voiko laktoositonta maitoa vielä käyttää, vaikka parasta ennen-päiväys on mennyt umpeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sipsis

Vieras
Huomasin just, että meillä on jäänyt kaappiin yksi litran laktoositon maitopurkki, mitä ei oo vielä avattu. Parasta ennen päiväys 13.1.

Voiko tätä maitoa vielä käyttää ja jos sen lähipäivinä avaa, niin kauanko se säilyy käyttökelpoisena?

Muistelisin, että laktoositon maito säilyis pidempään käyttökelpoisena kuin tavallinen maito.

Hyvin paljon mahdollista, parasta ennen on parasta ennen, itse olen tainnut aika monta päivää vanhaa kevytmaitoa käyttää, noiden säilymisestä en tiedä.
Tänään ja huomenna käytät pois?

[QUOTE="voevoe";29454573]Kai sulla maku- ja hajuaistit toimii?[/QUOTE]

Niin, parasta ennen -tuotteissa voinee käyttää aisteja, mutta noissa helposti pilaantuvissa viimeinen käyttöpäivä -tuotteissahan niihin ei kannattais luottaa.

Voit testata sitä kahviin, jos ei muutu kokkareiksi niin on juomakelpoista. Avaamaton säilyy vielä muutamia päiviä, riippuu tietysti jääkaapin lämpötilastakin. Paras ennen ei ole viimeinen käyttöpäivä, sitä ei vaan saa myydä enää kaupassa.

Luultavasti en käyttäis enää. Tai jos vaikuttais hyvältä niin tekisin pannarin tai jotain mihin litra kuluisi kerralla. Ei se enää avattuna kauan säily.

Noissa tosiaan on se säilyvyysaika pakkaamisesta parasta ennen päivään jo muutenkin pitkä, ettei enää oikein tee mieli yli säilytellä. Avattuna säilyykin vaan sen 3-4 päivää, tuoreena siis!

Pannariksi voi huoletta käyttää aika paljonkin vanhaa maitoa! Itse oon laktoositonta maitoa joskus käyttänyt niin, että parasta ennen päivä oli vaikka 1. päivä, 3. päivä avasin maidon ja käytin maitoa normaalisti vielä silloin 3. ja 4. päivä. Kyllä se avaamattomana suht hyvin säilyy. Täysmaito selkeästi menee nopeammin huonoksi,

Yhteistyössä