Voiko joku sukupuolitauti aiheuttaa jatkuvasti virtsatietulehduksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hämmentynyt"

Vieras
Näin mulle väitettiin tk:ssa, kun käytiin 16-vuotiaan tyttäreni kanssa (joo, halusi äitinsä mukaan) taas kerran valittamassa kun tyttärellä on VTI, on siis jo neljäs tänä vuonna... Lääkäri pamautti, että taitaa tytöllä olla joku sukupuolitauti ja käski testeihin, mutta tyttäreni sanoi olevansa neitsyt (sanoi siis vastaanotolla lääkärille). Kyllä hävetti, tyttäreni puolesta. Onko se siis totta... voiko sukupuolitauti aiheuttaa useat tulehdukset?

Joo, tiedän että vilkas seksielämä voi aiheuttaa virtsatietulehduksia... mutta mikä sukupuolitauti niin voisi tehdä? Vai ihan mikä vaan? Näistä ei onneksi tyttäreni kohdalla ole kyse. Ei ne usein toistuvat VTI:t ole hauskoja muutenkaan.

Ei lääkärikään syytä toistuville tulehduksille keksinyt... ei sitten lopulta lähettänyt sukupuolitautien testeihinkään kun ei ole tarvetta. Antoi vaan ab-reseptin, 14vrk:n kuuri ja sanoi, että takaisin jos taas uusii... Eli se on vissiin normaalia, että VTI:t uusii koko ajan. :(

voi aiheuttaa, klamydia kuten tossa yllä mainittukin. vti:hin löytyy kuitenkin monia muitakin syitä. ja tosiaan, jos kerran saa tulehduksen niin se usein yllättää uudestaan, tällanen käsitys mulla on. itelläni on virtsateiden + munuaisten rakenteissa häikkää, siksi vti:tä ollut usein koko elämäni ajan. nyt alkaa rauhoittua. yhdellä tutullani vti liittyy aina kuukautisten loppuvaiheeseen, jotenkin vissiin siihen että vuoto niukkenee> sama side pidempään> pöpöt pääsee vääriin paikkoihin. oisko tyttärellä jotain tämmöstä? tai muuten jotain syytä miksi ne pöpöt pääsee sinne virtsateihin?

Onko annettu joka kerta samat antibiootit? Onko virtsatestistä katsottu myös voiko olla kolibakteeri?
Olethan opettanut tytön pyyhkimään edestä taaksepäin eikä toisin päin?
Nyt äkkiseltään ei muuta tule mieleen kuin se, että muistuta että juo tarpeeksi ja karpaloa joka muodossa jos mahdollista.

[QUOTE="Jutta";22080651]Onko annettu joka kerta samat antibiootit? Onko virtsatestistä katsottu myös voiko olla kolibakteeri?
Olethan opettanut tytön pyyhkimään edestä taaksepäin eikä toisin päin?
Nyt äkkiseltään ei muuta tule mieleen kuin se, että muistuta että juo tarpeeksi ja karpaloa joka muodossa jos mahdollista.[/QUOTE]

Joo, kyllä 16v tyttö osaa jo pyyhkiä ihan oikeaan suuntaan :laugh: vaikka en itse olisi oikein osannut opettakaan. :D On annettu erilaisia lääkkeitä. Tulehdus menee ohi mutta tulee parin kuukauden päästä viimeistään takaisin. Karpaloa ja muita luonnonlääkkeitä on käyttänyt mutta eivät pidä tulehduksia poissa. :(

Voi kuullostaa naurettavalle mutta tuo nyt vain tuli mieleen kun ei kaikki automaattisesti pyyhi edestä taakse.
Mulla oli viimeksi vti ja sain antibiootit ja kävin kontrollissa parin viikon päästä ab-kuurin aloittamisesta ja virtsassa oli kolibakteeri ja sain tehokkaammat ab:t. Olisi kuulemma uusinut vti kolin takia.

Kun olin teini-iässä, yhdellä ystävälläni oli paha vti-kierre. Ei sihen syytä löytynyt, mutta voi se oikeasti tulla seksistä, kun bakteerit kulkeutuu virtsaputken kautta eteenpäin. Tais sillä olla verikokeessa jonkun ihme vitamiinin puutostila, jos oikein muistan. Ei tartte olla mitään sukupuolitautia todellakaan, että kierre voi tulla.

Sukupuolitauti ei aiheuta toistuvia virtsatulehduksia, mutta oireet voivat olla esim. klamydiassa samanlaiset kuin virtsatulehduksessa, virtsasta voi löytyä valkosoluja kuten tulehduksessakin, ei kuitenkaan bakteereita. Toisaalta itse yhdynnät voivat etenkin nuorilla tytöillä aiheuttaa virtatietulehduksia, jostain syystä, mutta tästä tyttösi kohdalla ei varmaankaan ollut kyse.

Moukka lääkäri, kertakaikkiaan.

Vti on helposti uusiva jos sikseen on, silloin käytetään estolääkitystä.

Annetaan ohjeet juoda paljon, pitää itsensä lämpimänä, välttää keinokuituisia alkkareita ja hiertäviä vaatteita tms.

Eikä hymähdellä että joo joo- seksistä tämä tämän ikäisellä johtuu, heh heh hee...

Asiatonta lääkäriltä, mutta ymmärrän testauksen tarpeellisuuden. Klamydia oireili mulla virtsatietulehduksena, mutta lääkäri määräsi myös klamydiatestin.
Ja mulla on ollut virtsatietulehduksia monta muutenkin, seksitautinakin se menee, jos likaisin käsin räpeltää niin voihan se tulehdus tulla siitäkin. Ennaltaehkäisynä voi juoda vaikka mustaherukka-puolukkamehua , karpalomehua tms ja hoitaa masturboinnin puhtain käsin & käydä pissalla sen jälkeen.

Siis ei aiheuta mikään sukupuolitauti virtsatieinfektioita(jos diagnosoitu virtsatestillä(pika ja/tai viljely). Sen sijaan virtsatietulehduksen kaltaisia oireita sopii sukupuolitautiin, mm. klamydia. Virtsaviljelyssä on sekä bakteereita että valkosoluja runsaasti, kun on vti. Kun on klamydia, on vain runsaasti valkosoluja(3 +++) mutta ei bakteereja. Virtsatieinfektiokierre ei ole harvinaisuus, mutta jossakin vaiheessa otetaan klamydia-testi, varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä