Voiko lapsi tuntea toisen lapsen "uhkaksi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hassu

Aktiivinen jäsen
18.02.2005
1 100
1
36
Kysymys niinkin pienestä lapsesta kuin 9kk. Eli kaveri tuli kyläilemään suunnilleen samanikäisen lapsen kanssa meille ja mun lapsonen alkoi huutamaan ja itkemään kun näkin tän toisen vauvan. Ei ollut vierastusta kuitenkaan. Kaikki oli hyvin kun vauvat olivat eri huoneissa.Mutta kun olivat samassa huoneessa taas niin en saanut huomioida sitä toista poikaa ollenkaan alkoi itkemään Esim. jos puhuin tälle lapselle tai nostin tutin lattialta hänelle :/

Voisko olla mustasukkainen tai muuten vaan vähän itsekäs? =)
Tottakai lapset on aina itsekkäitä ja se on ihan ok, varsinkin ihan pienenä, mutta ihmetyttää vain tuo mun pikkumiehen käytös.
Voisiko kokea toisen vauvan ns. uhkaksi hänelle? Tykkää muuten katsella kauheesti muita lapsia muualla ulkona, kaupassa. Vaikuttaakohan se paljonkin, että toinen vauva tuli juuri HÄNEN kotiinsa?:D

Onko muilla kokemuksia vastaavista tilanteista?

Eikös tuo ole ihan tavallista, että jos huomioit vierasta lasta niin oma lapsi tulee mustikseksi. Meilläkin jos on joku toinen lapsi minun sylissä, tulee tyttökin heti syliin. Jos ei pääse (kuten kävi, kun syötin pullosta kaverin 2kk vauvaa) niin tulee hirveät raivarit. Pitää vaan järkätä siten, että tyttökin mahtuu aina syliin, sillon on neitillä kaikki ok kun tietää, että äitin syliin mahtuu aina, vaikka siinä välillä joku toinen olisikin :)

En muista että oma lapsi olisi vielä tuon ikäisenä osoittanut mustasukkaisuutta, mutta vuoden täytettyään kyllä osoitti selvästi. Ei kuitenkaan inissä tilanteissa, joissa mulla on vauva sylissä, mutta isomman lapsen sylittely aiheuttaa kyllä närää. Miksei 9 kk:n ikäinenkin tuntisi epämääräistä pahanolontunnetta kun äiti huomioi toista lasta =)

Meillä ainakin on mustasukkaisuutta kaksosilla, nyt siis 11kk. Jos imetän toista, toinen alkaa huutaa ja tulee luokse. Siis vaikka siihen asti olisi ollu ihan tyytyväisenä leikkimässä tms.

Jos taas imetän samaan aikaan, repivät toiselta rintaa suusta, sörkkivät toisen korvia ja silmiä jne. En keksi mitään muuta syytä, kuin mustasukkaisuus.

Tosin poikavauva kyllä nauraa käkättää aina, jos saa satutettua siskoaan... Kiusantekoa ja mustasukkaisuutta.

Uusimmat

Yhteistyössä