Voiko raskausaikana olla masentunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä avuksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä avuksi?

Vieras
Siis oon lukenu synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, mut voiko masennusta olla jo raskausaikana? Kun musta alkaa tuntua että jotain semmosta on nyt ilmassa. Pitkän aikaa olo ollu alakuloinen ilman mitään syytä, en jaksa innostua oikein mistään eikä mikään huvita. Päivät menis kaikista parhaiten jos sais vaan olla ja istua paikallaan.
Nyt on 24. raskausviikko menossa.
Vauvalla on kaikki hyvin, raskaus on toivottu ja odotettu ja parisuhdekin kunnossa, silti oon itkuinen ja jotenkin surumielinen.
Pelottaa jos tää ei mene ohi, ja nää ajatukset saa yliotteen...

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mulla oli keskivaikea raskausajan masennus. Ihan diagnosoitu. Suosittelen lukemaan Anna-Leena Härkösen Heikosti positiivinen. Kaikki eivät ole onnensa kukkuloilla raskaanakaan.

Olen kyseisen kirjan lukenu pariinkin otteeseen, eikä edellisestä kerrasta ole pitkä aika. Hyvä kirja, vaikka aihe voikin olla monelle arka.

Voi tosiaan! Kakkosta odottaessani olin tosi masentunut pitkään, oikeastaan suurimman osan odotusajasta. Nyt kolmosta odottaessa melkein samanlaista, osasyynä varmaan sekin, etten ole päässyt masennuksesta ohi vieläkään. Olen harkinnut lääkäriin menoa useaan kertaan, mutta kun ei vaan aikaiseksi sitäkään.

Voi hyvinkin. Itsellä oli myös kakkosta odottaessa masennusta mutta hankin lääkityksen vasta synnytyksen jälkeen. Neuvolasta olisivat halunneet heti antaa lääkityksen mutta en halunnut(oli kyllä virhe. olisi mennyt varmasti lievemmin ja nopeammin ohi jos olisin lääkityksen jo silloin ottanut).

Mulla oli myös kuopuksen odotuksen puolivälistä saakka. Jatkui kyllä raskauden jälkeenkin vielä noin vuoden. En tajunnut silloin olevani masentunut joten hoitoa en saanut. Hitto, että se oli kamalaa aikaa.

Yhteistyössä