Voiko mennä naimisiin eri kunnassa kuin missä asuu? Missä tehdään esteiden tutkinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "morsmaikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"morsmaikku"

Vieras
Meillä on takana seitsemän yhteistä vuotta ja kolme lasta. Nyt VIHDOIN meinaamme virallistaa suhteemme ensi kesänä. Pitkään suunnittelimme että mennään vain pikaisesti maistraattiin ja kerrotaan kaikille vasta seuraavana päivänä. Yllätyksekseni mies ehdotti, että kutsuisimme tilaisuuteen omat vanhempamme ja sisaruksemme. Nyt ollaankin ankarati mietitty kuinka toteuttaisimme asian pienimuotoisesti ja ilman turhia hössötyksiä.

Ja tänään se tuli; kuningasidea!! B) Katsomme kesästä jonkun hyvän viikonlopun jona kutsumme perheemme appivanhempien mökille keskisuomeen (tämä vaatii toki neuvotteluja anopin kanssa). Naimisiin menemme siellä maistraatissa ja iltaa vietämme sitten perheen kesken mökillä saunoen ja grillaten. Tämä voisi olla juuri se meidän juttu! Nukkumapaikat toki ovat pienellä mökillä hieman kiven alla, mutta eivätköhän nuo nuoret (mun ja miehen sisarukset) suostu yhden yön teltassa viettämään ihan vaikka vain meidän takia! ;)

Asumme siis itse pk-seudulla. Kuinkahan tuo onnistuu? Tehdäänkö esteiden tutkinta sitten täällä vai vihkipaissa? Kokemuksia? Lisää ideoita! :D

Me haettiin kuulutukset omasta kunnasta ja meidän vihki tunturipappi lapissa. Hän käytti melkein päivän meidän kanssa kipuamalla tunturille. Meille ei maksanut mitään, mutta seurakuntien välillä vissiin jotain rahaliikennettä oli.

Meillä ei maistraatista suostuttu tulemaan vihkimään paikkaan johon haluttiin, joten soitettiin käräjäoikeuteen. :) Käräjätuomarit saa kanssa suorittaa siviilivihkimisen. Ja vihkijän paikalle saaminen maksoi kilometrikorvausten verran.

Esteiden tutkinta taidettiin hakea omasta kotikunnasta (en muista ihan varmaksi). Mies haki vihkiraamatun omasta seurakunnasta.

Meidät vihittiin toisen paikkakunnan maistraatissa, lapsuudenkotipaikkakunnallani ja avioliitto siunattiin seuraavana päivänä saman paikkakunnan kirkossa. Ei ongelmia.

Kyllä mullakin maalaisjärki sanoisi, että esteiden tutkinnan voi tehdä kotikunnassa. Onhan se aikahankalaa jos pitää ajaa puoli Suomea vain sen takia kun se kuitenkin ymmärtääkseni pitää tehdä hyvissä ajoin ennen itse tapahtumaa.

Niinkuin täällä jo sanottiinkin niin esteiden tutkinta tehdään kotikunnassa, mutta naimisiin voi mennä missä vain.

Minä olen mennyt kummallakin kerralla naimisiin muualla kuin kotipaikkakunnallani.
Ensimmäiseen avioliittoon minut vihittiin isovanhempien kotikunnassa johon minulla oli mielestäni vahvimmat siteet. (Muutimme paljon lapsuudessani joten mikään muu paikkakunta ei ollut samalla lailla "pysyvä" koti.)

Toiseen avioliittoon minut vihittiin maistraatissa paikkakunnalla, jossa olin sairaalahoidossa. Kävimme vain kaksin miehen ja kahden todistajan kanssa pikaisesti vihillä ja palasimme saman tien viettämään kuherruskuukautta romanttisesti tippapullojen ja oksennusmaljojen katveeseen.
:D

Kiitoksia vastauksista! Näin sen täytyy mennä! Ihanaa kun lopulta keksittiin se meidän juttu tällekin asialle! Ei liian suurta, mutta kuitenkin ikimuistoista! :D

Onnea teille kovasti jo etukäteen!
Omasta maistraatista tosiaan esteettömyystodistus matkaan ja sitten voi vihkimisen suorittaa missä vaan. Tietyillä alueilla siviilivihkijät tulee vähän nihkeästi töihin virka-ajan ulkopuolella mutta aina voi kysäistä. :)
T: viime kesän morsian

Osaisikohan joku vielä sanoa, kuinka aikaisin tuota maistraattiasiaa kannattaa lähteä soittelemaan? Onko niillä jonoa? Aika sinne varmaan pitää kuitenkin varata... Toisin sanottuna siis, joko nyt pitää varata hyvä viikonloppu? Vai pitääkö se esteiden tutkinta tehdä ennen kuin aikaa vihkimiseen voi varata? Kuinka paljon aikaisemmin sen tutkinnan voi tehdä? Joo... En tiedä näistä asioista mitään! :D

[QUOTE="vieras";22826511]Onnea teille kovasti jo etukäteen!
Omasta maistraatista tosiaan esteettömyystodistus matkaan ja sitten voi vihkimisen suorittaa missä vaan. Tietyillä alueilla siviilivihkijät tulee vähän nihkeästi töihin virka-ajan ulkopuolella mutta aina voi kysäistä. :)
T: viime kesän morsian[/QUOTE]

Niin joo... En tullut edes ajatelleeksi, että tuo lauantai voisi olla ongelma! :o Kyllä me molemmat kirkkoon kuulumme, joten voisi sen siinä mielessä tehdä sielläkin, mutta mies on sen verran ramppikuumeinen, että päädyttiin jo aikaa sitten tuohon maistraatin koruttomampaan ja lyhyempään kaavaan.

"Tutkinta voidaan suorittaa missä tahansa Suomen maistraatissa, osapuolten kotikunnasta riippumatta."

Mitein samaa asiaa ja loysin taman maistraatin sivuilta:

"Pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta

Avioliiton esteiden tutkinnan saa vireille sähköisen verkkolomakkeen kautta. Sähköinen asiointi vaatii tunnistautumisen esim. verkkopankin tunnuksilla. Sähköisen ilmoituksen lähettäjä saa sähköpostiinsa lähetysnumeron, joka tulee säilyttää.

Esteiden tutkinnan voivat osapuolet laittaa vireille myös käymällä lähimmässä maistraatissa yhdessä täyttämässä tutkintapyyntölomakkeen. Tutkinta voidaan suorittaa missä tahansa Suomen maistraatissa, osapuolten kotikunnasta riippumatta.

Voitte myös täyttää lomakkeen kotona ja postittaa sen vihkivään maistraattiin. Tutkintapyyntölomakkeen voi tilata maistraatista tai tulostaa lomakesivuiltamme. Kotona täytettäessä pyyntölomakkeeseen tarvitaan kahden todistajan allekirjoitukset."

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/vihkiminen_ja_parisuhteen_rekisterointi/Vihkiminen/

Yhteistyössä