Voiko kalaöljykapselit auttaa masentuneeseen oloon?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jännä juttu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jännä juttu.

Vieras
Ihmettelenpä vaan yhtä asiaa.

Olen syönyt pidemmän aikaa kalaöljykapseleita. Ne loppuivat joku aika sitten enkä heti ostanut uusia. Minulle iski kamalan ankea olo, joka jatkui n. viikon. Siis todella surkea, alakuloinen, "niskalysyinen" mieli, eikä siihen todellakaan ollut mitään syytä.

Hain apteekista kalaöljykapseleita ja samana iltana ensimmäisen syötyäni mieli alkoi pikkuhiljaa piristymään ja nyt on mennyt pari päivää ihan iloisin mielin.

Sattumaa vai enkö enää ikinä unohda ostaa kalaöljykapseleita?

Löytyy paljon tutkimuksia jotka kertovat samaa. Siis ihan suomessakin tehtyjä tutkimuksia aiheesta. Kalaöljy myös sikiö-vauvaikäiselle on tutkittu vähentävän riksiä adhd:seen ja käytös+tarkkaavaisuushäiriöihin sekä nostavan älykkyyttä.
Rasvahapot tukevat hermoratojen kehitystä sikiöllä ja aivojen kehitystä terveellä tavalla. Miksei siis aikuisellekin olisi hyötyä. Itsekin käytän ja mielestäni vaikutus on ihanan pehmentävä. Asiat eivät tunnu niin jyrkiltä :) Syön nykyään E-epaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lievän masennuksen hoidossa voi kalaöljystä olla apua. Ei se kuitenkaan mikään ihmelääke ole.

Minusta se jo vähän siltä tuntui. Niin kummallisesti ajoittui tuo mielialan lasku sekä nousu. Mutta ei kai se tosiaan oikeasti ihmelääke ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Masentuneeseen oloon varmaan, mutta masennukseen kannattaa käydä lääkärillä. Mä kun syön E-epaa, niin musta tulee sietämättömän hyväntuulinen.

Minä haluan olla taas sietämättömän hyväntuulinen. Sellainen olin koko raskausajan ja tykkäsin ihan kamalasti (niin varmasti tykkäsi perheenikin...) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Masentuneeseen oloon varmaan, mutta masennukseen kannattaa käydä lääkärillä. Mä kun syön E-epaa, niin musta tulee sietämättömän hyväntuulinen.

Miten E-epa eroaa Möllerin omega-3 joka on vahva kalaöljyvalmiste?

E-epa on epan etyylimuoto joka läpäisee veri-aivoesteen. Tämä taas puolestaan tarkoittaa sitä että etyyliepa pääsee verenkierron mukana myös aivoihin. Tavallinen Epa ei sitä tee ainakaan merkittävässä määrin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
E-epa on epan etyylimuoto joka läpäisee veri-aivoesteen. Tämä taas puolestaan tarkoittaa sitä että etyyliepa pääsee verenkierron mukana myös aivoihin. Tavallinen Epa ei sitä tee ainakaan merkittävässä määrin.

Kuulostaa hyvältä mutta onko omega-3 sama vai eri asia vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Minä haluan olla taas sietämättömän hyväntuulinen. Sellainen olin koko raskausajan ja tykkäsin ihan kamalasti (niin varmasti tykkäsi perheenikin...) :)
Mä taas "pelkään" saavani turpaani, kun hymyilen hyväntuulisuuttani vastaantulijoille. Jopa ruuhkabussissa tekisi mieleni rutistaa kanssamatkustajia. Ainoa, jonka mielestä en silloin ole sietämätön, on meidän koira.

Masennuksen avuksi käyttäisin etyylimuotoa. Sydän ja verenkierto mennee ihan tavallisella omega-3:lla.

Ja kuten aiemmin todettu, lievään masennukseen. Minun mielestäni masennus on aina lääkärin kanssa hoidettava juttu, että saisi mahdollisimman kattavan avun ihminen.

Masennuksen avuksi käyttäisin etyylimuotoa. Sydän ja verenkierto mennee ihan tavallisella omega-3:lla.

Ja kuten aiemmin todettu, lievään masennukseen. Minun mielestäni masennus on aina lääkärin kanssa hoidettava juttu, että saisi mahdollisimman kattavan avun ihminen.

Ahaa, ei ole masennusta mutta haluaisin sellaisen sietämättömän hyväntyylisuuden tunteen kuin keittis mainosti. Huomenna kauppaan, siis. :D
Voikohan ottaa molempia?

Ahaa, ei ole masennusta mutta haluaisin sellaisen sietämättömän hyväntyylisuuden tunteen kuin keittis mainosti. Huomenna kauppaan, siis. :D
Voikohan ottaa molempia?

Miksi tarvitsisi. Pidä huoli ainakin ettet saa liikaa D- , A- ja E- vitamiinejä. Parempi kai yhtä kalaöljyvalmistetta kerrallaan.

Yhteistyössä