Voiko laktoosi-intoleranssi aiheuttaa ainoastaan ripulia? *ällöö*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäilyksen varjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäilyksen varjo

Vieras
Olen ihmetellyt, miksi mahani on ihan jatkuvasti kuralla ja se ajoittuu niin, että aamulla käyn monta kertaa ripuloimassa kun se ei kaikki tule kerralla.

Ruokavaliokokeiluja olen tehnyt niin, että olen jättänyt viljoja pois (suvussa keliakiaa), yhä edelleen aamuisin kakka lentää kuin varpusparvi.

Mulla on enää vaihtoehtona vaan tuo laktoosi-intoleranssi, koska nyt olen jättänyt jo aikoja sitten gluteenit pois ruokavaliosta ja yhä edelleen vaan lentelee kurat. :(

Maitotuotteita käytän aika paljon. Juustoja varsinkin. Nytkin vatsassa hieman nipistelee, eli viimeistään aamulla taas tulee tyhjennys.

Minulla ainakin tulee ripuli jonkun ajan päästä maitotuotteiden syömisen jälkeen. Yhtäkkiä rupeaa vatsassa kuplimaan ja sitten onkin jo kiire.
Kannattaa kokeilla laktoositonta ruokavaliota jonkun aikaa. Esim. useimmissa kovissa juustoissa ei ole laktoosia.

Varmaan jokaisella yksilöllöisesti vaihtelee oireet. Itselläni on sen verran paha laktoosi-intoleranssi, että testien mukaan laktoosi ei pilkkoudu oikeastaan ollenkaan elimistössäni, eli esim. hyla-tuotteet eivät sovi ollenkaan. Laktoosittomistakin tulee välillä oireita. Silti mitään ripulia tai kovaa vatsakipua minulla ei tule, vaan pelkästään järkyttävät ilmavaivat ja sellainen ällöttävä "käymistila" elimistöön. Jollekin toiselle taas tulee ripulia, kolmannelle jotain muuta vaivaa.

Oireet tosiaan vaihtelee. Minullekin tulee oireita maitotuotteiden syömisen jälkeen, esim. ripulia, turvotusta, ilmavaivoja... Minulta on kuitenkin moneen kertaan tutkittu, sekä verikokein että "litkutestillä", ettei minulla edes ole laktoosi-intoleranssia.

Ei ehkä kannata jättää viljatuotteita pois, ellei oikeasti todeta keliakiaa.

[QUOTE="eräs";27009567]Oireet tosiaan vaihtelee. Minullekin tulee oireita maitotuotteiden syömisen jälkeen, esim. ripulia, turvotusta, ilmavaivoja... Minulta on kuitenkin moneen kertaan tutkittu, sekä verikokein että "litkutestillä", ettei minulla edes ole laktoosi-intoleranssia.

Ei ehkä kannata jättää viljatuotteita pois, ellei oikeasti todeta keliakiaa.[/QUOTE]
Tattarit, kaurat, hirssit yms. ovat ravitsevampia mitä vehnä, ohra ja ruis.

Yhteistyössä