Voiko sosiaalityöntekijästä tehdä valitusta, onko hyötyä ja mihin se kannattaa tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meistä oli tehty lastensuojeluilmoitus, sosiaalityöntekijä otti yhteyttä, kertaakaan ei olla vielä tavattu, eikä kyllä ENÄÄ kiinnostaisikaan tavata tuota kyseistä naista... Alkoi heti haukkumaan mua, tekee omia johtopäätöksiä pelkästään puhelun perusteella ja käyttäytyy vittumaisesti.

Eli tässä muutamia juttuja:
- antoi ymmärtää "omistavansa" meidän lapset, hän päättää mitä me tehdään ja mitä ei lasten suhteen (kertaakaan ei siis olla vielä tavattu, ei tiedä mitään meistä)
- jos lapsi itkee kotona puhelun aikana, se olen automaattisesti minä, jonka syytä tuo on, vaikka a) isä olisi kotona tai b) olisin yksin, lapsi olisi väsynyt ja pitäisi mennä nukkumaan mutta olen jumiutunut puhelimeen kys. sosiaalityöntekijän takia
- antoi ymmärtää että olen huono äiti, mun takia lapset voi huonosti (vaikka ei siis ole nähnytkään meitä!) --> itkettää mua puhelimessa...
- uhkailee mua kaikin keinoin
- puhetyyli on vittumainen ja provosoi tahallaan mua puhelimessa, esim. käyttämään ääntä kovempaa kuin normaalisti, suututtaa mut tahallaan

Tiedän toki että sosiaalityöntekijöillä on iso valta mutta eihän tuo voi olla kaikki ihan oikein!? Eihän? Mihin siis voisin valittaa ja onko hyötyä?

Mä olen ihan rikki kyseisen sosiaalityöntekijän takia... :(

No kuulostaa kyllä täysin epäammattimaiselta toiminnalta.

Ota ensialkuun vaikka yhteys sosiaalityöntekijän pomoon, joka on luultavasti sosiaalitoimen johtaja, sosiaali-ja terveystoimen johtaja tai muu sellainen kunnasta/kaupungista riippuen.

Voimia sinulle :hug:

Soita alueesi johtavalle sosiaalityöntekijälle eli sille niiden esimiehelle ja jos ei synny tulosta niin sen jälkeen otat yhteyttä paikkakuntasi sosiaaliasiamieheen. Valitettavasti sosiaalityöntekijät ovat välillä vailla minkäänlaista inhimillisyyttä ja ymmärrystä. Pitäis heidänkin ymmärtää, että asiakkaatkin käyttäytyvät ystävällisesti jos heidän elämästään ei tahallaan tehdä kaikissa normaaleissakin asioissa ylivoimaisen vaikeita. Toivottavasti kaikki selviää :hug:

Hallintokantelukin on mahdollinen. Googlen kautta juuri äsken itse katselin. Ex-miehen puheitten perusteella sossutäti on syyttänyt minua asioista joita ei ole tapahtunut plus alkoivat tuputtaa perhetyöntekijää tukitoimena, vaikkei meidän olosuhteissamme ole todettu mitään puutteita (tekivät kotikäynnin kun ex teki ls-ilmoituksen) eivätkä ole vaivautuneet minulta kysymään onko minulla jotain jaksamisongelmia - siis kun ex-mies on heille senkin tiedottanut etten kuulemma jaksa hoitaa lapsiani.. hoh hoijaa..

Soita tosiaan sosiaalityön johtajalle ja pyydä saada vaihtaa sosiaalityntekijää, koska tämä soittanut on loukannut sinua, etkä usko pystyväsi tasapainoiseen yhteistyöhön hänen kanssaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Puupään Justiina:
Soita alueesi johtavalle sosiaalityöntekijälle eli sille niiden esimiehelle ja jos ei synny tulosta niin sen jälkeen otat yhteyttä paikkakuntasi sosiaaliasiamieheen. Valitettavasti sosiaalityöntekijät ovat välillä vailla minkäänlaista inhimillisyyttä ja ymmärrystä. Pitäis heidänkin ymmärtää, että asiakkaatkin käyttäytyvät ystävällisesti jos heidän elämästään ei tahallaan tehdä kaikissa normaaleissakin asioissa ylivoimaisen vaikeita. Toivottavasti kaikki selviää :hug:

Soitin hänen esimiehelleen, joka käyttäytyi kyllä ystävällisemmin mutta ei ymmärtänyt että haluaisin eri sosiaalityöntekijän... tarjosi vain toista sosiaalityöntekijää kaveriksi. :(

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mistä syystä ilmoitus on tehty? Onko aiheellinen ilmoitus?

ei ole aiheellinen ilmoitus mielestäni, jonkun toisen mielestä näytti olevan... :( kyse on siitä että olisin puhelimessa sanonut eräälle ihmiselle että en jaksa hoitaa lapsiani, vaikka en näin ole sanonut. sanoin että olen kyllästynyt tilanteeseen joka ei liity lapsiini mitenkään --> tästä väänsi asian niin että olen kyllästynyt lapsiini enkä jaksa hoitaa heitä :o

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Soita tosiaan sosiaalityön johtajalle ja pyydä saada vaihtaa sosiaalityntekijää, koska tämä soittanut on loukannut sinua, etkä usko pystyväsi tasapainoiseen yhteistyöhön hänen kanssaan.

sosiaalityöntekijän esimies sanoi vain että hän voi tulla kaveriksi tapaamiseen, ei mielestäni auta paljoakaan jos en enää halua tavata tätä sos.työntekijää joka on mua haukkunut ym. Niin kuin kirjoititkin, en mielestäni enää pysty yhteistyöhön tuon haukkujan kanssa. miksi edes pitäisi? kai nyt on mahdollista toiseen sos.työntekijään, en usko että vain muutama on koko suuressa kaupungissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ei ole aiheellinen ilmoitus mielestäni, jonkun toisen mielestä näytti olevan... :( kyse on siitä että olisin puhelimessa sanonut eräälle ihmiselle että en jaksa hoitaa lapsiani, vaikka en näin ole sanonut. sanoin että olen kyllästynyt tilanteeseen joka ei liity lapsiini mitenkään --> tästä väänsi asian niin että olen kyllästynyt lapsiini enkä jaksa hoitaa heitä :o

Kylläpäs jotkut tekee kiusallaan noita ilmoituksia jos tuollaisesta tekevät ilmoituksen! Hyvänen aika sentään. Kohta pitää oikeasti miettiä mitä suustaan päästelee. Ilmeisesti jos väsyneenä sanon, että lapset on käyttäytyneet ihan mahdottomalla tavalla ja sanon, että en jaksa niin joku tekee ilmoituksen. Hulluja löytyy!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Kylläpäs jotkut tekee kiusallaan noita ilmoituksia jos tuollaisesta tekevät ilmoituksen! Hyvänen aika sentään. Kohta pitää oikeasti miettiä mitä suustaan päästelee. Ilmeisesti jos väsyneenä sanon, että lapset on käyttäytyneet ihan mahdottomalla tavalla ja sanon, että en jaksa niin joku tekee ilmoituksen. Hulluja löytyy!

Niin tekee...aikoinaan naapurissa asui henkilö joka huvitti itseään tekemällä lastensuojeluilmoituksia pihan lapsista...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Niinpä, kun sain tietää että kyseinen ihminen (sukulaiseni) on tehnyt meistä ls-ilmoituksen niin siitä asti on ollut paha mieli, että olenko oikeasti huono äiti... nyt vielä tämä sosiaalityöntekijä alkaa haukkumaan mua ja oikein kaikin mahd. keinoin yrittää provosoida mua käyttäytymään puhelimessa äkäisesti. Äh, en jaksa.

olisi hyväkin, jos ihmiset useammin antaisivat palautetta kokiessaan etteivät saa sitä palvelua mitä haluavat tai saavat täysin epäammatillista palvelua. Kannattaa tehdä valitus/ antaa kriittistä palautetta, jonka avulla palvelua voidaan kehittää!

Mieheni ehdotti että jos ei muu auta niin kai on siirrettävä osoite toiselle paikkakunnalle siksi aikaa että tämä asia saadaan selvitettyä, siellä on ainakin toiset työntekijät sosiaalitoimistossa! Mutta tähän en ihan ekana haluaisi alkaa. Katsovat kai vähän pahalla sitäkin... en tiedä pitääkö tosiaan tehdä ihan lautakunnalle asti valitus vai mikä auttaa. En halua tavata (edes ekaa kertaa) tätä "meidän omaa" työntekijää.

Totta tuo on.
Itse jouduin hakemaan - siis ihan itse - hakemaan unikouluapua, lapsi oli yöt nukkumassa ja sain itse paikattua univajetta - itse ihan uuvuttuani (synnytyksenjälkeinen unenpuute ). Koko aikana lapsellani ei olut mitään hätää - hellyyttä, ruokaa, huolenpitoa, vaatetta - kaikkea oli ylinkyllin.
Äidillä vaan ei ollut hääviä.
Meillä ei mukana ollut alkoholia, huumeita, väkivaltaa, taloudellista puutetta tms...

Edellisen lisäksi riitauduin pahasti lankomiehen kanssa - ja hänpä sitten 4 kuukauteen näkemättä, puhumatta yms mun tai lapseni kanssa teki nimettömän soiton sossuun- tekstiviestien perusteella. Tekopyhyyttään tai piruuttaan - tuona ajankohtana (4 kk uniavun jälkeen) asiat olivat jo paljon paremmin - lukuunottamatta tietty ko lankomieheen ikiajoiksi katkenneita välejä.

Sostyöntekijä tosiaan voi ja haluaa tehdä seuraavia:
- kirjoittaa oman näkemyksensä 1-3 tapaamisen tai puhelinsoiton perusteella - vieläpä 6 kk ajankohdasta eteenpäin eli jälkikäteen. Melkoinen muisti näillä tantoilla.
- loppudokumentteja ja lausuntoja voi ja saa kohde (minä)kommentoida - kommentointiaikaa on just now - just se hetki kun kiirastulessa ko lappuset luetaan.
- kommentit eivät vaikuta mihinkään - sostyöntekijän totuus säilyy - 'voimme me kirjata tämän sun mielipiteenä'
- tavallista tallaajaa - siis kun muuten olen erityisen tarkkaan lakien yms mukaan kunniallisesti elävä työssäkäyvä jne ihminen - tietenkin järkyttyy ylipäätään koko yhteydenotosta ja varsinkin tuosta heidän kaikkivoipaisuudestaan. Mitä tietysti ei saisi tapahtua, koska sekin osoittaa jotain epäkelpoisuutta .
- virallisesti on oikeus saada tietää tuollaisen nimettömän soiton tarkka sisältö ja kellonaika. Näitä en saanut tietää - kun vasta puolen vuoden päästä saatuani kirjallisena kaikki meidän paperit. Kellonaikaa eivät olleet 'muistaneet' edes kirjata. Pyysin saada tietää soiton sisällön about 5 kertaa. (meillä ei edes käyty tän nimettömän soiton seurauksena)
- asiallista, täsmällistä ja aikuismaista kohtelua ja tietoa ei saa. Hyssyttelyä ja lässytystä edessä - ristiriitaisia viittauksia tarkoitushakuisesti jne jne . Sitä ei myöskään saa vaatia tai kysyä - olin vailla asiakkuuden lopetuspalaveriin etukäteen tietoja ja agendaa . en sitä saanut. Itse tein 4 sivuisen yhteenvedon - mm listoineen ihmisitä - osin ihan auktoriteeteistäkin - jotka voivat mun tai lapsen hyvinvointia kommentoida - niin tämäpä sitten kirjattiin loppudokuun 'äidin voimia vie kirjelmöinti viranomaisille'
- eli KAIKKI asiat ja ominaisuudet voidaan kääntää heikkouksiksi - vaikkapa tuo topakkana oleminen ja asioiden hoitaminen kai lie yleisesti maailmassa hyve - monta muuta vastaavaa väännöstä hommassa oli
- keinoja puolustautumiseen ei ole, tai on vähän

Sosiaaliasiamiehenkin neuvo oli, että 'ole mahdollisimman hajuton, väritön ja mauton' - eli kannattaa olla lauhkea lammasa ja ottaa kaikki vastaan olla kritiikttömän yhteistyökykyinen yms nuoleskelua - vaikka vastaan tulisi mitä.

Valta on makeaa ... ja lisäksi ei liene kenenkään etu - että ko sossut leimaavat samantieen - 'nyt olen meidän mustilla listoilla lopunelämäsi 'tyyliin... eli 7 vuoden päästä tarjoamme lapsellesi tätä ja tätä ...
Eiköhän olisi kaikkien etu, että pyrkimys on tukea vaikkapa vain se pieni hetki - ja päästää sitten irti. Ja antaa perheiden pärjätä ja jopa nauttia normaaliperhe-elämästä.

Vaikeaahan se on - ja varjo jää ...

:hug: Onpa tosi veemäinen tilanne! Kovasti jaksamista ap:lle, älä anna masentaa ittees vaan näytä, että sulla on homma hanskassa! Ehkä vois kuitenkin olla hyvä ajatus, että se ko.työntekijä tulis sen esimiehensä kanssa käymään, jos sit kasvotusten asiat selkiäis? En mä jaksa uskoa, että kasvotusten ja sun kotonas sekään sossu kehtais enää niin inhottava olla?

Miksköhän tällasia juttuja kuulee nykyään niin usein? Asiasta ei henk.koht. kokemusta, mutta mulle ainakin on tullut jo hyvin vahva mielikuva, että kaikki ls-asioihin liittyvät virkamiehet on jotenkin poikkeuksellisen katkeria, veemäisiä ihmisiä, joiden päälimäinen tarkoitus on tehdä kiusaa syyttömille :/ Joku vuosi sitten lehdessä lastensuojelun esimies (sosiaalijohtaja tms?) oikein kirjallisena totesi (vastauksena jonkun ls-asioiden kanssa tahtomattaan tekemisiin joutuneen vanhemman kirjoitukseen), että heillä ei ole mitään syytä pyydellä aiheettomista ilmoituksista aiheutunutta harmia vanhemmilta anteeksi (ei ko.tapauksessa eikä yleensäkään), koska he toimivat vain ja ainoastaan lasten edun nimissä. Musta toi kertoi aika paljon...

Alkuperäinen kirjoittaja HärreGyyd:
:hug: Onpa tosi veemäinen tilanne! Kovasti jaksamista ap:lle, älä anna masentaa ittees vaan näytä, että sulla on homma hanskassa! Ehkä vois kuitenkin olla hyvä ajatus, että se ko.työntekijä tulis sen esimiehensä kanssa käymään, jos sit kasvotusten asiat selkiäis? En mä jaksa uskoa, että kasvotusten ja sun kotonas sekään sossu kehtais enää niin inhottava olla?

Miksköhän tällasia juttuja kuulee nykyään niin usein? Asiasta ei henk.koht. kokemusta, mutta mulle ainakin on tullut jo hyvin vahva mielikuva, että kaikki ls-asioihin liittyvät virkamiehet on jotenkin poikkeuksellisen katkeria, veemäisiä ihmisiä, joiden päälimäinen tarkoitus on tehdä kiusaa syyttömille :/ Joku vuosi sitten lehdessä lastensuojelun esimies (sosiaalijohtaja tms?) oikein kirjallisena totesi (vastauksena jonkun ls-asioiden kanssa tahtomattaan tekemisiin joutuneen vanhemman kirjoitukseen), että heillä ei ole mitään syytä pyydellä aiheettomista ilmoituksista aiheutunutta harmia vanhemmilta anteeksi (ei ko.tapauksessa eikä yleensäkään), koska he toimivat vain ja ainoastaan lasten edun nimissä. Musta toi kertoi aika paljon...

Mua vaan pelottaa se että mä olen yksin kotona ja tää inhottava sosiaalityöntekijä ja sit toinen josta en tiedä mitään tulee meille. Jäänkö niiden alle...? Ne sit kirjoittaa valheita ja mä en todista niitä vääräksi millään...

Mä sanoin kanssa tämän sille esimiehelle että mulla oli jo aikaisemmin ikävä kuva sosiaali-ihmisistä mutta nyt se vaan vahvistui niin se esimies sanoi että höpö höpö, heillä nyt vaan on iso valta päättää asioista! Ihan kuin ne olisi jumalia. Silleen se ainakin käyttäytyi, siis se meidän oma työntekijä.

Niin ja sit vielä sekin, että mies on töissä päivisin, mä yksin kotona ja tapaamisaika pitäis ehdottomasti olla sellainen että mies ei pääsis töistä sinne! Sanoin että jos mies ottais vaikka vapaapäivän niin sos.työntekijämme vaati että ei miestä paikalle... siis häh. miksei. mitä sillä on mua vastaan!?

Niin ja sit vielä sekin, että mies on töissä päivisin, mä yksin kotona ja tapaamisaika pitäis ehdottomasti olla sellainen että mies ei pääsis töistä sinne! Sanoin että jos mies ottais vaikka vapaapäivän niin sos.työntekijämme vaati että ei miestä paikalle... siis häh. miksei. mitä sillä on mua vastaan!?

Toi kuulostaa oikeesti jo vähän oudolta :/ Mä voin uskoa, että sua pelottaa :( En mä osaa kyllä mitään sanoa enkä auttaa mutta saat kyllä mun sympatiat :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja HärreGyyd:

Toi kuulostaa oikeesti jo vähän oudolta :/ Mä voin uskoa, että sua pelottaa :( En mä osaa kyllä mitään sanoa enkä auttaa mutta saat kyllä mun sympatiat :flower:

Kyllä pelottaa. Käyttäytyy niin oudosti tuo työntekijä. Esimies sanoi että on kokenut ihminen kyseessä... en tiedä. Mutta onneksi kun äsken esimies soitti mulle niin sanoi että hän lupaa että mies saa olla paikalla! :) Vielä on kesken selvitys siitä kuka tulee sos.työntekijäksi tapaamiseen. Esimies ei oikein tajua että pelkään tätä omaa sos.työntekijäämme puheluiden takia. Sanoi vaan että jos ei ekan tapaamisen jälkeen haluta jatkaa kys. ihmisen kanssa niin sitten vaihdetaan. Miksi pitäisi kokeilla edes kerran jos vaihto on kuitenkin mahdollista. Kai se on tehtävä niin että esimies tulee sen seuraksi ja mulla on mies tukena ja apuna.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti;14233090:
Meistä oli tehty lastensuojeluilmoitus, sosiaalityöntekijä otti yhteyttä, kertaakaan ei olla vielä tavattu, eikä kyllä ENÄÄ kiinnostaisikaan tavata tuota kyseistä naista... Alkoi heti haukkumaan mua, tekee omia johtopäätöksiä pelkästään puhelun perusteella ja käyttäytyy vittumaisesti.

Eli tässä muutamia juttuja:
- antoi ymmärtää "omistavansa" meidän lapset, hän päättää mitä me tehdään ja mitä ei lasten suhteen (kertaakaan ei siis olla vielä tavattu, ei tiedä mitään meistä)
- jos lapsi itkee kotona puhelun aikana, se olen automaattisesti minä, jonka syytä tuo on, vaikka a) isä olisi kotona tai b) olisin yksin, lapsi olisi väsynyt ja pitäisi mennä nukkumaan mutta olen jumiutunut puhelimeen kys. sosiaalityöntekijän takia
- antoi ymmärtää että olen huono äiti, mun takia lapset voi huonosti (vaikka ei siis ole nähnytkään meitä!) --> itkettää mua puhelimessa...
- uhkailee mua kaikin keinoin
- puhetyyli on vittumainen ja provosoi tahallaan mua puhelimessa, esim. käyttämään ääntä kovempaa kuin normaalisti, suututtaa mut tahallaan

Tiedän toki että sosiaalityöntekijöillä on iso valta mutta eihän tuo voi olla kaikki ihan oikein!? Eihän? Mihin siis voisin valittaa ja onko hyötyä?

Mä olen ihan rikki kyseisen sosiaalityöntekijän takia... :(

Onko kyseessä kenties hausjärven sostoimi? Mulle käyny siel samoin.

Vammaispuolella erittäin v...mäinen sosiaalityöntekijä. Pelottelee..uhkailee..painostaa..ei ole puolustamassa vammaisen oikeuksia,päinvastoin.. Aivan hirveää ja vielä vammaispalvelu-puolella töissä. Tietooni on tullut että monet ovat tyytymättömiä hänen ammattitaidottomuuteensa sekä tunneälyn puutteeseen.