Voiko paniikkihäiriöstä parantua ilman lääkkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Paniikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Paniikki"

Vieras
Minun suvussani on paljon paniikkihäiriöisiä. Olen itse kokenut olevani vahva, mutta nyt minua ahdistaa joka päivä. Pelottaa, että tulen hulluksi, kaadun, kuolen kesken kaiken. Minulla on migreeni ja siihen liittyy näköhäiriöitä. Kohtauksia on aika harvoin, mutta tarkkailen jatkuvasti näkökykyäni.

Jos aurinko sokaisee minut hetkeksi ja en näe kunniolla, tunnen kuinka henki salpautuu ja menen paniikkiin, jalat menevät veltoksi ja kädet hikoaa ja tärisee.

Olen myös kärsinyt koko ikäni enemmän ja vähemmän kivuliaasta selästä. Kun taannoin menin lääkäriin, niin lääkäri tokaisi vain, että pitäisi kuvata tuo sinun pääkin, onko teidän suvussa ms-tautia? Minä olin, että en tiedä, kunne städisltä kuulin, että mummon sisko oli kuollut ms-tautiin aikoinaan aika nuorena. Nyt, tuon lääkärin takia kuvittelen kokoajan sairastuvani ms-tautiin tai johonkin muuhun. Kuvittelen kompuroivani ja pelkään kokoajan kuolevani, tai sairastuvani.

Tiedän, että tämä kaikki on mielen tuotetta. Olen terve, ja selkävaivat johtuvat vanhoista tapaturmista, kun tipuin pari kertaa hevosen selästä.

Olen kohdannut paljon kuolemaa: vanhemmat, muutama hyvä ytävä yllättäen.

Järki sanoo, että olen terve, mutta mieli yrittää tehdä hulluksi. Voiko tästä päästä ilman lääkitystä? En haluaisi alkaa syömään lääkkeitä, koska tiedän, etten oikeasti ole kuolemassa. Mutta kärsin tuosta näköongelmasta todella. Kertokaa, oletteko päässeet paniikkihäiriöstä eroon, ja miten?

Kyllä, mutta tarvitset jonkinlaista terapiaa tai keskusteluapua. Itse kävin juttelemassa psykiatrisella sairaanhoitajalla, ajatukset selkeni kun joku kertoi mistä ne johtuu ja että ne oireet ei ole vaarallisia ja kertoi miten niistä ajatuksista selviää ja pääsee yli.

Kaikkein pahinta on pitää kaikki se paska sisällään, omassa mielessä pienistä jutuista voi kasvaa iso mörkö.

Juu, tai no en tiedä kokonaan mutta itsellä ainakin aika auttoi ja sitten asioiden selvittely omassa päässä. Varmasti tulee vielä vaikeampia kausia mutta tulkoon.

Niin, kun juuri sitä olen itse tiedän periaatteessa, miksi oireilen, niin tuskin lääke siihen auttaa. Olen nyt taistellut tätä vastaan kohta vuoden, mutta ahdistavia ajatuksia on päivittäin. Halusin kuulla muiden kokemuksi.

[QUOTE="Paniikki";28139116]Niin, kun juuri sitä olen itse tiedän periaatteessa, miksi oireilen, niin tuskin lääke siihen auttaa. Olen nyt taistellut tätä vastaan kohta vuoden, mutta ahdistavia ajatuksia on päivittäin. Halusin kuulla muiden kokemuksi.[/QUOTE]

No tietääkö tuosta kukaan muu, vai onko tää sun oma murhe? Mulle ainakin oleellista parantumisessa oli se että jos alkoi tuntua liian pahalta niin sain asiasta kerrottua joko omalle miehelle tai sit soitin tuolle sairaanhoitajalle. Ja en nyt tiedä voiko koskaan täysin parantua, mutta 5 vuotta olen ollut oireeton ja lääkkeitä en oo syönyt. Mutta mitä pitempään odotat, sitä pahemmaksi menee ja vaikeempi parantua, itse hain apua miltei heti oireiden alkamisesta.

Mulla on samantapaisia oireita kuin sullakin, migreeniä myöten. Itse käyn juttelemassa terapiassa, mutta myös rukoilen ja uskon että Jumala on vaikuttanut sen pikkuhiljaa, että kohtaukset ovat poistuneet. Viimeisimmästä yli 2 v.

Ei paniikkihäiriöstä yksin voi parantua, vaikka kaikki lähteekin oman pään sisältä. Haet ehdottomasti välittömästi apua, sillä niin kuin tuolla aiemmin sanottiin, oireet vain pahenevat odottamalla! menet siis lääkäriin keskustelemaan, mikä olisi sinulle paras hoitokeino (luultavasti terapia, ja sinne saatkin lähetteen lääkäriltäsi) ja miksi ihmeessä miehesi ei tiedä? Apua, heti kerrot miehelle, jotta hän on alusta saakka mukana ja näin ollen yhtä lailla perillä sinun peloista, oloista ja hoitokeinoista.

Ammattilaisen apu olisi varmasti tarpeen, mutta jos koet että et ole sellaista (ainakaan vielä) valmis vastaan ottamaan, niin voisit käydä kirjakaupasta hakemassa sellaisen kirjan kun "vapaaksi ahdistuksesta". Kirja on kyllä melko kallis, noin 50 €, mutta se on erinomainen opas ahdistukseen ja siitä vapaaksi pääsemiseen. Itse käytän sitä paljon omien potilaitteni kanssa ja moni on siitä oikeasti hyödyn saanut. Kirjassa on paljon selkokielistä tietoa ahdistuksen synnystä ja harjoitteita ahdistuksesta eroon pääsemiseen. Haittaa ainakaan et itsellesi voi sen kirjan avulla tehdä!
Kirjaa pitäisi saada ainakin suomalaisesta ja akateemisesta ja nettikirjskaupoista löytyy myös.

Siis tämähän voisi olla tasan minun kirjoittamaa....myös mulla migreeniä ja kaikki muukin täsmää, no paitsi, että pelkään eri sairautta kuin ms...hohhoijaa, en tiedä , mikä auttaisi..

Itse kokeilin typeränä kannabista kavereiden painostuksen alla ja se laukaisi tämän paniikkihäiriön , nyt vuoden verran kestänyt joka iltaisia kohtauksia , alkuun niitä tuli päivisinkin , mutta nykyään vain juuri kun olen menossa nukkumaan. Osa kohtauksista on erittäin pelottavia , koska luulen kuolevani ja aina meinaan soittaa ambulanssin. Olen 17 vuotias ja toivon , että nämä loppuisivat pian. Kauanko muilla on mennyt paranemiseen?

Uusimmat

Yhteistyössä