Voiko lapsivettä tihkua viikkojen ajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RV40+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RV40+3

Vieras
Miten on? Minusta on tuntunut ainakin kolme kertaa viimeisen kuukauden aikana että minusta on lorahtanut lapsivettä noin ruokalusikallisen verran.

Ainakin yhdellä kerralla olin juuri käynyt vessassa, enkä usko että se oli pissaa mikä lorahti housuun ylösnoustessa. Toisella kerralla kävelin kylpytakki päällä, jolloin lorahti lattialle. Kolmannen kerran olin menossa juuri suihkuun kun lorahti. Millään kerralla erite ei tuoksunut pissalle, oli enemmän makean hajuista ja juoksevaa. Melko kirkasta, jossa oli vaaleita "hippuja".

Neuvolassa kun hädissäni tästä ensimmäisen kerran kerroin, terveydenhoitaja tyrmäsi lapsivesiteorian alkuunsa. Lapsivesi ei kuulemma voi lorahdella noin osittain. Joka kerran jälkeen olen kuulaisesti kertonut neuvolassa, mutta hoitajan mielestä se on pissaa. Koskaan ei ole mitään testejä otettu, koska ei kuulemma tarvitse.

Olenko tärähtänyt kun jaksan edelleen väittää ettei se ole pissaa? Mistä voin kysyä tästä asiasta kun neuvolassa ei oteta todesta? Pelottaa infektioriski. Laskettu aikakin oli ja meni, kyseessä eka lapsi joten kaikki on outoa ja pelottavaa.

Minulla lorahti pieni määrä lapsivettä ja soitin synnärille. En siis ollut varma onko lapsivettä, mutta käskivät näytille. Menin ja tekivät sellaisella testipuikolla testin, että onko lapsivettä. Olihan se ja jäin sisään. Kätilö sanoi, että kalvoissa voi olla pieni reikä ja tällöin lapsivettä tulee pieninä lorauksina.

Aika vastuutonta terkkarilta tyrmätä suoralta kädeltä tuo lapsivesiajatus, kyllähän asia pitäisi testata. Esim. minua eivät päästäneet enää pois sairaalasta kun lapsivettä oli tihkunut, voi altistaa jollakin infektiolle jos kalvoissa on reikä.

Mäkin epäilin, että multa tihkui lapsivettä viimeisellä viikolla ennen synnytystä. Neuvolan terveydenhoitaja passitti sitten äitipolille testeihin, ja sitähän se oli. Sille tielle jäin synnyttämään.

Voi olla myös valkovuotoa joka saattaa loppuraskaudessa muuttua hyvinkin juoksevaksi ja tulla holahtamalla. Kannattaa pitää sidettä pöksyissä siitä näkee paremmin nesteen värin. Lapsivesi on valkovuotoon verrattuna vaaleanpunertavaa. Noi valkoiset hiutaleet joukossa viittaisi enemmän valkovuotoon.. Toki jos yhtään epäilyttää niin sairaalalle kannattaa soitella kyllä! Neuvoloissa harvemmin noita lapsivesi-testejä edes on.

Itse asiassa kävin synnärillä supistusten takia reilu viikko sitten, mutta en siinä täpinöissäni tajunnut mainita mitään näistä lapsivesiepäilyistäni koska olin niin innoissani, että pääsen viimein synnyttämään. Supistukset sitten hyytyivät ja tässä ollaan edelleen.

Voiko sinne synnärille soittaa nyt kun tilanne ei ole "akuutti" ja kun neuvolastakin on sanottu että ei mitään hätää? En halua olla hysteerinen mamma ja tuntuu että olen vain hankala potilas kun en usko terveydenhoitajaa. Äh..

Kalvoihin voi tulla pieni reikä joka voi myös umpeutua, jolloin veden tulo loppuu. Infektioriski on olemassa, joten sinuna soittaisin sinne ä-polille ihan varmuuden vuoksi.

mulla lirahteli viikon verran ennekuin synnytys käynnistyyi. ambulanssi kuski sanoi sen olevan pissaa, mut terkka totesi sen paripäivää myöhemmin lapsivedeksi ja sitten mentiin.

Meillä on täällä kunnassa erikoinen järjestelmä, jossa neuvola on asuinkunnassa, ä-poli kunnassa b(sairaalassa jossa ei siis ole synnytysosastoa lainkaan) ja synnytyssairaala kunnassa c. En ole itse asiassa varma ollenkaan, onko ä-poli edes auki viikonloppuisin. Kumpaan tässä tilanteessa nyt soitetaan, ä-polille vai synnärille? Nyt vasta tajuan, ettei neuvolassa oikeastaan ole neuvottu ollenkaan miten missäkin ongelmatilanteessa pitäisi toimia. Voi helvetin helvetti...

Lyhyesti: Mulla alkoi vuotaa jotakin kirkasta rv20. Epäilin lapsivettä mutta kun soitin synnärille, sain tylyn vastauksen, ettei voi olla lapsivettä noilla viikoilla. Uskoin, mutta vuoto jatkui päivittäin pieninä tai isoina lorauksina. Synnärille soitin huolissani monta kertaa, joka kerta kiellettiin tulemasta testeihin koska "se on vain valkovuotoa". Pari viikkoa myöhemmin vuodon väri muuttui vaaleanpunertavaksi, soitin taas synnärille, käskivät äitiysneuvolan lääkärille. Testiä ei edelleenkään tehty kun vakuuttivat mulle ettei se ole lapsivettä.
Viisi viikkoa vuodon alkamisen jälkeen, turhautuneena, pelokkaana, ärsyyntyneenä, marssin synnärille ilmoittamatta etukäteen ja vaadin lapsivesitestiä. Lopulta kävi ilmi, että lapsivettähän se oli, jäin osastolle seuraavaksi kuudeksi viikoksi ja lapsi syntyi keskosena rv31.

Mulla aikanaan raskaudessa nro 3, lapsi syntyi 2/1991. Siihen aikaan nämä tutkimukset eivät olleet nykytasolla. Lapsi syntyi viikolla 41 tai 42 jotain, ja lapsi oli ihan kuiviltaan. Ryppyinen. Sanottiin, että kalvoissa oli ollut reikä josta sitä vettä oli tihutellut. Kaikki meni onneksi siitä huolimatta hyvin, mitä nyt ison lapsen synnytyksessä solisluu murtui ja joutui keltaisena kaappiin. En yhtään ollut havainnut tuota lapsiveden tihutusta, joten mahdollista se on. Mulla on 7 lasta.

apteekista kait saa lakmus? paperia (testi liuskoja jotka mittaa ph:n) näillä itse aikanaan testailin kun lapsivettä tihkui useamman viikon. en vaan nyt muista minkä väriseksi se lapsivedestä muuttuu, mutta ehkä osaavat apteekista kertoa?