Voiko olla niin ettei keho osaa käynnistää synnytystä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neppe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neppe"

Vieras
Siinä se kysymys olikin, voiko olla niin että keho ei osaa käynnistää synnytystä itse? Ekassa synnytyksessä ei ollu mitään merkkejä että synnytys olisi käynnistynyt missään vaiheessa, ei supistuksia ei mitään. Synnytys käynnistettiin 42+2.

Nyt toinen raskaus, tänään 40 täynnä. Lapsi on tällä kertaa jopa laskeutunut, mut eipä paljon muuta uutisoitavaa ole. Olen huolissani ettei lapselle vain satu mitään. Jos kehoni ei jostain syystä osaa käynnistää synnytystä, kehoni ei myöskään kerro jos lapsella on joku hätänä. Neuvola on kuitenkin vain kerran viikossa, muuten olemme omillamme ja minun pitäisi osata tulkita kehoani.

Ilmeisesti näin voi olla.

Minulla on viisi, 41-42 viikoilla vaikeasti käynnistettyä synnytystä takanani ja ilman lääkkeitä kehoni ei pysty ilmeisesti aikaan saamaan tarpeeksi vahvoja supistuksia tarpeeksi pitkää aikaa.

kyllä uskoisin että näin voi olla. Ei ole omaa kokemusta asiasta, mutta työkaverilleni kävi niin että meni sen pari viikkoa yliaikaiseksi ja käynnistettiin. Ainuttakaan supistusta ei tullut vuorokauden kuluessa ja lopuksi piti tehdä sektio koska lapsi olisi jäänyt syntymättä muuten :) Kovasti lääkärit ihmetteli tätä mutta uskottava se on, ilmeisesti aika harvinaista kuitenkin.

Kyl seuraan liikkeitä, mutta voi olla päiviä et pikkanen on tosi rauhallinen ja toisinaan myllertää menemään oikein kunnolla. Joskus jos lapsi ei illalla liiku (normaalisti ilta virkku) herään yöllä huolestuneena ja yritän saada pikkuselta " kuittauksen" et täällä ollaan.

Mun ystävän lapsi piti ottaa ulos sektiolla - lapsivesi meni, supistuksia ei tullut edes tipan kanssa. Kaikilla ei vaan homma pelaa. En tiedä, vaikuttaako synnyttäjän mahdollinen ylipaino tuohon, läskihän vaikuttaa hormonitoimintaan.

Missä kunnossa teillä on lantionpohjanlihakset ja millainen yleiskunto? Mulle sanottiin neuvolassa että hyvät lantionpohjanlihakset ja hyvä yleiskunto auttaa synnytyksen käynnistymisessä. Kannattaa treenata niitä lihaksia ja liikkua. :)

[QUOTE="vieras";23624295]Missä kunnossa teillä on lantionpohjanlihakset ja millainen yleiskunto? Mulle sanottiin neuvolassa että hyvät lantionpohjanlihakset ja hyvä yleiskunto auttaa synnytyksen käynnistymisessä. Kannattaa treenata niitä lihaksia ja liikkua. :)[/QUOTE]

Olen kestävyysurheilija, joten lihakset ovat todella hyvässä kunnossa, samoin kunto. Viimeksi kätilöt ihailivat alapäätäni samalla kun ompelivat paikkoja kasaan ( oli hieman outoa ).

Yleiskunto on ollut ihan hyvä, ei ylipainoa, lantionpohjanlihakset treenattu kun tässä iässä (olen liki40) niihin on erityisesti neuvolassa ja jo synnärillä kiinnitetty huomiota.

Ja yritin yhtä synnytystä saada käynnistymään menemällä viikolla 41+5 keräämään mustikoita... Eli joskus liikunta, ikkunanpesu jne. eivät vaan auta.

Kaikilla ei yksinkertaisesti vain käynnisty, keho ei vain käynnistä vaikka muuten olisikin kaikki edellytykset. Tiedän kaksi tapausta, olen itse niistä toinen. Mitään syytä ei käynnistymättömyydelle löytynyt. Ja tosiaan kellään meistä kolmesta ei ole tippaakaan ylipainoa, päinvastoin, ainakin omat lantiopohjan lihakset ihan hyvässä kunnossa ja kaikille luomuraskaudet, eli toisilla ei vain yksinkertaisesti sitä hormonia muodostu.

Se että vauva liikkuu, ei vielä välttämättä kerro että vauvalla on kaikki hyvin, valitettavasti. Parhaiten kuitenkin autat vauvaa rauhoittumalla ja rentoutumalla, mitään hätää ei kuitenkaan ole niin kauan kun liikkeitä tuntuu. Jos kuitenkin liikkeitä tuntuu vähän ja huolettaa, on parempi ottaa yhteyttä synnärille.

kai se niin voi olla, itsellä 4 käynnistettyä.

sitä mietin että mitenhän sitten tuolla kehitysmaissa, äidit tai vauvat varmaan kuolee jos tai kun ei ole mahdollisuuksia tarkkaan seurantaan ja käynnistyksiin näissä tapauksissa ...... :(

Yhteistyössä