Hae Anna.fi-sivustolta

voiko pistaasille olla allerginen ?

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä pistaasiallerginen ?, 04.05.2011.

1. onko kellään mitään tietoa oireista, jos on allerginen pistaasille ?

2. hhhhh Vierailija

Ei siihen mitään erityistä oiretta liity. Ovat ihan tavallisia allergiaoireita, jotka ilmenevät pistaasin syönnin yhteydessä tai hieman sen jälkeen.

3. Katariina K Vierailija

Kyllä voi, monet ovat allergisia pähkinöille. Ei mitään tyyppioireita voi mainita mutta jos jotain epätavallista ilmenee niiden syönnin jälkeen, kannattaa välttää niitä.

4. Toki Vierailija

Pistaasipähkinähän ei varsinaisesti ole pähkinä, mutta siitä huolimatta moni "oikeille" pähkinöille allerginen on allerginen myös pistaasille.

Kuten edelliset vastaajat sanovat, oireet voivat olla erilaisia. Itse olen allerginen pähkinöille, mutta (ainakaan toistaiseksi) en onnekseni esim. pistaasille, maapähkinälle tai mantelille, ja minulle pähkinä aiheuttaa suun, kitalaen ja nielun hillitöntä kutiamista ja hengenahdistusta. Tuntuu kuin kurkku turpoaisi. Pahasti allergiset voivat saada anafylaktisen shokin. Oireina voi kuitenkin olla vatsavaivoja, iho-oireita, nuhaa... Eri juuri niin kuin Katariina K sanoo, jos jotakin epätavallista ilmenee, kannattaa välttää pistaasia.

5. greenscarf Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Juuri pari päivää sitten yksi ystäväni napsi pistaaseja pussistani, kunnes yhtäkkiä muisti (miten sen sitten voi unohtaa :D) olevansa allerginen pähkinöille. Ei kumminkaan saanut mitään oireita jälkeenpäin, mutta kai näitä allergioita on eri asteisia.

6. Itselläni nousi allergiatestissä patti mm. mantelille, mutta pystyn siitä huolimatta tekemään ja syömään mazariineja tai macarons-leivonnaisia ja syömään marsipaania.
    Olen allerginen macadamia-pähkinöille, tulen niistä tosi kipeäksi, viimeksi ei jäätelössä ollut edes pähkinän palasia vaan jotakin "macadamia-pähkinän makuista jäätelöä". Olen eläessäni syönyt macadamia-jäätelöä kolme kertaa, neljättä kertaa ei tosiaan tule.

7. mirva Vierailija

Monet ovat yliherkkiä manteleille, pähkinöille.

8. JohannaK Vierailija

Kaikelle voi olla allerginen. Ihan kaikelle.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri