Voiko imetyksen lopettaminen masentaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
Minulla kolmas päivä imettämättä menossa ja olo todella surullinen. Maitoa tuntuu hieman olevan rinnoissa ja tuntuu pahalta, että vauva ei sitä saa. Jotenkin tulee mieleen vauvan syntymän jälkeinen kaheli kausi, jolloin kaikki oli niiiin tunteellista. Liittyykö imetyksen lopetukseen jotain vastaavaa hormonipiikkiä?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä voi;28612656:
Kyllä voi, imettäessä syntyvää oksitosini-mielihyvähormonia ei kehity enää ja kroppa hakee paluuta normaaliin. Menee kyllä ohi!

Kiitos vastauksesta. Onko tuosta tietoa, kauanko paluu normaaliin kestää?

Mulla ei ole tietoa kestosta, kokeile jos löytyis vaikka jotain hakusanoilla imetyksen jälkeinen masennus tai imetyksen lopettaminen ja mieliala.. Mulla itsellä imetyksen lopetus ei niinkään masentanut vaan tunteet heilahteli laidasta toiseen kuin teinillä, ja naama tuli täyteen finnejä joita mulla ei ollut edes teininä.

Kyllä minulla ainakin oli surullinen ja haikea olo, kun imettäminen lopetettiin. Ja meillä sentään oli kuopus tuolloin jo 2v9kk... Onhan se tietyn ajanjakson päätös ja varsinkin, jos lapsi on vielä viimeinen, niin lisää vaan haikeutta. Mutta aika nopsaan se ohi menee.

Yhteistyössä