasvuympäristö. Esim mun ymmärryksen yli menee, kun tiiän erään jonka lasten lelut on tyyliin lukkojen takana, ja yhdellä lelulla kerrallaan leikitään ettei tule sotkua. Kaikki on kalliisti ja hienosti sisustettu, kuin Avotakasta koko kämppä. Ja rahaa riittää. Mutta en mä ainakaan näe että se olisi hurjan onnellinen OIKEASTI

Juuri näin. ja raha ei todellakaan takaa rakkautta ja onnellisuutta!

esim Heinojen murhaajapojathan tulivat ´hyvistä perheistä´ http://fi.wikipedia.org/wiki/Heinojen_murhat

Meillä on paljon ystäviä ja tuttuja ´hyvissä perheissä´ ja kyllä siellä on niitä ongelmia OIKEESTI TOSI PALJON ja varsin paljon eletään ´kulissielämää´. Siis missä on alkoholi/huumeongelmia, väkivaltaa, vankilatuomioita, lapsia otettu huostaan/sijaisperheeseen jne.

Tosin ei voi yleistää.

Meilläkin on varmaan kaikki asiat todella hyvin ja silti ollaan todella onnellisia eikä tällä hetkellä ole mikään asia huonosti (toki vastoinkäymisiä on ollut niin kuin kaikilla ihmisillä luultavasti jossain vaiheessa elämää, mutta niistä on selvitty).

Mun mielestä hyvä perhe on sellainen, jossa perheenjäsenet voi hyvin. Perheenjäsenten välit ovat avoimet ja luottamukselliset. Työt, vanhempien koulutustaustat, asunnot ja autot eivät tee hyvää perhettä, se vain saattaa näyttää ulospäin.
Hyvässä perheessä asuu ns. tunnollisia kunnon kansalaisia.

Mutta toki myös minun kuvailemasta hyvästä perheestä voi tulla ongelma lapsia/nuoria. Jokainen ihminen on oma yksilö ja toisiin vaikuttaa enemmän myös muu ympäristö kuin perhe ja kasvatus. Kaveripiiri, koulukiusaus ym. voivat mm. ajaa väärille raiteille.

No jos tilastoja katsotaan, niin sekä hyvä että huono-osaisuus kasautuvat. Eli kärjistäen "huonoja" lapsia tulee huonoista ja "hyviä" hyvistä perheistä. Esimerkiksi koulutushalukkuus on tiukasti sidoksissa vanhempien koulutustasoon. Mutta eihän elämä ole tilastoa, ja poikkeamia tulee molempiin suuntiin.

Niin eihän näillä tietenkään välttämättä mitään upeita kotioloja ollut niinkun noin materian puolesta, mutta siis onnellisista oloista ilman alkoholiongelmia ym. mistä ap tossa nyt puhui. Heillä vanhemmat on huolehtineet lasten hyvinvoinnista ja perustarpeista. Kyllä joka ikisellä meistä jotka "kylillä" heilu vielä myöhään iltaisin ja viikonloppuisin oli kotona ongelmia.

mä taas luen huonoihin perheisiin ne, jotka ei reagoi lapsen ongelmiin, vaikka jatkuvasti tietoa siitä saavat.Ainoa asia mitä suustaan saavat on se, et eihän meidän erkki-johanna sellaista.

Kaikista perheistä voi tulla ongelmalapsia, ero on vaan siinä puututaanko niihin ongelmiin vai ei.
Mä en usko et pelkästään kasvattamalla pystyy ihan kaikkia ongelmia poistamaan, niitä tulee eteen kuitenkin, tärkeintä on se, mitä tekee sitten kun niitä ongelmia on.

Mulla ei ihan heti tule mieleen ketään "hyvän perheen" lasta joka olisi "ongelmalapsi". Mutta näin yleisesti ottaen niin kyllä mä luulen että tavan perheen lapsilla on paljon paremmat lähtökohdat elämälle kuin niillä joilla vanhemmat ovat esim. henkisesti sairaita tai päihteiden väärinkäyttäjiä. Kaveripiirilläkin taitaa olla vaikutusta enemmän tai vähemmän.

Joskushan taannoin poliisilta tuli tieto, että ainakin täällä Helsingissä eniten ongelmatapauksia (lapsi&nuori) tulee ns. hyviltä (rikkailta) alueilta, mainittuna taisi olla mm. Länsi-Pakila ja Paloheinä. Ja tapaukset suhteutettu varmaankin alueiden asukaslukuihin.

Aamutelkkarissa tuli juttua Malesiasta, ja siellä yritetään kaikin keinoin kouluttaa slummien väkeä jotta kierre katkeaisi.
Mun mieleta hyvästä perheestä voi tulla, mutta suuremmalla mahdollisuudella huonosta. Tosin Suomessa on hyvä kun kaikki saavat saman tason peruskoulutuksen eli sen saaminen ei ole rahasta kiinni.

mä pidän hyvänä perheenä sellasta, jossa vanhemmilla on aikaa ja mielenkiintoa lapsiaan kohtaan. joissa lapsia rakastetaan ja lapsille asetetaan rajat. joissa valinnat tehdään lapsen parasta ajatellen.

huonoina oloina pidän taas sellasia perheitä, joissa vanhemmilla lapset on tärkeysjärjestyksessä ihan häntäpäässä. ensin tulee esim. työt, omaisuus, viina, harrastukset, sosiaalinen elämä, baarit, uraputki jne. jne.

mun mielestä hyvän perheen ja huonojen olojen kanssa ei ole mitään tekemistä perheen sosiaalisella asemalla, koulutuksella, varallisuudella, asumismuodolla, kaupunginosalla, perheen koolla, perheen rakenteella jne jne.

ja siis voin sanoa et huonoista oloista tulee enemmän ongemallisia tapauksia kuin hyvistä perheistä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ja ensinnäkin minkälainen ulkopuolisen silmin on hyvä perhe?? mut voiko hyvästä perheestä tulla ongelma lapsia?

..perheet (en yleistä, puhun muutamasta jotka tiedän) joissa kaikki on täydellistä, hyvät työpaikat, hyvä asunto hyvällä paikalla, kalliit autot, kalliit vaatteet, ihan systemaattisesti ummistaa silmänsä lapsen ongelmille, eipä se kai sovi siihen muuten täydelliseen maailmaan, ja sit kärsii ympäristössä muut sen takia :/

Mun mielestä tuo ei ole kuvaus hyvästä perheestä. Työpaikat, autot, vaatteet ym eivät tee hyvää eikä huonoa perhettä.

Hyvä perhe voi olla maallisestikin menestyvä mutta yhtälailla köyhä perhe voi olla hyvä perhe. Köyhyyden idealisointikin on toisaalta turhaa, sillä kyllä köyhyys laittaa pinnan kireälle kotona, jos koko ajan saa laskea senttejä ja miettiä, millä ruoka saadaan riittämään tai jos jokainen yllättävä meno saa pakan ihan sekaisin.

Hyvässä perheessä ei
- harrasteta henkistä eikä fyysistä väkivaltaa
- käytetä liikaa päihteitä
- ole äärimmäisen ahdistavan köyhää

Hyvässä perheessä
- vietetään aikaa lasten kanssa
- tehdään juttuja lasten kanssa ja rauhoitutaan yhdessä
- annetaan hellyyttä ja näytetään rakkautta
- puututaan ongelmiin
- pidetään kuria (mutta ei fyysistä kuritusta)
- hoidetaan lapsen perustarpeista hyvin.

Mä luulen että näillä jo pääsee tooosi pitkälle ;)

Minulla ainaki oli ns. hyvä perhe, hieno omakotitalo, rahaakin oli, pullantuoksua kotona, vanhemmat molemmat töissä, ei FYYSISTÄ väkivaltaa, ei alkoholiongelmia.. mutta tämähän oli kaikki pelkkää suurta kulissia, jonka olen vasta nyt terapian kautta ymmärtänyt. Vanhemmat molemmat narsistisia ja kotona oli tunnekylmää. Mutta kaikkihan näytti ulospäin varmastikin jopa täydelliseltä.

Mediassa hyvä perhe = vanhemmat hyvässä ammatissa, asutaan hyvällä alueella, on varakas

Todellisuudessa hyvä perhe = on missä on kaikilla perheenjäsenillä hyvä olla ja sellaisia asioita mitä jo KIMPPA luetteli

Yhteistyössä