Voiko neuvolan kautta saada lähetteen seksuaaliterapeutille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Siinähän se kysymys tulikin. Ongelmien taustalla siis on synnytys, josta on kohta 1,5 vuotta aikaa.

Jos lähetteen voi saada, pitääköhän asia ottaa puheeksi muksun seuraavalla neuvolakäynnillä, vai voiko lähetettä pyytää puhelinpalvelun kautta (joka täälläpäin on keskitetty, eli siellä ei vastaa oma terveydenhoitaja)?

Voi, jos ko kaupungissa/kunnassa/kuntayhtymässä on saatavilla seksuaaliterapeutun palveluja (julkisella puolella). Aika harvassa paikassa niitä on. Todennäköisemmin saat lähetteen perheneuvolan psykologille. Ainahan voi myös yksityisesti hakeutua seksuaaliterapeutille, silloin ei lähetettä tarvita.

Kiitos vastauksesta. Täytynee soittaa neuvolaan ja kysyä. Yksityistäkin olen harkinnut, mutta se tulee aika kalliiksi kun yksi käynti maksaa lähes sata euroa, ainakin jos useamman kerran joutuu käymään. (Toisaalta haluaisin mieluummin seksuaaliterapeutille kuin peruspsykologille, koska olen jo kuullut tarpeeksi ahdistukseni vähättelyä ja liibalaabaa siitä, mitä synnyttäminen ja synnytyksestä toipuminen on ja miten kaikki on ihan luonnollista eikä missään pitäisi olla mitään valittamista.)

Haluasitko kertoa vähän, mikä siinä synnytksessä teki ne ongelmat sekuaalisuuteesi? Minulla takana "normaali" synnytys n vuosi sitten, josta jäi isot traumat ja ne heijastuvat juurikin minun seksuaalisuuteeni. Eikä ole siis kyse mistään fyysisistä vaivoista, minulle ei tullut mitää repeämiä tms. Henkisiä juttuja vain. Tilanne on kuitenkin itsekseenkin jo jonkun verran parantunut tässä vuoden aikana, mutta vielä on matkaa jäljellä.

Haluasitko kertoa vähän, mikä siinä synnytksessä teki ne ongelmat sekuaalisuuteesi? Minulla takana "normaali" synnytys n vuosi sitten, josta jäi isot traumat ja ne heijastuvat juurikin minun seksuaalisuuteeni. Eikä ole siis kyse mistään fyysisistä vaivoista, minulle ei tullut mitää repeämiä tms. Henkisiä juttuja vain. Tilanne on kuitenkin itsekseenkin jo jonkun verran parantunut tässä vuoden aikana, mutta vielä on matkaa jäljellä.

Minulla synnytys ei itsessään ollut traumaattinen, mutta siitä toipuminen oli. Synnytys aiheutti alapäähän fyysisiä muutoksia, jotka eivät (enää) oireile mutta ovat jättäneet minut tuntemaan suoranaista inhoa sukupuolielimiäni kohtaan. Nykyään pystyn kyllä jo koskemaan alapäähäni esimerkiksi pesulla käydessäni, mutta en kykene nauttimaan seksuaalisuudestani enää lainkaan, vaikka ihan fyysisesti/hormonaalisesti seksiä olisi tehnyt synnytyksen jälkeen mieli jopa enemmän kuin normaalisti. Henkisen puolen haluttomuutta siis tämäkin.

Yhteistyössä