Voiko laktoosi-intoleranssi tulla aikuisena?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maissihiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maissihiiri

Vieras
Mä oon pitkän aikaa ihmetellyt kuin mun maha on aina turvoksissa, ja vatsa toimii välillä huonosti ja välillä liiankin liukkaasti... Ja nyt oon alkanut yhdistämään oireita maitotuotteisiin, eilen turpos maha sen jälken kun olin syönyt jätskin, tänään aamulla söin viilin ja parin tunnin päästä maha kipee ja ilmaa täynnä :(

Mutta mä oon tosiaan luullut aina että se tulee jo lapsena, voiko tulla vielä aikuisenakin? Lääkärille ei vissiin tarvii mennä, ajattelin jos kokeilen nyt parin viikon ajan niitä hyla-tuotteita, vai pitäisköhän olla kokonaan laktoositonta?

Laktoosi-intoleranssi voi tulla ihan minkä ikäiselle vaan. Kokeilen täysin laktoositonta ruokavaliota pari viikkoa, niin siinä huomaa eron aika hyvin. Ja tosiaan verikokeella sen saa myös selville. Mitään lääkehoitoahan siihen ei oikein ole, joten paras apu on muutokset ruokavaliossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Laktoosi-intoleranssi voi tulla ihan minkä ikäiselle vaan. Kokeilen täysin laktoositonta ruokavaliota pari viikkoa, niin siinä huomaa eron aika hyvin. Ja tosiaan verikokeella sen saa myös selville. Mitään lääkehoitoahan siihen ei oikein ole, joten paras apu on muutokset ruokavaliossa.

No näin täytyy varmaan tehdä... On tääkin, just on pojan allergiat selätetty niin alkaa oma maha reistaileen :headwall:

Laktoosi-intoleranssi on oikeesti harvinainen lapsilla. Siis se yleensä löytyyki tai siis oireilee vasta aikuisena. Ja on toi yleistä että henkilö joka on enne voinu käyttää maitotuotteita huomaa että vatsa oireilee. Ei tarvi lääkäriin mennä :) itse vaan selvittää minkä verran voi syödä ja mitä. Oireet voi myös vaihdella et tänää voit syödä vaikka jätskiä ja huomenna se aiheuttaaki oireita.
Mulla on selkeesti laktoosin sieto alentunu pikkuhiljaa. Mut vaihdellen et jopa maitoa voi juoda joskus, mut ei useita päivä peräkkäin. Hapanmaito tuotteet käy melko monille siis ihan tavalliset. Kannattaa vaan kokeilemalla selvittää mikä on oma laktoosin sieto :)

Laktoosi-intoleranssi on tosiaan yleisin aikuisilla, ja periaatteessa ns. normaalitila. Täällä pohjolan perukoilla asuva väki on siitä kummallista, että iso osa pystyy juomaan maitoa vielä aikuisenakin, toisin kuin suuressa osassa muuta maailmaa. Alun perin laktoosi-intoleranssi on kehittynyt jo muutaman vuoden ikäisille lapsille, ja homman funktio on siinä, että silloin viimeistään lapsi alkaa hylkiä maitoa ja äidin rinta vapautuu uudelle vauvalle. Näin siis joskus aikojen alussa.

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Laktoosi-intoleranssi on tosiaan yleisin aikuisilla, ja periaatteessa ns. normaalitila. Täällä pohjolan perukoilla asuva väki on siitä kummallista, että iso osa pystyy juomaan maitoa vielä aikuisenakin, toisin kuin suuressa osassa muuta maailmaa. Alun perin laktoosi-intoleranssi on kehittynyt jo muutaman vuoden ikäisille lapsille, ja homman funktio on siinä, että silloin viimeistään lapsi alkaa hylkiä maitoa ja äidin rinta vapautuu uudelle vauvalle. Näin siis joskus aikojen alussa.

Mielenkiintoista, tällaista en oo ennen tiennytkään :)

Tietääkö muuten kukaan miltä se laktoositon maitojuoma maistuu? Maistuuko ollenkaan tavalliselta?

Jees,eli kyllä voi tulla aikuiselle.. Mun miehellä kans laktoosin sieto alentunu aikuisiällä. Nykyään ei voi juoda kun laktoositonta maitoa,mutta ruoanvalmistuksessa tms pienehköinä määrinä käy tavalliset ja vähälaktoosiset tuotteet.

Laktoositon maitojuoma maistuu vähän makeammalta kun tavallinen maito,mut ei niin makeaa kuin vähälaktoosinen. Mä en tykkää sitä juoda,mutta esim murojen kanssa toimii ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Joo, se kylmäkaapista myytävä maitojuoma maistuu ihan tavalliselle maidolle. Sen sijaan hyla-maito on makeaa. (Tai oli ainakin kun viimeksi joku vuosi sitten maistoin)

Ok. Jännä kyllä ettei tollasesta puhuta että se on aikuisten normaali tila tuo laktoosi-intoleranssi, vaan sitä pidetään enemmänkin sairautena... En ole opiskellessakaan kuullut koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Ok. Jännä kyllä ettei tollasesta puhuta että se on aikuisten normaali tila tuo laktoosi-intoleranssi, vaan sitä pidetään enemmänkin sairautena... En ole opiskellessakaan kuullut koskaan.

Kai tuo alkuperäinen geenimutaatio joka mahdollistaa maidon juonnin aikuisiälläkin, on meillä niin yleinen, että intolerantikko on poikkeus. Eräässä adoptiota koskevassa artikkelissa mainittiin myös erikseen, että esimerkiksi Kiinasta tulevilla lapsilla on todennäköisesti laktoosi-intoleranssi. (Löytyi samalla syy siihenkin, miksi maitotuotteita käytetään muualla niin vähän)

Tiede-lehti kirjoitti asiasta muistaakseni eräänä vuonna, mutta en pääse tarkistamaan, kun armas terrierini söi rakkaan arkistoni jäädessään pentuna yksin kotiin... Muuten saisitte lähdeviitteenkin. Muistaakseni siinä oli yhtenä syynä myös se, etteivät aikuiset pääse riistämään lapsen ravintovaroja tiukkoinakaan aikoina, kun tulevat kipeäksi maidosta. (Tämä siis koski edelleen ihmiskunnan alkuaikoja, ei kai sentään kukaan nykymaailmassa moista edes yritä)

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Mä oon pitkän aikaa ihmetellyt kuin mun maha on aina turvoksissa, ja vatsa toimii välillä huonosti ja välillä liiankin liukkaasti... Ja nyt oon alkanut yhdistämään oireita maitotuotteisiin, eilen turpos maha sen jälken kun olin syönyt jätskin, tänään aamulla söin viilin ja parin tunnin päästä maha kipee ja ilmaa täynnä :(

Mutta mä oon tosiaan luullut aina että se tulee jo lapsena, voiko tulla vielä aikuisenakin? Lääkärille ei vissiin tarvii mennä, ajattelin jos kokeilen nyt parin viikon ajan niitä hyla-tuotteita, vai pitäisköhän olla kokonaan laktoositonta?

Olen aina tykännyt maitotuotteista ja sietänyt ne hyvin! Tänä kesänä vatsa on ollut koko aika kipeä, vatsakramppeja ja turvonnut joten nyt on minullakin aika kokeilla laktoosittomia tuotteita! Apteekista saa ostaa laktoosin pilkkojaa ja sitäkin aion kokeilla tavallisten maitotuotteiden kanssa! Mikäli helpottaa tiedän mistä on kysymys!

Yhteistyössä