Voiko kuka tahansa seota ja tappaa lapsensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vasta tulossa äidiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vasta tulossa äidiksi

Vieras
Tämä on varmaan aivan absurdi huoli, mutta itse olen saamassa pian esikoiseni ja tuosta bussiturmasta tuli mieleen sellainen karmea ajatus, että onko kenen tahansa äidin tai isän mahdollista vain seota uupumuksesta tms. ja tappaa lapsensa? En siis missään nimessä ole sellaista tyyppiä, joka normaalisti voisi vahingoittaa ketään, mutta tiedän, että väsymys ja hormonit voivat saada ihmiset tekemään hulluja asioita. Siksi tällainen kaamea ajatus.

Alkuperäinen kirjoittaja vasta tulossa äidiksi;30382756:
Tämä on varmaan aivan absurdi huoli, mutta itse olen saamassa pian esikoiseni ja tuosta bussiturmasta tuli mieleen sellainen karmea ajatus, että onko kenen tahansa äidin tai isän mahdollista vain seota uupumuksesta tms. ja tappaa lapsensa? En siis missään nimessä ole sellaista tyyppiä, joka normaalisti voisi vahingoittaa ketään, mutta tiedän, että väsymys ja hormonit voivat saada ihmiset tekemään hulluja asioita. Siksi tällainen kaamea ajatus.

Tuossa ei ollut kyse mistään väsymyksestä ja uupumisesta, vaan narsistisen hullun kylmänviileästä kostosta.

Voi. Kuka vain voi sairastua. Eikä edes tarvii olla mitenkään väsynyt. Lapsen syntymä, elämän muutos on aina stressitiloja, ja stressitilat voivat laukasta muita sairauksia, niin isällä kuin äidilläkin.

Voi kai olla niin, että tarpeeksi kovan paineen alla kaikki sekoavat. Mutta vain osa ryhtyy silti äärimmäsiin tekoihin ja useimmat meistä eivät koskaan altistu niin kovalle paineelle.

Jos nainen rasittuu valtavasti esim. synnytyksen jälkeen kun joutuy mm. yksin huolehtimaan kodista ja vielä tappelemaan miehen kansssa, nainen voi ahdistua niin että vintti pimenee. Jotkut osaavat hakea apua itse joillekin ulkopuoliset järjestävät apua, ja jotkut ymmärtävät että ero rasittavasta miehestä voi olla myös helpotus. Suomessa on melko toimiva sosiaaliturva, eikä kukaan tarvitse miestä asunnon ja elannon turvaamiseen.

Kiitos linkistä, tuo kyllä rauhoitti :) Minulla on niin hyvä tukiverkosto, että joku varmasti huomaisi jos itse joskus sairastuisin, enkä tajuaisi omaa tilaani. Lähinnä sitä juuri mietinkin, että voiko vain yhtäkkiä seota. Arvasin jo etukäteen, että pelkäisin lapseni puolesta kaikkea mahdollista, mutta ensimmäisen kerran tuli nyt mieleen, että pitääkö pelätä itseäkin.

Tässä ei ollut kyse lapsivuodepsykoosista, mutta minusta kaikkien lapsien hankkivien ja heidän puolisoidensa kannattaisi olla siitä tietoinen. Äärimmäisen harva edes siihen sairastuva tappaa ketään, mutta se voi muutenkin aiheuttaa ongelmia, joten olisi tärkeää, että on tietoinen sen (pienestä) riskistä ja tunnistaa sen ja osaa hakea tarvittaessa apua. Erityisen tärkeää olisi, että puoliso myös tunnistaa tämän, sillä psykoosissa ei ilmeisesti itse tunnista sairastumistaan. (Ei ole kokemusta, mutta näin olen lukenut.)

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00381

Jos kuka tahansa kykenisi tappamaan uupuessaan tai jopa seotessaan, kuolleita olisi paljon enemmän. Tappaminen on äärimmäinen keino, jonka vain harvat pystyvät toteuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vähän ohi;30382817:
Tässä ei ollut kyse lapsivuodepsykoosista, mutta minusta kaikkien lapsien hankkivien ja heidän puolisoidensa kannattaisi olla siitä tietoinen. Äärimmäisen harva edes siihen sairastuva tappaa ketään, mutta se voi muutenkin aiheuttaa ongelmia, joten olisi tärkeää, että on tietoinen sen (pienestä) riskistä ja tunnistaa sen ja osaa hakea tarvittaessa apua. Erityisen tärkeää olisi, että puoliso myös tunnistaa tämän, sillä psykoosissa ei ilmeisesti itse tunnista sairastumistaan. (Ei ole kokemusta, mutta näin olen lukenut.)

Lapsivuodepsykoosi :: Terveyskirjasto

Kiitos, kyllähän se on hyvä olla tietoinen kaikista riskeistä niin varmaan helpommin osaa sitten hakea apua :)

Alkuperäinen kirjoittaja mielestä;30382852:
Eikä voi. Jos tappamista ei pidä vaihtoehtona, sitä ei tee vaikka kuinka olisi paha elämäntilanne. Tai vaikka olisi niin sekaisin, että joutuu suljetulle.

Tuokin voi muuten olla ihan totta. Minulle ei ole koskaan aiemmin tullut mieleenkään, että tappaisi jonkun. Se on todellakin ollut täysin absurdi ajatuskin, kun en pysty tappamaan edes itikoita. Huh, ehkä tosiaankin voin unohtaa tällaisen täysin teoreettisen huolen ja keskittyä pelkäämään niitä miljoonaa todellisempaa vaaraa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vasta tulossa äidiksi;30382756:

Kyllä voi. Epätodennäköistä, mutta voi. Vankilat ovat täynnä todella normaalin oloisia ihmisiä, jotka pikaistuksissaan ovat tehneet henkirikoksen. Usein kännissä. Mikäli on taipumusta psykoosiin, niin todennäköisyys on suurempi.