Voiko/saako kirkkoon kuulumaton "epävirallinen" kummi teidän mielestänne osallistua kastetilaisuuteen joka pidetään kirkossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ipanapa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ipanapa

Vieras
Kävin tänään kysymässä asiaa srk:ssa, ajattelin että toki voi tämä "kummi" olla mukana seremoniassa vaikkei siis kirkonkirjoihin kummiksi merkitäkään. Olin aika ihmeissäni, kun tajusin, ettei hän ole meidän srk:ssa tervetullut kirkkoon! Eihän kaikki muutkaan kutsuvieraat automaattisesti kuulu kirkkoon vaikka ristiäisiin tulevatkin!

Saa varmasti osallistua kastetilaisuuteen, mutta papeilla on eri tapoja "kohdella" tätä "vierasta" ihmistä. Eli hän voi olla toki varmasti vieraiden joukossa jotkut papit antavat hänen olla jopa alttarilla muiden kummien kanssa. Mutta hänellä ei ole "oikeutta" olla kummi kristillisessä mielessä. En tiedä voisiko verrata asiaa johonkin muuhun "kastetilaisuuteen" eli esim jos nimitetään uuteen työhön esim ministerit niin ei siihenkään saa osallistua muut kuin ne jotka tehtävän on valittu ja joilla on siihen oikeus.

Ei sanottu suoraan että ei, mutta tämä kanslisti kertoi että kyseinen pappi on aika tiukka näissä asioissa, kehotti neuvottelemaan kummin kanssa että tämä tulisi sitten vasta kahveille. "Ei toki haluta häntä syrjiä, mutta eihän hän meidän näkökulmastamme ole samassa asemassa kuin kummit. Voihan hän silti olla lapselle tärkeä." Olin aika sanaton.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei sanottu suoraan että ei, mutta tämä kanslisti kertoi että kyseinen pappi on aika tiukka näissä asioissa, kehotti neuvottelemaan kummin kanssa että tämä tulisi sitten vasta kahveille. "Ei toki haluta häntä syrjiä, mutta eihän hän meidän näkökulmastamme ole samassa asemassa kuin kummit. Voihan hän silti olla lapselle tärkeä." Olin aika sanaton.

Eli siis hän ei ole kristillinen kummi vaan teidän omasta tahdosta ottama "haltijakummi" ja siksi periaatteessa papilla on oikeus kieltää häntä tulemasta alttarille muiden kummien joukkoon.

Jo on törkeää! Eihän pappi teidän kutsuvieraita valitse. Ymmärrän hyvin, jos kastetodistusta ei anneta kuin kristityille kummeille, mutta tottakai kaikkien halukkaiden on saatava kirkkoon tulla. Miten toi ilmaistiin, että vasta kahveille sopisi tulla? Voiko kyseessä olla väärinymmärrys sen osalta?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

Eli siis hän ei ole kristillinen kummi vaan teidän omasta tahdosta ottama "haltijakummi" ja siksi periaatteessa papilla on oikeus kieltää häntä tulemasta alttarille muiden kummien joukkoon.

Kysyppä löytyykö seurakunnastanne sellaista pappia jolla ei vanne kiristä päätä tuolta osin vaan on Jumalan sanaa jakavana hieman avarakatseisempi ja hyväksyy ihmiset sellaisina kuin ovat...puutteineen päivineen ;)

Meillä oli ristiäiset pari viikkoa sitten ja samasta asiasta keskusteltiin papin kanssa. Kysyimme saako kirkkoon kuulumaton "kummi" tulla siihen lapsen siunaukseen mukaan niin pappi vastasi samantien, että hän on sitä mieltä että tämä henkilö on koko toimituksen ajan siinä muiden kummien kanssa ja saa vielä kummitodistuksenkin vaikkei häntä voida kirkonkirjoihin kummiksi merkitä.

Yhteistyössä