Voiko murtunut häntäluu estää synnytyksen käynnistymisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viikko 42
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viikko 42

Vieras
Mulla on häntäluu murtunut tapaturmaisesti lapsena 90 asteen kulmaan eteenpäin. Nyt olen raskaana ja synnytys ei tunnu käynnistyvän millään.

Kun luen noita synnytysoireketjuja, eli millaisia oireita on ollut ennen synnytystä - niin mulla on ollu noita kaikkia jo jopa viikkoja, mutta silti vauva ei ole tulossa ulos. Kuitenkin kohdunsuu on ollut auki jo pitkään, samoin limatulppa meni jo yli kuukausi sitten. Mainitsin asiasta jo äitipolillakin, et pelkään ettei vauva pääse laskeutumaan kun häntäluu estää - niin nuori erikoistuva lääkäri joka minua hoiti sanoi vaan että kyllä he sitten huomaavat sen. No tuosta on aikaa jo viikko, eikä vieläkään ole tapahtunut mitään. Vauva tuntuu yrittävän ulos navan kautta.

Eli onko jollakulla kokemusta siitä kuinka synnytys meni jo aiemmin murtuneen häntäluun kanssa tai tietoa siitä, voiko murtunut häntäluu estää koko synnytyksen käynnistymisen?

Max viikkohan tässä on enää ennen kuin seltio sit jo viimeistään tehdään - mutta tässä vaiheessa tunnitkin tuntuvat pitkiltä.

Jonkun verran anatomiaa ja fysiologiaan lukeneena uskaltaisin väittää, että synnytyksen käynnistymiseen ei häntäluun asennolla ole vaikutusta. Se on ihan oma prosessinsa. Itsekin olen kyllä miettinyt, että miten murtunut häntäluu vaikuttaisi itse synnytykseen, mutta sinulle on varmasti tehty synnytystapa-arvio jossa on tehty perusteellinen sisätutkimus. Jos häntäluu häiritsisi, se olisi tullut siinä tilanteessa luultavasti ilmi.

Ei sun kannata kuitenkaan asiallisista vastauksista hermostua. Luun asento ei vaikuta synnytyksen käynnistymiseen. Siinä on ihan eri mekanismit. Varmasti on myös ultraäänitutkimuksia tehty ja jos jotain olis blokkaamassa sun synnytyskanavaa niin se olisi varmasti huomattu. Synnyttäminen ei ole niin rakettitiedettä, etteikö erikoistuva lääkäri olisi huomannut jos sulla on tukki keskellä aukkoa josta vauvan pään pitäisi tulla. Toivotaan kuitenkin ettei ole ja toivotaan, että pääset pian odotuksestasi.

Yhteistyössä