Voiko supistus tuntua ylävatsalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Eilen merkkailtiin ylös supistuksia kun tuli kivut aaltomaisina monta monta tuntia. 2-16 min oli väli eli ei ollut mitenkään kauhean säännöllisiä mutta kipeitä tosissaan ( kipu tuntui ylävatsalla ja kyljissä, ihan vähän alavatsalla ja vielä vähemmän selässä mutta ei keskellä vatsaa ).
Kivun pystyi aavistamaan etukäteen että kohta tulee ja sitten väheni pois pikku hiljaa.
Tauon aikana kipua ei juurikaan tuntunut mutta vatsa tuntui epämiellyttävältä.

Yö oli ihan hirveä kun vatsa jäi ylhäältä tosi kipeäksi. Aina kun liikahti niin sattu ihan kamalasti.
Ylös nousu on tuskaa ja vatsa tuntuu pinkeältä nyt koko ajan.
Vauvan liikkeetkin tekee kipeää.

Voiko nuo supistukset ( ? ) aiheuttaa sen että vatsa jää kipeäksi vaikka ei nyt supistelekaan kai?

Rv. 35+2.

ehkä ei välttämättä ihan normaalia kuitenkaan. Kysy varalta äitipolilta tai jostain. tuossa vaiheessa kannattaa muutenkin lähteä ottaan supistuksenestolääkettä kun viikkoja niin vähän

Minulla 2 suunniteltua sektiota tehty ja tässä kolmas tulossa joten supistuksista ei tietoa. Bricanylia sain yhden ruiskeen muutama viikkoa sitten mutta sillon kipu ei ollut näin "kovaa" ja selkeää.

Olisin ajatellut että ei ole supistuksia mutta vatsa tosiaan pinkeä ja kipu oli ennakoitavaa ja aaltoilevaa. Siksi ajattelin että jos on ihan supistuskipua sitten.
Rintojen alta n. puoleen väliin vatsaa ja kyljet alavatsaan asti kipuilivat eilen. Nyt kipu tuntuu kyljissä ja vatsassa aina kun liikkuu.

Nyt siirtyny aika pitkälle kylkiin huomaan. Kun lähtee kävelemään niin ei pysty suoristamaan itseään :o
Pakko se kai on soittaa synnärille ja kysyä. Kiva tälleen juhlapyhinä lähteä ajelemaan. HÖH!

Soita ihmeessä. Ei kuulosta ihan tavalliselta. Itselläni supistukset tuli myös jalkoihin. Toinen jalka oli ihan toimintakyvytön :D Mutta jos sulta on supistuksetkin jo loppunu, ni ei kuvittelis että tollain sattuis... Tiedä häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Soita ihmeessä. Ei kuulosta ihan tavalliselta. Itselläni supistukset tuli myös jalkoihin. Toinen jalka oli ihan toimintakyvytön :D Mutta jos sulta on supistuksetkin jo loppunu, ni ei kuvittelis että tollain sattuis... Tiedä häntä.

Vatsa on nyt koko ajan kova pallukka. Ei pelkästään kovetu kipujen mukana vaan tuntuu pinkeältä koko ajan ja kipu tuntuu koko ajan. Pahiten kun nousee ylös ja kävelee.
Ja tosiaan on siirtynyt tuonne kylkiin nyt enemmänkin ja kun nousee kävelemään niin menee hetki kyyryssä mennessä.
Inhottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Hei, tuli mieleen että jospa se vauva on kääntynyt?
Onko tietoa miten päin on ollu ja onko laskeutunu?

Raivotarjonnassa ollut jo pidempään. Laskeutunut ei vielä ollut viime viikolla. Vauva ollut aika vähä liikkeinen. Liikkuu kyllä mutta ei ole aikoihin enää tehnyt sellaisia kunnon muljahduksia.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no kyllä mulla ainakin tuli ihan koko vatsa, ylhäältä ihan alas silloin kun ne oli vielä ns, harjotussuppareita. ei se vakavaa ole =)

Minulla tullut kivuttomia harjoitussupistuksia jo pitkään. Nämä oli kyllä ihan kivuliaita jo. Sellaisia että melkein vettä silmistä pahimpana hetkenä väänsi kun sattui. Ei voinut ajatellakkaan liikkuvansa kivun aikana.
Ja tuli tosiaan aaltoilevasti. Mutta pahin kipu tuntui ylhäällä vatsalla, n. puoleen väliin vatsaa asti ja kyljissä. Ei niinkään alavatsalla. Nivussärkyä ollut jo pidempään.

Googletin tuota ja voi olla merkki raskausmyrkytyksestä mutta minulla ollut verenpaineet matalat aina. Päänsärkyä ollut kyllä jo pidempään ja päänsärkyä silloin tällöin mutta minulla on taipumus migreeniin vaikka sitä ei nyt raskausaikana ole ollutkaan niin ajattelin että voisi olla sitä.
Pissassa oli proteiinit yhdellä plussalla maanantaina mutta vein näytteen tiistaina ja se oli täysin puhdas.
Turvotusta on nilkoissa ja käsissä mutta minusta ei raskausmyrkytyksen oireet täyty kuitenkaan näillä oireilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Googletin tuota ja voi olla merkki raskausmyrkytyksestä mutta minulla ollut verenpaineet matalat aina. Päänsärkyä ollut kyllä jo pidempään ja päänsärkyä silloin tällöin mutta minulla on taipumus migreeniin vaikka sitä ei nyt raskausaikana ole ollutkaan niin ajattelin että voisi olla sitä.
Pissassa oli proteiinit yhdellä plussalla maanantaina mutta vein näytteen tiistaina ja se oli täysin puhdas.
Turvotusta on nilkoissa ja käsissä mutta minusta ei raskausmyrkytyksen oireet täyty kuitenkaan näillä oireilla.

Onko sulla kauheen pitkä matka synnärille?
Ainakin pissa kannattais testata.
Onko verenpainemittaria kotona? Onko ollu mitää näköhäiriöitä?

Sinuna menisin näytille ihan varmuuden vuoksi. Muuten menee pääsiäinen pilalle kun saat arvuutella onko kaikki hyvin.

Yhtä jaksoinen kipu ei ole normaalia, ei ole normaalia myöskään se, että kohtu on pinkeenä koko ajan. Sulla on alla 2 sektiota ja vauva liikkuu huonosti. Ilman muuta näytille.

Sinuna menisin näytille ihan varmuuden vuoksi. Muuten menee pääsiäinen pilalle kun saat arvuutella onko kaikki hyvin.

Matkaa on liki 70km. suuntaan. Siksi ei kovin helposti tule lähdettyä.
Pissa tutkittu tosiaan tiistaina ja oli kaikki ok. Nyt ei ole ollut näköhäiriöitä näiden vatsakipujen aikana. Verenpainemittaria ei ole :/ Mutta kun aina ollut alhaiset paineet niin en osaa kuvitella että nytkään olisivat hälyttävän korkeat.

Mutta tosiaan, ei tämä epätietoisuuskaan kivaa ole :(

Pissa tutkittu tosiaan tiistaina ja oli kaikki ok. Nyt ei ole ollut näköhäiriöitä näiden vatsakipujen aikana. Verenpainemittaria ei ole :/ Mutta kun aina ollut alhaiset paineet niin en osaa kuvitella että nytkään olisivat hälyttävän korkeat.

Onko sulla sit jossain vaiheessa ollu näköhäiriöitä?

Jos on niin menehän kiireesti näytille.

Mullakin 60 km synnärille mutta eihän se ole kun tunnin ajo!
Ja viikkoja sulla sen verran että ei ole enää hätää vaikka syntyiskin :)

Vaikka se pissa on tutkittukin tiistaina niin siellä voi nyt jo olla vaikka mitä. Ja kaikkien oireiden ei tarvitse täyttyä, vaan saattaa silti olla kyse raskausmyrkytyksestä. Onko teillä lähellä jotain terveyskeskusta missä voisit käydä sh:n vastaanotolla mittaamassa verenpaineen (korkeeta painetta ei välttämättä huomaa) ja samalla vois tarkistaa sen pissan. Onhan vauva liikkunut vähintään 10 kertaa puolen tunnin aikana?

Olin menossa soittamaan jo mutta tuli kinaa miehen kanssa matkalla ja tulin suutuspäissäni takas koneelle :D
Kohta kyllä soitan ja kysyn ohjeita :)
Tuolla on lähin päivystys, samassa paikassa äitiyspolin kanssa eli matka on sama menen mihin tahansa :/

Mutta täytyyhän se vauvan vuoksikin tutkia. Kyllä pientä mylläystä tuntuu :heart: mutta ei niin kamalan vilkas ole nyt vuorokauteen ollut kuin ennen.
En ole liikkeitä laskenut mutta veikkaisin että kyllä se 10 liikettä tunnissa tulisi jos jäisin paikalleni laskemaan.

Hyvä että otat selvää!

Onko sulla nyt suunniteltu sektio kun kaksi edellistä on sektioita? Vai miten se menee?

Mun siskollani oli raskausmyrkytysepäily, ihan pikkasen vaan oli verenpaine koholla ja protskuja pissassa eikä mitään muita oireita mutta päättivät kuitenkin käynnistää...
Eli on ne aika tarkkoja siitä.

Hyvä että otat selvää!

Onko sulla nyt suunniteltu sektio kun kaksi edellistä on sektioita? Vai miten se menee?

Mun siskollani oli raskausmyrkytysepäily, ihan pikkasen vaan oli verenpaine koholla ja protskuja pissassa eikä mitään muita oireita mutta päättivät kuitenkin käynnistää...
Eli on ne aika tarkkoja siitä.

Joo, reilun viikon päästä ois syn.tap.arvio missä päätettäisiin sektiopäivä :)
En vaan ole ollenkaan varautunu siihen että vauva nyt jo tulis :o
Siksi olen odottanut ja toivonut että tämä menisi ohi ja olisi ollut jotain ihan vaaratonta vain :)
Onhan se todella pieni vielä? Pääsisikö edes vierihoitoon?
Voiko sitä tässä vaiheessa joutua vielä sairaalaan lepoon vai pääsenköhän varmasti kotiin jos ei tarvitse vielä synnyttää?
Neuvolassa oli sitä mieltä että jos kohdunsuu ei lähde supistuksista aukeamaan niin varmaan koettavat lääkkeillä lopettaa supistuksia mutta jos kohdunsuulla tapahtunu muutosta niin sitten varmaan leikkaavat jo nyt.

Ymmärrän tunteesi että et ole vielä valmis! Mullakin oli vielä kaks viikkoa sitten sama tunne ja olin ihan kauhuissani et apua mitä jos syntyiskin jo?

Kyllä se riippuu ihan tilanteesta mitä labrakokeet näyttää, vauvan sydänäänet ja kaikki että leikkaavatko heti, joudutko jäämään tarkkailuun vai pääseekö kotiin.

Voihan ollakin että ei ole mitään raskausmyrkytystä edes sulla.

Kohta olet viisaampi kun sinne sairaalaan asti pääset, tai soitat nyt ensin.

Onhan se vauva pieni vielä mutta kun viikot olis 36 tasan eivät kuulemma enää estele ollenkaan jos vauva alkais syntymään, ja sullahan ei ole montaa päivää vajaa :)

Tuttuni synnytti viikolla 36 ja kaksi yötä oli vauvan kans sairaalassa ja pääsivät kotiin, tietty sektio on eri asia mutta varmaan ainakin vierihoitoon pääsee vaavi, uskoisin niin <3

Yhteistyössä