Voiko salille mennä vaan itse opettelemaan vai täytyykö jonkun ensin opastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VienoMoona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VienoMoona

Vieras
Sain lahjakortin kuntosalille. Kuntosalilla on tiettyinä aikoina henkilökuntaa paikalla, mutta itse en oikein ehdi silloin salille.

Voinko kokemattomana salikävijänä mennä vaan salille itse opettelemaan laitteiden käyttöä vai olisiko hyvä ekalla kerralla jonkun olla opastamassa? Ja neuvooko henkilökunta ylipäätään jos on paikalla vai täytyykö siitä maksaa erikseen? Mitään ohjelmia en siis pyydä, mutta laitteita en ehkä osaa käyttää.

Mielessä on kauhukuva itsestä puristuksissa ja solmussa jonkun laitteen syövereissä.. kokemusta kun siis tosiaan ei ole..

Mitä sö ajattelit siellä salilla tehdä? Siis mitä lihaksia harjoittaa ja miten? Jos menet itseksesi vaan ilman kokemusta ja tavoitteita, menee ihan ajan haaskaamisen puuolelle. Itse teettäisin saliohjelman ja pyytäisin laiteopastuksen, ilman muuta. Netistäkin löytyy ohjelmia.

Itse ottaisin opastuksen laitteisiin. Jos ei ole kyse ohjelman teosta, niin voi henkilökuntakin opastaa laitteita ja liikkeiden tekoa niin ettei niitä tee väärin. Riippuu tietenkin paikan palvelutasosta että kuinka avuliaita siellä työntekijät ovat. Itse olen saanut AINA apua jos olen tarvinnut. Mutta aluksi pyysin ihan itseäni varten tehdyn ohjelman mistä maksoin, ja kerroin että mitkä ovat omat tavoitteeni. Tämä auttoi treenaamista tosi paljon, ja tuloksia tuli, sekä harjoittelu oli mielekästä. Ohjelmaa voi sitten itsekin päivittää myöhemmin kun tulee lisää kokemusta.

Mutta noin yleisesti sanoisin että uskone että mielenkiintosi kuntosalia kohtaan säilyy pidempään jos teet siellä asiat oikein heti alusta.

Niin..rahaa minulla ei nyt ole saliohjelman laatimista varten. Sellainen varmasti olis kyllä hyvä.

Menee kyllä tosi haastavaksi kun henkilökuntaa on niin harvakseltaan paikalla. Harmittaa kun aikaa kuluu lahjakortista, enkä tiedä milloin pääsisin seuraavan kerran salille sopivaan aikaan.

Sen verran ajattelin, että aloittelen juoksupyörällä tai juoksumatolla. Sitten siirryn muihin laitteisiin ja teen tietyn määrän toistoja ja tauon jälkeen uuden sarjan. Välillä vaihdan laitetta. Ehkä eri päivinä yläkroppaa ja alakroppaa. Näin hatarat on minun "suunnitelmat" :) Eli aika ummikkona olen salille lähdössä.
Veikkaan ettei silti ihan hukkaan mene jos en onnistu itseäni laitteissa rikkomaan. Pohjakuntoa on jonkin verran. Käyn jumpissa ja juoksulenkeillä.

Itselläni oli ystäväni tekemä kuntosaliohjelma aikoinaan. Silloin salille tuli lähdettyä ja tavoitteet täyttyivät. Nyttemmin käynyt satunnaisesti eikä into ole ilman ohjelmaa säilynyt pitkään. Laitteiden ohjeet ainakin täällä löytyy laitteiden luota

Niin..rahaa minulla ei nyt ole saliohjelman laatimista varten. Sellainen varmasti olis kyllä hyvä.

Menee kyllä tosi haastavaksi kun henkilökuntaa on niin harvakseltaan paikalla. Harmittaa kun aikaa kuluu lahjakortista, enkä tiedä milloin pääsisin seuraavan kerran salille sopivaan aikaan.

Sen verran ajattelin, että aloittelen juoksupyörällä tai juoksumatolla. Sitten siirryn muihin laitteisiin ja teen tietyn määrän toistoja ja tauon jälkeen uuden sarjan. Välillä vaihdan laitetta. Ehkä eri päivinä yläkroppaa ja alakroppaa. Näin hatarat on minun "suunnitelmat" :) Eli aika ummikkona olen salille lähdössä.
Veikkaan ettei silti ihan hukkaan mene jos en onnistu itseäni laitteissa rikkomaan. Pohjakuntoa on jonkin verran. Käyn jumpissa ja juoksulenkeillä.

Ihan hyvältä suunnitelmaltahan tuo kuulostaa. Netistä löytyy varmasti ohjeita miten tehdä liikkeet oikein. Muuten voit huiskia turhaan, turhan suurilla tai pienillä painoilla, ns. väärillä sarjamäärillä tavoitettasi kohden, tai jopa saada aikaan fyysistä "vammaa". Esim. selän kanssa kannattaa olla tarkka ettei tee liikkeitä väärin.

Mutta voi siellä salilla olla muitakin kävijöitä joista saat apua jonkun liikesarjan kanssa. Itselläni ainakin on pääosin vain positiivisia kokemuksia ihmisistä eri saleilta.

Montako kertaa viikossa ajattelit käydä? Jos kävisit esim 3 kertaa, niin netistä löytyy hakusanalla "kolmijakoinen saliohjelma" miljoonittain eri versioita :)
Jos taas et niin montaa kertaa ehdi, niin "yksijakoinen" tai "kaksijakoinen" on parempi.

Hyvä saada kaikki lihasryhmät mukaan.

Saliohjelman teko tai opastus ei välttämättä maksa mitään. Meidän salilla se kuuluu hintaan. Tapaamiset ohjelman teon tiimoilta olivat myös lyhyitä, n. 30min. pari tapaamista. Suosittelen.

Tai sitten etsit netistä jonkun hyvältä vaikuttavan ohjelman.

Kysyisin laiteopastusta ja netissä varmasti on pullollaan erilaisia ohjelmia.
Vähintään 3x/viikossa olis hyvä käydä salilla, mieluiten neljästi.
esim näin vois jakaa viikossa päiviin nuo harjoitukset
1pv jalat /vatsat
2pv kädet
3pv selkä/rinta/vatsat

Ja hyvä olis kotona tehdän muistilapulle ne mitä teet minäkin päivänä ja millasia sarjoja jne

Yhteistyössä