Voiko imetys vaikuttaa migreeniin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HYIHITTO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HYIHITTO

Vieras
Minun migreeni on vaihdellut kovasti raskauksien aikana.
Ensimmäisen aikana migreeni diagnoosia ei ollut edes. Toista odottaessa oli joku 'kestomigreeni' raskauden ekoina 3 kuukautena eikä täsmälääkkeitä voinut käyttää ja se oli jotain tosi hirveää.
Mutta ei niin hirveää kuin se yksi järkyttävä migreenikohtaus kun vauva oli n. 2kk vanha eikä täsmälääkkeitä edelleenkään voinut syödä kun imetysaikana niitä ei voi taas syödä.

Kolmannessa raskaudessa ei tullut yhtään migreenikohtausta mutta nyt kun vauva on kohta 5 viikkoa vanha niin tuli ihan hirveä kohtaus viime yönä. Olin oikeasti valmis soittamaan ambulanssin tai ottamaan sellaset lääkkeet että imetys jää, kunhan se kipu katoaa.

Eli voiko imetys aiheuttaa sen että se migreenin kipu on vielä tavallista hirveämpää? Tai siis lähinnä hormonit jotka ovat 'sekaisin' imetyksen ja synnytyksen jälkeen.

Mulla oli imetysaikana jatkuvasti migreeniä. Raskausaikana onneksi pysyi samoissa mitä aina eli 1kohtaus 1-2kk aikana. Mutta imetysaikana oli lähes joka viikko vähintään yks kohtaus. Sain reseptin Pancodille, ja se autto kunhan otti tarpeeksi aikasin..

Hormoonit on sekasin edelleen, voi olla että vielä synnytyksen jälkeistä tai sitten imetyksestä - ota ja tiedä.

mulla taas on se että raskaus ja imetysaikana migreenit pysyy hyvin poissa - onneksi, kun ennen niitä oli 3-5kpl/vko...

Lisäänpä vielä että mä sain kyllä kunnon estolääkkeet imetyksen ajalle joita voi syödä - raskausaikana ei ollu kuin panadol mitä sain ottaa

Mulla oli myös kaksospoikiani odotellessa todella vaikeaa ton migreenin kanssa ekat 3kuukautta. Loppuraskauden olinkin migreenin osalta melko rauhassa. Itse imettäessäni ekat 4kuukautta meni melko hyvin, pari isompaa kohtausta tuli. Imetyksen loputtua onkin sitten palattu lähtöpisteeseen ja päätä särkee aivan liian usein.

Itse keskustelisin asiasta lääkärin kanssa. Jos ottaa voimakkaampaa lääkettä imettäessä olisi hyvä pumpata rintoja tyhjäksi sen aikaa kun lääkettä elimistössä on. mielestäni kunnon migreeniä on ihan turha kestää koska se kipu vaikuttaa myös lopulta maidon määrään ja stressi lisääntyy.

Yhteistyössä