Voiko mielestäsi 8-9 vuotiaan lapsen jättää yksin kotiin 4 tunniksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tokaluokkalaisen vanhempi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tokaluokkalaisen vanhempi

Vieras
Voiko mielestäsi 8-9 vuotiaan lapsen jättää yksin kotiin noin 4 tunnin ajaksi?
Toki lapsi on jo harjoitellut yksinoloa ykkösluokalta lähtien, jää yksin kun lähden töihin, on kotona aamuisin enimmillään 2h ajan ennen kouluunlähtöä. Aamut on menneet hyvin. Ja iltapäivisin joskus lapsi tulee n.1h ennen minua koulusta kotiin.
Lisäksi syksyllä treeniharjoituksieni ajan (1x/vko) lapsi oli kotona yksin n.2h, söi iltapalan ja meni itse nukkumaan (koska tulin vasta kotiin klo.21.30).

Nyt treeniaika olisi pitempi ja olisin matkat mukaan lukien poissa kotoa n. 4tuntia. Tämä tuntuu itsestä aika paljolta ja siksi mietinkin että voinko/raaskinko lasta jättää yksin niin pitkäksi aikaa. Harjoitukset olisi edelleen 1x/vko. Lähellä ei ole sukulaisia tms. jotka voisivat auttaa lapsen hoidossa tai olla seurana treenieni aikana. Toki puhelimella voisi tarvittaessa soittaa isovanhemmille. Lapsi on rauhallinen, kohta 9vuotias, tokaluokkalainen.

Minkä ikäisiä ja minkä verran teidän lapsenne ovat olleet yksin kotona?

Kyllä voi.

No itse en jättäisi omaani, mutta toki lapset on yksilöitä.
Jos työn vuoksi olisi pakko, niin siinä tapauksessa kyllä, yrittäisin silloinkin kavereiden luo/ tuttujen luo ainakin joskus saada. Mutta harrastuksen vuoksi en jättäisi. On nytkin ilmeisesti päivittäin aamuin illoin yksin, n.3h päivässä kirjoittamasi mukaan. Se on jo aika paljon.

No itse en jättäisi omaani, mutta toki lapset on yksilöitä.
Jos työn vuoksi olisi pakko, niin siinä tapauksessa kyllä, yrittäisin silloinkin kavereiden luo/ tuttujen luo ainakin joskus saada. Mutta harrastuksen vuoksi en jättäisi. On nytkin ilmeisesti päivittäin aamuin illoin yksin, n.3h päivässä kirjoittamasi mukaan. Se on jo aika paljon.

Mä olen ihan samoilla linjoilla.

Eikö tässä ollut kyse lapsen jättämisestä yksin nukkumaanmenoaikaan? Aiemmin ollut tuohon aikaan yksin 2 h ja pitänyt mennä yksin nukkumaan. Nyt aika pitenisi entisestään?

4 tuntia päiväsaikaan on aika eri asia kuin 4 h myöhään illalla. En jättäisi tuolloin.

Kyllä voi mielestäni jättää, kunhan on puhelimitse tavoitettavissa tietty.

Mutta tuota, että lapsi joutuisi yksin mennä nukkumaan, kyllä karsastaisin! En minä noin pientä jättäisi myöhään illalla yksin kotiin.

Tätä varten Suomessa on oikeus lyhennettyyn työaikaan myös lapsen toisen kouluvuoden ajan! Siis OIKEUS jota työnantaja ei voi kieltää. Sitä meillä käytettiin, kun iltapäivähoitoa ei 2.luokkalaiselle enää ollut.

Silti esim. loma-aikoina lapsi joutuu olemaan sen 7 tuntia yksin. Tai no käy kavereilla ym. Sitten jos yrität saada omat lomasi samaan aikaan lapsen lomien kanssa niin alkaa työpaikoilla jurputus siitä, ettei perheelliset ole etuoikeutettuja valitsemaan parhaat loma-ajat päältä. Pidä omat lomasi toukokuussa ja ole koko kesä töissä.

On se iltasella pitkä aika olla yksin. Omani on ollu omasta tahdostaan päiväsaikaan ja silleen että ois päässy mun työpaikalle halutessaan. Mutta illalla ei uskalla puhumattakaan yksin nukkumaanmenosta. Täyttää 9 tänävuonna.

Kiitos kommenteista.
Treenini olisi ilta-aikaan, eli kotona olisin n. klo.20.45. Myös tämä karsastuttaa minuakin että lapsi joutuis olemaan ilta-aikaan yksin, mutta toisaalta tiedän silloin että lapsi on kotona sisällä. Treenien aikana en pysty itse vastaamaan puhelimeen, lukuunottamatta taukoja joita on todennäköisesti 2 lyhkäisempää ja yksi pitkä.
En ole vielä ilmoittanut mitä teen treenien suhteen, toisaalta haluaisin jatkaa sillä olisi ikävä lopettaa treenaminen kesken jolloin syksyn treenamisetkin olisi ollut "turhia". Mutta en missään nimessä halua että lapsi kärsisi. Mitään pimeän pelkoa tms. ei ole ja ei ainakaan ole kertonut että olisi pelännyt olla yksin. Yhdet treenit jätin syksyllä väliin kovan päänsäryn vuoksi ja lapsi olisi silloin kovasti toivonut että lähtisin treeneihin että saisi olla illalla yksin.

Ja ei lapsi ihan joka päivä 3h(aamu+ iltapäivä) ole kotona yksin, sillä minulla on myös silloin tällöin arkivapaita (teen osa-aikatyötä) ja joskus lapsi haluaa jäädä iltapäiväkerhoon pitempään.

Hankala päätös ja mitä kauemmin tätä vatvoo niin sitä hankalammaksi tulee...
-ap-

Silti esim. loma-aikoina lapsi joutuu olemaan sen 7 tuntia yksin. Tai no käy kavereilla ym. Sitten jos yrität saada omat lomasi samaan aikaan lapsen lomien kanssa niin alkaa työpaikoilla jurputus siitä, ettei perheelliset ole etuoikeutettuja valitsemaan parhaat loma-ajat päältä. Pidä omat lomasi toukokuussa ja ole koko kesä töissä.

Kesä on kyllä hankala juttu. Me on päätetty kuitenkin, kun meillä on arka tyttö olemaan yksin, että ei ole nyt ensimmäisen luokan kesänä ainakaan yhtään kokopäivää yksin. Eikä varmasti vielä toisen luokan kesälläkään.
Jotenkin vain järjestetään asia. Suurin osa kunnista tarjoaa päiväleirejä ainakin kesäkuussa. Sitten miehen kanssa lomat pääosin eriaikaan että tulee mahdollisimman monta viikkoa kesälle. Otan itse vuosilomien lisäksi palkatonta pari viikkoa, se sopii työnantajalle, olen jo varmistanut asian. Sitten kummit, kauempana olevat mummot ottaa joitakin päiviä. Myös lapsen koulukaverin vanhempien kanssa vuorotellaan vähän. Eiköhän se kesä siitä suju! Mutta helppoa se ei ole, ja varmasti on tilanteita että on todella vaikeaa. Joissakin kunnissa myös päiväkodeissa järjestetään kesäkerhoa kesä/elokuussa.

Ilta ei ole hyvä aika olla yksin.
Totta! Minua pelotti joskus illalla olla kotona. Vaikka veljet/veli olisikin ollut siellä kanssani. Varsinkin pimeäaikaan oli pelottavaa.

Meillä pian 8 vuotta täyttävä tyttö on ajoittain pari tuntia yksin tai koirien kanssa. En kovin mielelläni jätä koirienkaan kanssa, koska koirat on koiria ja mieluusti pitäisin valvonnan alla. Vaikka omani osaavatkin käyttäytyä hyvin lasten, myös vieraitten kanssa, mutta ikinä ei voi tietää.

Riippuu paljon lapsen luonteesta. Meillä tokaluokkalainen, joka toisinaan haluaa jäädä esim. asiointireissun ajaksi yksin kotiin. Jos reissu venähtää lähemmäs kahta tuntia, niin tuntee jo olonsa yksinäiseksi ja aika on tullut pitkäksi. Asuinpaikkakin vaikuttaa sikäli, että on eri asia olla yksin kotona korvessa missä ei naapurit lähimaillakaan, kun vaikka kerrostalossa missä on ihmisiä lähellä. Iltatoimet yksin ja itsekseen nukkumaanmeno ei lähtökohtaisesti kuulosta hyvältä, mutta lapsestahan se on kiinni miten pärjää ja kokee asian.

No itse en voi edes kuvitella tuollaista tilannetta, mutta mä nyt vissiin olenkin liian kontrollifriikki. Jos se lapselle on ok ja sä häneen luotat niin kai... Mutta omani kanssa ei kyllä onnistuisi.

Olennaista on mielestäni myös, montako tuntia sä lasta kyseisenä päivänä näet? Onko koulupäivä? Jos et tyyliin ehdi nähdä ollenkaan kyseisenä päivänä, eikä toista vanhempaa ilmeisesti ole?, niin siinä tapauksessa ei ole ok. Jos viikonloppu ja olet muun päivän lapsen kanssa, niin voi olla ihan ok.

Meillä oli 8-9 vuotiaana koulujen loma-aikoina 6-8 tuntiakin yksinään, jos vanhemmilla ei ollut lomaa samaan aikaan.
Itse yhdeksänkymmentäluvun alun lapsena pidän aivan normaalina sitä, että loma-aikoina jo ala-asteen alkupuolella yksinoloa saattoi olla 8-9 tuntia päivässä ja arkena sitten vanhempien töiden mukaan. Ei ollut sukulaisia lähellä ja lähes kaikki kaveritkin olivat samaan tapaan yksin kotosalla. Mielestäni lapselta voi aivan suoraan kysyä, sopisiko illan yksinolo kerran viikossa harrastuksesi vuoksi. Jos lasta jännittää tyhjä koti tai pimeys tms, voit punnita asiaa uudelleen tai harkita esimerkiksi lastenhoitajan palkkaamista. Mitäpä tuota turhaan hötkyilemään, keskustelkaa.

En laittaisi tuon ikäistä menemään yksin nukkumaan. En missään nimessä. Oma samanikäinen.
Treenit ei ole niin tärkeät... Ja kotonakin voi treenata ja rankasti. Kokemusta on.

Yhteistyössä