Voiko musliminainen luopua huivin käytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööpee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ööpee

Vieras
Naapurissamme asuu perhe, jossa äiti on käsittääkseni käyttänyt huivia muslimiksi kääntymisestään lähtien, joka tapahtui vähän ennen avioitumista perheen isän kanssa. Yhtäkkiä en ollut tuntea naista, kun perhe ulkoili ja vaimolla ei olutkaan enää huivia. En ole koskaan (naapureina useita vuosia) nähnyt häntä ilman huivia, mutta nyt tämä on toistunut pitkin kesää aina kun olemme nähneet. En ole kehdannut kysyä asiasta, koska olemme lähinnä hyvänpäiväntuttuja, mutta minua kovasti kiinnostaa kuitenkin, mitä on voinut tapahtua. Ja onko se kuinka dramaattista? Voiko musliminainen päättää luopua huivin käytöstä, vai onko hän luopunut myös uskonnosta? Onko tällainen kovin yleistä?

Musliminaisia kehotetaan peittämään itsensä ja näin musliminaiset tekevätkin. Joskus harvoin kuulee ja näkee musliminaisia, jotka ovat huivin jättäneet jonkin henkilökohtaisen kriisin vuoksi. Tosin itse en sitä ymmärrä, koska miten uskonto ja esim. avioliitto liittyvät toisiinsa. Sivusta seuranneena voin todeta, että jos luopuu musliminisen merkistä eli huivista, niin pian saattaa luopuminen koskea jo muitakin asioita.

Eli vastauksena: ei ole yleistä eikä normaalia. Nainen ei nähtävästi ole koskaan sisäistänyt islamilaista elämäntapaa ja laittanut huivin aluksi ehkä miehensä pyynnöstä. Eihän sellainen kestä.

Musliminaisia kehotetaan peittämään itsensä ja näin musliminaiset tekevätkin. Joskus harvoin kuulee ja näkee musliminaisia, jotka ovat huivin jättäneet jonkin henkilökohtaisen kriisin vuoksi. Tosin itse en sitä ymmärrä, koska miten uskonto ja esim. avioliitto liittyvät toisiinsa. Sivusta seuranneena voin todeta, että jos luopuu musliminisen merkistä eli huivista, niin pian saattaa luopuminen koskea jo muitakin asioita.

Eli vastauksena: ei ole yleistä eikä normaalia. Nainen ei nähtävästi ole koskaan sisäistänyt islamilaista elämäntapaa ja laittanut huivin aluksi ehkä miehensä pyynnöstä. Eihän sellainen kestä.

On myös muslimimaita joissa nainen ei pääsääntöisesti verhoudu mihinkään huiviin. Ovatko he jotenkin vähemmän muslimeja kuin niiden maiden muslimit joissa huiveja käytetään? Mihin perustuu toteamuksesi että se on harvinaista? Oma tuntemus on ainakin osoittanut että moni musliminainen jättää huivin kotiin.

Tämän parin avioliitto vaikuttaa voivan hyvin. Mies on somali, ehkä hänen kulttuurissan huivisuositus ei ole niin tiukka? Täytyisi kai kysyä asiasta suoraan, kun olen näin utelias, mutta se tuntuu tosi yksityiseltä.

On myös muslimimaita joissa nainen ei pääsääntöisesti verhoudu mihinkään huiviin. Ovatko he jotenkin vähemmän muslimeja kuin niiden maiden muslimit joissa huiveja käytetään? Mihin perustuu toteamuksesi että se on harvinaista? Oma tuntemus on ainakin osoittanut että moni musliminainen jättää huivin kotiin.
En tiedä oletko itse muslimi ja keitä tunnet, mutta itse toistakymmentä vuotta muslimina olleena tietoni perustuu kokemukseen muslimiyhteisöistä niin Suomessa kuin ulkomailla. Tietyissä musliminaissa Islamintuntemus ei ole vahvaa, joten kansalaisillakin sitten jos jonkinlaista soveltamistapaa monissa asioissa.

Mutta kuten Islamissa sanotaan, vain Jumala tietä mitä on kenenkin sydämessä. Hyvää iidiä kaikille maailman muslimeille <3

En tiedä oletko itse muslimi ja keitä tunnet, mutta itse toistakymmentä vuotta muslimina olleena tietoni perustuu kokemukseen muslimiyhteisöistä niin Suomessa kuin ulkomailla. Tietyissä musliminaissa Islamintuntemus ei ole vahvaa, joten kansalaisillakin sitten jos jonkinlaista soveltamistapaa monissa asioissa.

En ole muslimi. Minusta taas aika monissa muslimimaissa tuntuu tietämys olevan hakusessa koska ei kai naisten alistaminen tai kasvojen peittäminen kuulu uskontoon? Tuntemani muslimit jotka eivät käytää huivia ovat kyllä ihan synnynnäisiä muslimeja eri maista. Enkä usko että heillä on uskontonsa tuntemus heikkoa vaan se on heidän ja uskonsa välinen asia haluavatko sitä huivia pitää vai ei.

Mutta kuten Islamissa sanotaan, vain Jumala tietä mitä on kenenkin sydämessä. Hyvää iidiä kaikille maailman muslimeille <3

En tunne kovin hyvin, mutta ainakaan kosovon muslimit eivät käytä huivia, ja heitä on suomessa aika paljon?

muoks. eikä yleensä bangladesin muslimitkaan...

Viimeksi muokattu:
Tottakai voi. Tiedän muutamia Suomessa asuvia musliminaisia, sekä muutamia ns. muslimimaassa asuvia musliminaisia, jotka ovat luopuneet huivista. Osa on käyttänyt huivia esim. 18v-20v, sitten luopunut siitä, sitten alkanut taas käyttämään sitä esim. 32v-35v, sitten taas luopunut, jne. Huivista ei sanatarkasti mainita koraanissa, vaikka siveästä vaatetuksesta puhutaan. Hädithit, eli profeetan puheet kertovat tarkemmin pukeutumisesta (samoin rukoilusta, jne, eihän rukoilun sääntöjäkään ole koraanissa). Muslimi uskoo sekä koraaniin, että häditheihin. Eri asia on, mitä kaikkea muslimi sitten elämässään haluaa nodattaa. Yksi huivista luopunut nainen (arabi, ei asu Suomessa vaan Lähi-Idässä) sanoi, että ihailee ja kadehtii niitä naisia, joilla on itsekuria huivin käyttöön. Että hänellä ei vaan ole. Eli uskoo huivin pitämiseen, muttei pysty omalla kohdallaan sitä toteuttamaan. Mitä väliä sillä on mitä uskonto (naapurin kohdalla) sanoo tällaisessa maassa, jossa on vapaus pukeutua kuten haluaa?

Uskonnon näkökulmasta se pelkkä huivi (oletetaan, että pukeutuminen muuten ns. siveää) ei ole mikään suuri asia. Suuret asiat ovat viisi pilaria, eli uskontunnustus, päivittäiset rukoukset, almujen maksaminen (2,5%), paasto ja pyhiinvaellus (jos se on inhimillisesti mahdollista). Huivi vaan näkyy ulospäin ja monesti kulminoituu joksikin uskontunnustuksen tasoiseksi asiaksi länsimaisten mielessä, varsinkin, kun se on monelle muslimille kuitenkin erittäin tärkeä vaatekappale, josta he eivät ole valmiita luopumaan. Kuten allekirjoittaneelle :)

Niin, ja suurin osa muslimeista on jollain tasolla tapamuslimeita, samoin kuin Suomessa ollaan tapakristittyjä. Se mikä tulee itsestä helposti, sitä noudatetaan, se mikä tuntuu hankalalta, se jätetään. Poikkeuksia toki on molemmin puolin, niinkuin kaikissa ihmisryhmissä, yhteisöissä, jne...

Minulle pipo oli tärkeä vaatekappale, mutta pakko tuo oli koulussa ja kotonakin päästä pois ottaa. Aivan epistä. Tänäkään päivänä en työssäni voi rakasta W.A.S.P.in pipoa päässäni pitää. :(

Yhteistyössä