voiko KELA EVÄTÄ mun äitiysrahan sillä että hakemus ollut myöhässä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PulttiBois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta, kun työnantaja ei täytä yhtään kohtaa siitä varsinaisesta hakemuksesta, niin miksi ihmeessä se pitäisi työnantajan kautta kierrättää :o ?

Meillä työnantaja ohjeistaa, että hakemus lähetetään palkkatoimiston kautta Kelaan siksi, koska työnantaja saa ne ekat 3kk päivärahat Kelalta siis siltä ajalta kun maksaa mulle normipalkan Siten palkkis saa virallisen tiedon äitiysvapaan päivämääristä yms.

Niin mutta kun työnantaja täyttää ihan oman hakemuksensa, jolla saa ne korvaukset maksamansa palkan ajalta. Ihan oikeasti, työnantaja ei tarvitse yhtään mihinkään sitä varsinaista hakemusta. Saa työnantaja siitäkin tiedon, koska äitiyslomasi alkaa, kun asiasta ilmoitat.

Mutta, kun työnantaja ei täytä yhtään kohtaa siitä varsinaisesta hakemuksesta, niin miksi ihmeessä se pitäisi työnantajan kautta kierrättää :o ?

Meillä työnantaja ohjeistaa, että hakemus lähetetään palkkatoimiston kautta Kelaan siksi, koska työnantaja saa ne ekat 3kk päivärahat Kelalta siis siltä ajalta kun maksaa mulle normipalkan Siten palkkis saa virallisen tiedon äitiysvapaan päivämääristä yms.

Niin mutta kun työnantaja täyttää ihan oman hakemuksensa, jolla saa ne korvaukset maksamansa palkan ajalta. Ihan oikeasti, työnantaja ei tarvitse yhtään mihinkään sitä varsinaista hakemusta. Saa työnantaja siitäkin tiedon, koska äitiyslomasi alkaa, kun asiasta ilmoitat.

Turha näistä on kinata. Joissain työpaikoissa on äitiysvapaalle jäävän prosessi on tehty siten, että hakemus kierrätetään palkkatoimiston kautta.

Turha näistä on kinata. Joissain työpaikoissa on äitiysvapaalle jäävän prosessi on tehty siten, että hakemus kierrätetään palkkatoimiston kautta.

Ehkä niin, mutta kun se ei todellakaan ole mikään pakko. Ei työnantaja voi vaatia, että sä kierrätät hakemuksesi heidän kauttaa. Jos sä niin haluat, niin teet, mut ei työnantaja voi sua pakottaa. Ei ainakaan sitten tarvitse itkeä viivästyksistä, jos hakemus ei olekaan mennyt aikoinaan perille.

Tuskin tuo on suurikaan ongelma.
Teet vaan Kelalle sen pykälien vaatiman selvityksen siitä, miksi äitiysrahan evääminen olisi kohtuutonta. Eli siksi, että vika ei ollut sinun vaan palkanlaskijan, ja siksi että sun äitiyspäiväraha on välttämätöntä teidän perheen elatukseen.
Uskoisin, että asia on sillä selvä. Laki (tai joku) vaan sanoo, että hakemuksen on oltava perillä määräajassa, ja jos ei ole niin on annettava selvitys siitä miksi rahojen evääminen ei oikein miellytä :xmas:

Kaverille kävi ohraisemmin. Olivat vieneet kaikki paperit Kelaan asumistukea ajatellen, ajoissa. Miehen palkkatodistukset ja silleen. Mutta Kelan virkailija oli näppäillyt vahingossa summan väärin tietokoneelle: miehen palkka oli tietokoneella tyyliin tonnin pienempi kuussa, mitä se oli palkkatodistuksessa ja hakulomakkeessa. Ehtivät maksaa asumistukea liki vuoden ennen kun moka tajuttiin. Nyt Kela vaatii isoja summia takaisin - vaikka moka oli 100% heidän, eikä kaverini olisi voinut tehdä mitään toisin. Eli rankaisevat asiakkaitaan siitä, että heillä on töissä idiootti, joka ei osaa näppäillä tietokoneelle samaa numeroa mikä paperissa seisoo |O . Valitukset on tehty, ei auta, maksettava on. Se ei ole ihan helppo juttu nelilapsiselle perheelle missä on vain yksi työssäkäyvä aikuinen!

Kelahan lähettää tukipäätökset kotiin (mm. tuon asumistuki päätöksen) ja niissä lukee ne laskennoissa käytetyt tulotiedot ja menot jne. Itsehän ne pitää tarkistaa, että on oikein kyllähän se itse pitäis niistä huomata jos tulot on merkitty huomattavsti liian suuriksi.

Kelahan lähettää tukipäätökset kotiin (mm. tuon asumistuki päätöksen) ja niissä lukee ne laskennoissa käytetyt tulotiedot ja menot jne. Itsehän ne pitää tarkistaa, että on oikein kyllähän se itse pitäis niistä huomata jos tulot on merkitty huomattavsti liian suuriksi.

Meillä mies on yrittäjä, ja Kela laski tulot eritavalla kuin verotoimisto. Joten piti maksaa takaisin, verotoimiston mukaan tulot huomattavasti pienemmät kuin Kelan virkailijan ajattelemana.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Nyt Kela vaatii isoja summia takaisin - vaikka moka oli 100% heidän, eikä kaverini olisi voinut tehdä mitään toisin. Eli rankaisevat asiakkaitaan siitä, että heillä on töissä idiootti, joka ei osaa näppäillä tietokoneelle samaa numeroa mikä paperissa seisoo |O .

Juu, sama kävi mulle tänään. Sain päätöksen asumistuesta, jota pyysin tarkastettavaksi siis palkkatulojen (keikkahommaa pari viikonloppua) vuoksi. Eikös sieltä tänään tullut sitten ilmoitus, että asumistukea ei makseta ja sen lisäksi sitä on maksettu liikaa koko alkuvuosi, että peritään takaisin!! Syy: lakimuutos joka on astunut voimaan 1.1.2008 jonka mukaan yrittäjän tuloiksi katsotaan YEL-työtulo (joka siis on lakisääteinen pakollinen maksu) eikä tuloissa huomioida enää tuloslaskelman loppusummaa, eli on ihan sama hankkiiko 100 000 e vuoteen vai onko tilikausi 10 000 e miinuksella, jos olet yrittäjä ja sulla on YEL-maksu (jota siis ei voi jättää maksamatta vaikka miten olisi miinuksella), asumistuki menee sen mukaan... Kumma vaan kun asiakkaille ei ole MITENKÄÄN tiedotettu kyseisen lain voimaantulosta tai edes että semmoinen on suunnitteilla, että mistä vitusta mä olisin voinu niille asiasta kertoa aiemmin. Sitäpaitsi niillä on tieto mun voimassa olevasta YEL-vakuutuksesta 21.2.2005 alkaen!

Pitäis ja pitäis...mutta kun tuloissa ei ole pelkästään palkkatulot, vaan myös vaimon saamat tuet ja vaimon jo loppuneen osa-aikatyön tuloja, niin vaikea sitä summaa on itse kotona tarkistaa, kun ei oikein edes tiedä mitä tukia Kela tuloiksi laskee ja mitä ei. Siinä kirjeessä luki vain talouden keskimääräinen kuukausitulo kuluneen 12 (?) kk aikana, ei eriteltyinä mitään summia. :/

Noissa valitusten käsittelyissä voi mennä ihan kohtuuttoman kauan aikaa, siitä oli jossain Hesarissa tässä jokin aika sitten..

Joku 8 kk meni aikoinaan, esikoisen ollessa vauva, kun valitettiin asumistuen takaisinperinnästä :|

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
Matkoihin ne teidän rahat menee eikä lainoihin.

No sama tuli mieleen... :whistle:

miten se liittyy edes mun äitiysrahaan jos me ollaan viimeksi viime vuoden elokuussa oltu lomalla.
ne rahat on kerätty aikoja sitten ja käytettykin silloin elokuussa. B)
ja muuten kiva matka olikin.. ;)

Noissa valitusten käsittelyissä voi mennä ihan kohtuuttoman kauan aikaa, siitä oli jossain Hesarissa tässä jokin aika sitten..

Joku 8 kk meni aikoinaan, esikoisen ollessa vauva, kun valitettiin asumistuen takaisinperinnästä :|

aika hurja aika olisi olla ilman tuloja.. :snotty:
miehen palkka kun ei ikänä riitä lainan ja vastikkeen jälkeen kaikkeen muuhun. ei mitenkään.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja PulttiBois:

aika hurja aika olisi olla ilman tuloja.. :snotty:
miehen palkka kun ei ikänä riitä lainan ja vastikkeen jälkeen kaikkeen muuhun. ei mitenkään.. :whistle:

Joko olet saanut Kelalta päätöksen? Kuinka kävi?

Yhteistyössä