Voiko saada asuntolainaa jos toisella ei ole vakiduunia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pätkätyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pätkätyöläinen

Vieras
Meillä on tämmönen tilanne, että miehellä on vakiduuni ja palkka on bruttona yli 4000 euroa. Asumme hänen omistamassaan kämpässä, joka pikkuhiljaa alkaa käydä ahtaaksi. Isompaa haluaisimme. Mulla on lasten jälkeen ollut vaan erilaisia pätkäduuneja. Palkka on keskimäärin 2000 euroa kuussa, mutta nytkin olen "kuukausi kerrallaan"-tilanteessa. Jos me menemme hakemaan asuntolainaa, niin saadaanko me sitä vain miehen tulojen perusteella vai huomioidaanko munkin tulot.

EI oo mitään takeita, että saisin vakiduunia vielä vuosiin (jos semmosta enää Suomessa voi ees saada). Mutta työhistoriani kyllä todistaa, että lähes aina olen ollut duunissa.

[QUOTE="Juu";29030192]Me on ainakin saatu, noin 8 vuotta sitten. Olin loppusuoralla opiskeluja allalle, jossa töitä riittää. Raha-asiat hoidettu moitteettomasti ja säästöjä oli.[/QUOTE]

No säästöjä ei ole, mutta toki jotain jää käteen ku miehen kämppä myydään. Raha-asiat aina toki hoidettu. Mutta siis kaipa sieltä mies saisi isomman lainan pelkästään omilla tuloilla, joten kenties voisi sitten ottaa senmukaisesti ihan sellaisen maksilainan.

8 vuotta sitten lainarahaa jaettiin todella avokätisesti. Silloin miehenikin tuon lainan sai vaikka ei hänellä ollut mitään säästöjä eikä edes vakiduunia. Toki oli työtä ja koulutus alalta jolla työllisyys erittäin hyvä. Silloin ja nyt.

Miehen omistama asunto on siis oma. Lainat maksettu pois.
Silloin on tosi hyvä mahdollisuus saada uutta lainaa.
Kannattaa ensin pyydä se pois ja sit ostaa uusi.
2 asunnon loukkua en suosittele.

Riippuu ihan summista ja omarahoitusosuudesta. Jos vaikka nykyisestä jäisi 100 tonnia käteen ja uusi maksaisi 150 tonnia niin todennäköisesti lainan saisitte. Jos taas nykyisestä jää 10 tonnia ja uusi maksaisi 300 tonnia niin tuskin.

[QUOTE="ap";29030215]Minkäkokoisen ja (pituisen lainan) 6000 euron bruttotuloilla muuten sais? ELi nettotulot olis sitten varmaan 4500...[/QUOTE]

Jos tuosta laskee karkeasti että asumiseen saisi mennä noin 1800e/kk (riippuu lapsimäärästä) ja stressitesti tehdään 6% korolla ja 20 vuoden laina-ajalla, sekä 300e/kk vastikkeella, tulee lainasummaksi noin 200 tonnia.

Mutta jos/kun omat osuutesi tuloista eivät ole varmoja, se varmasti pienentää pankin antamaa lainaa. Ja voi miettiä sitäkin että onko tuohon oikeasti varaa - jos mies jää työttömäksi hänen tulonsa tippuvat niin että koko hän tukensa menee asumiseen eikä riitäkään. Selviäisittekö silloin ainoastaan sinun tuloillasi?

Pankkiin hattu kourassa astellessa minä olin 27v ja viimeisillään raskaana. Miehelläni ja minulla molemmilla oli takana koulut, valmistuminen ja muutama vuosi määräaikaisuuksia työelämässä. Tulevaisuuden kannalta työtilanne oli kuitenkin jatkoa ajatellen hyvä ja vaikka olimme olleet töissä vasta pari vuotta, niin olimme onnistuneet autojen ostosta ja muusta huolimatta hoitamaan raha-asiamme niin, että säästöjä oli ihan mukavasti. Takaajaksi alkoivat vanhempani.

Ja vihreää valoa pankista näyttivät, lainapäätös tuli myönteisenä ja alettiin etsiä tosissaan asuntoa. Ei heti löytynyt, joten lisäaikaa lainapäätökselle haettiin ja saatiin. Sitten löytyi nykyinen juuri sopiva asunto ja loppu olikin sitten käytännön asioiden hoitoa.

Kohta kolme vuotta on asuttu kodissamme ja tilanne tällä hetkellä se, että itse olen vakinaisessa virassa, mies edelleen määräaikaisena. Raha-asiat kunnossa edelleen. Toinen lapsi tulossa tuossa ensi keväänä.

kunpa mekin saatais pankista laina. Mulla vakiduuni,mutta tässäpä sitä ollaan hoitovapaalla ja raskaana, maaliskuussa kaksosten la. Asutaan miehen omistamassa pikkukämpässä,miehellä vain joskus töitä. Siltikään meillä ei ole hätäpäivää vielä nähty,kaksi autoa pihassa,kaupassa ei tarvi kamalast miettiä mitä ostetaan,kuukausittain menot yhteensä n. 900e,miehen lainan lyhennys,vastike ja mun velka entisestä elämästä exän takia,murrr... Muttah,eipä se paljon pankkia kiinnosta että nytkin toimeen tullaan ja maksuista selvitään.. Mutta ahdasta tulee olemaan 47m2 viidellä ihmisellä :( Vuokralle ei paljo kiinnosta lähtee kun vuokratkin huitelee 1000e,niin miks ei pystyttäs jotain 110000e lainaa.. Mutta elämä on.

Yhteistyössä