Voiko ihminen oireilla näin paljon ja olla vain luulosairas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli tiedän itse luulosairaana, että kun on varma jostain niin sitä tuntee vaikka mitä oiretta ja tuntemusta itsessään.

Mutta entäs tuo mies sitten? Hän on sairastanut pari vuotta sitten syövän ja käy kontrolleissa 4kk välein. Jokaisessa kontrollissa kaikki ollut hyvin. Kontrollien välillä mies on ihan normaali eikä kuvittele mitään.

KUNNES se kontrolli lähestyy niin joka kerta noin 2-4 viikkoa ennen tulee jokin oire. Mies itse on aina väittänyt, että ei edes kuvitellut että se voisi liittyä syöpään tai olla merkki uusiutumisesta tms. Eli voiko ihminen tiedostamattaan pelätä sitä uusiutumista niin, että vaikka ei tietoisesti etsi oireita niin silti saa niitä?

Nyt miehellä siis tuo arpikohta kipuilee ja myös sieltä sisältä. Perna oli suurentunut valtavasti ja leikattiin ennen syöpähoitoja.

Viimeksi miehellä oli kovaa kutinaa ja sehän on yksi imusolmukesyövän oireista. Raapi itseään jopa öisin unissaan, kun sattumalta heräsin ja huomasin. Tätä tapahtui siis lähes joka yö. Päivisinkin valitteli. Mutta kontrolli tuli ja kaikki oli hyvin ja lääkäri sanoi kutinan olevan normaalia. Ja siihen jäi kutinat. Ei edes öisin unissaan ole rapsutellut sen jälkeen.

Sitä edeltävällä kerralla oli kovaa selkäkipua, lihakset jumissa tms. Miehellä oireili selkä ennen taudin toteamista ja syynähän oli tietysti se suurentunut perna joka painoi jo jokapaikkaan tuolla sisällä.

Eli voiko korvien väli tehdä tepposet noin, että ihminen ei itse ainakaan myönnä etsivänsä jotain oireita ja täten kuvittelevansa niitä?

Ymmärsikö kukaan mitä haen takaa?

Mä uskon, että alitajunta saa aikaa noita "oireita" miehellesi. Ehkä hän ei itse tiedosta tressaavansa näitä lekurikäyntejä, mutta tuskin kukaan ihminen on kuitenkaan ihan niin "huoleton" omasta sairaudestaan. Kyllä se siellä takaraivossa kummittelee, vaikka sitä ei edes itse tajuaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja jeo:
Kyllä voi, jos alkaa alitajunnassaan pohtia noita asioita niin voivat tulla esiin aivan 'todellisina'oireina..ja asiaa ei siis itse välttämättä tiedosta

Mies ei ainakaan itse myönnä. Kerran sanoin hänelle, että on se kumma kun sulle tulee aina vähän ennen kontrollia jotain niin ei muka käsittänyt mistä puhun. Sitten kun valaisin asiaa niin hän ei nähnyt yhteyttä. Ei siis mielestään ole oireillut. Kummasti vaan alkaa aina tulla jokaisesta lihaskivusta enemmän juttua kontrollin lähellä. Muuten ei sano mitään ihmeempää tai jos toteaa sen niin sanoo sen jotenkin eri tavalla. Siis esim. "hitto kun on lihakset kipeet, tarttis venytellä paremmin". Mutta kontrollin alla sama asia on "en tiä mikä ihme on kun on lihakset näin kipeet vaikka oon venytellytkin, mikähän siä on".

Ymmärsin ja kyllä; korvien väli voi saada aikaan vaikka mitä oireita. ETENKIN kun miehelläsi on pelko, niin mieli kehittää oireita!
Mutta osa oireista voi olla myös "oikeita", joskin eivät vain ole mitään vakavaa.

Jopa monet lääkäriopiskelijat saavat opiskeluaikoina jonkinlaisen luulotaudin itselleen; tarpeeksi kun lukee, niin jo löytyy kaikki oireet ja sairaudet.

T: Oikeasti luulotautinen+oikeasti tautinen

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä uskon, että alitajunta saa aikaa noita "oireita" miehellesi. Ehkä hän ei itse tiedosta tressaavansa näitä lekurikäyntejä, mutta tuskin kukaan ihminen on kuitenkaan ihan niin "huoleton" omasta sairaudestaan. Kyllä se siellä takaraivossa kummittelee, vaikka sitä ei edes itse tajuaisi.

Niin minäkin uskon, vaikka mies ei ole pätkääkään luulosairauteen taipuvainen ollut muulloin. Kerran tunnusti pelästyneensä itsekin (se oli tuo selkäkipu viime talvena) ja sanoi sillon, että uusiutuminen pelottaa enemmän ja hoidot enemmän kuin silloin ekalla kerralla. Syy kuulemma se, kun tietää jo että mitä se on. Silloin sai diagnoosin ja otti vastaan mitä tuli, jotta sai taudin pois. Nyt pelko on siis erilaista.

Alkuperäinen kirjoittaja mkttl:
Ymmärsin ja kyllä; korvien väli voi saada aikaan vaikka mitä oireita. ETENKIN kun miehelläsi on pelko, niin mieli kehittää oireita!
Mutta osa oireista voi olla myös "oikeita", joskin eivät vain ole mitään vakavaa.

Jopa monet lääkäriopiskelijat saavat opiskeluaikoina jonkinlaisen luulotaudin itselleen; tarpeeksi kun lukee, niin jo löytyy kaikki oireet ja sairaudet.

Mikä tauti sinulla siis on oikeasti?

Noin minäkin olettaisin, että mies osan oireista kuvittelee ja jotain ehkä joskus on ihan oikeastikin, mutta mieli ehkä suurentaa ne isommiksi kuin onkaan ja kuvittelee syy-yhteyttä vaikka sellaista ei olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mkttl:

Lisään vielä.. että joskus itsekin menen sekaisin, enkä tiedä kuvittelenko oireet vai en =/ Moni luulotautinen ei myönnä itseään luulotautiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jeo:
Kyllä voi, jos alkaa alitajunnassaan pohtia noita asioita niin voivat tulla esiin aivan 'todellisina'oireina..ja asiaa ei siis itse välttämättä tiedosta

Mies ei ainakaan itse myönnä. Kerran sanoin hänelle, että on se kumma kun sulle tulee aina vähän ennen kontrollia jotain niin ei muka käsittänyt mistä puhun. Sitten kun valaisin asiaa niin hän ei nähnyt yhteyttä. Ei siis mielestään ole oireillut. Kummasti vaan alkaa aina tulla jokaisesta lihaskivusta enemmän juttua kontrollin lähellä. Muuten ei sano mitään ihmeempää tai jos toteaa sen niin sanoo sen jotenkin eri tavalla. Siis esim. "hitto kun on lihakset kipeet, tarttis venytellä paremmin". Mutta kontrollin alla sama asia on "en tiä mikä ihme on kun on lihakset näin kipeet vaikka oon venytellytkin, mikähän siä on".

juu,uskon että kuullostelee kroppaansa alitajuisesti jatkuvastikkin, mutta sitte kontrollin alla vielä enemmän ja tuskailee ettei olekkaan terve ja kaikki pikkusärytkin alkaa epäilyttää..ja sitten niiden kertominen ääneen helpottaa tavallaan...kun saa jakaa sen tiedon..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Niin minäkin uskon, vaikka mies ei ole pätkääkään luulosairauteen taipuvainen ollut muulloin. Kerran tunnusti pelästyneensä itsekin (se oli tuo selkäkipu viime talvena) ja sanoi sillon, että uusiutuminen pelottaa enemmän ja hoidot enemmän kuin silloin ekalla kerralla. Syy kuulemma se, kun tietää jo että mitä se on. Silloin sai diagnoosin ja otti vastaan mitä tuli, jotta sai taudin pois. Nyt pelko on siis erilaista.

en uskokkaan että olisi mitenkään luulosairas.Pikimmiten päinvastoin hyvinkin normaali-ihminen.
Tuo sairaus ja hoidot ovat olleet hänelle jo niin valtavan vaikea asia, ei ihme että pelottaa ja alitajunta tekee lisää oireita.
Tsemppiä teille.:) Kaikkea hyvää.

Lisään vielä, että itse kuvittelin aluksi, että minä "kuulen" miehen puheen eri tavalla kontrollin alla. Eli että se pelkääjä olen minä ja kun mies sanoo kontrollin lähestyessä jotain niin se olenkin minä joka päässäni kuvittelen, että joo nyt se tauti on uusiutunut.

Mutta nyt olen pari kontrolliväliä kuulostellut asiaa eikä se mies tosiaan puhu mitään tuollaisia kohta sen kontrollin jälkeen ja siinä välissä, mutta kontrolliajan lähestyessä tulee aina jokin muka huolettomasti ilmaistu juttu. Eli sen on pakko tulla mieheltä eikäsiis minun peloistani.

Vai mitä olette mieltä?

Yhteistyössä