Voiko tää nyt olla oikein..päivähoitomaksuista tietäviä, auttakee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ounou"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ounou"

Vieras
Meidän vähän reilu 3v on siis perhepäivähoitajalla, hoitoaika on 5h/hoitopäivä ja hoitopäiviä on 4-6/kk. Siis ihan virikehoitoa, asutaan korvessa ja näin näkee samanikäisiä kerhon lisäksi edes kerran viikossa. No, tänään tuli maksupäätös hoidosta ja summa oli kuukaudessa rapiat 50 euroa..

Mies on 2 vkoa/kk lomautuksilla ja minä pienellä äitiyspäivärahalla, yhteenlasketut tulot on n.2550e/kk tällä hetkellä. Lapsia yhteensä 3, vanhin on tuo reilu 3v. Voiko toi nyt olla ihan oikein tuo maksu? Päätöksessä puhutaan kokopäivähoidosta vaikka sopimus tehtiin sopimuspäivistä joita tosiaan max 6 kuukaudessa ja silloinkin lapsi on hoidossa 5h.

Tuo on kokopäivähoidon hinta. Teillä pitäisi olla alennettu maksu, koska hoitopäiviä on vähemmän ja hoitoaika alle 5h/päivä. Soitapa siinä päätöksessä olevaan numeroon. Päätöksestä on myös valitusoikeus, mutta tuo mennee oikaisulla.

Löytyyhän noita laskureita netistä. Kokeile kattoo niillä mitä sanovat. Jos kovasti poikkeaa saamastasi päätöksestä soita ja kysy ja sano että laskurilla sait tämän verran.

Ei kai kuitenkaan päivähoitoa tuntiveloituksella aleta hoitaa. Veloitus on nyt n. 10,- €/hoitopäivä eli kuka sen halvemmalla pystyy edes virikehoitoa järjestämään. Siihen sisältyy kuitenkin ruokaakin jonkin verran ja se on ostettava ja vamistettava syö lapsesi tai ei. Veloitus on jo voimakkaasti yhteiskunnan verovaroin tuettua. Mitä vielä pitäisi saada???

joo, siis se on kuntakoh´taista, että onko joku minimi-päivien lkm minkä joutuu jokatapauksessa maksaa. meillä oli muksu hoidossa 10pv/kk, tulot n 2000e ja maksu 0e. että minustakin tuo kuulostaa siltä kuin ois kokopäivähoidosta maksu, pienempien lasten ikäkin vaikuttaa jotenkin

Tuo on kokopäivähoidon hinta. Teillä pitäisi olla alennettu maksu, koska hoitopäiviä on vähemmän ja hoitoaika alle 5h/päivä. Soitapa siinä päätöksessä olevaan numeroon. Päätöksestä on myös valitusoikeus, mutta tuo mennee oikaisulla.

Juu niin on, löysin laskurin netistä ja tuo summa tuli kokopäivähoidolle. Soitan huomenna oikaisua tuohon, myös hoitomuotona oli mainittu tuo kokopäivähoito. Osapäivähoitona ja alle 11 päivää/kk on ihan eri summa..

Ja niille jotka ihmetteli virike-sanaa tässä hoidossa, tyttö siis näkee samanikäistä parasta ystäväänsä niinä päivinä kun on tuolla hoidossa, "pääsee" edes kerran viikossa kotoa johonkin muualle ja hoitotädillä on todella paljon paremmin aikaa askarrella yms. lasten kanssa kun siellä ovat samanikäisiä eikä vauvoja tai muutenkaan pienempiä lapsia ole ryhmässä. Semmoinen kolmen 3-vuotiaan kiva ryhmä, ehtivät vaikka mitä verrattuna siihen mitä minä ehdin kun on vauva 3kk ja 1v9kk täällä tuon 3-v:n lisäksi. Tyttö kun ei tätä ennen ole ollut muualla kuin kotihoidossa, joten hänelle ihan uutta ja ihmeellistä! :)

Mitenkään ottamatta kantaa onko oikein vai väärin laskettu niin mä en käsitä kuinka joku voi "virikehoidosta" ja 50 egen maksusta vielä kysellä ja kyseenalaistaa että pitäisi olla pienempi.

Tämä pahuksen subjektiivinen oikeus on syvältä.... Ja kyllä, mä ymmärrän hyvin tuon virikehoidon tarpeen ja olen sitä mieltä että kiva kun lapsi saa kavereita. Mutta mä olen vakaasti myös sitä mieltä että näissä tapauksissa siitä pitäisi myös maksaa.

Juu niin on, löysin laskurin netistä ja tuo summa tuli kokopäivähoidolle. Soitan huomenna oikaisua tuohon, myös hoitomuotona oli mainittu tuo kokopäivähoito. Osapäivähoitona ja alle 11 päivää/kk on ihan eri summa..

Ja niille jotka ihmetteli virike-sanaa tässä hoidossa, tyttö siis näkee samanikäistä parasta ystäväänsä niinä päivinä kun on tuolla hoidossa, "pääsee" edes kerran viikossa kotoa johonkin muualle ja hoitotädillä on todella paljon paremmin aikaa askarrella yms. lasten kanssa kun siellä ovat samanikäisiä eikä vauvoja tai muutenkaan pienempiä lapsia ole ryhmässä. Semmoinen kolmen 3-vuotiaan kiva ryhmä, ehtivät vaikka mitä verrattuna siihen mitä minä ehdin kun on vauva 3kk ja 1v9kk täällä tuon 3-v:n lisäksi. Tyttö kun ei tätä ennen ole ollut muualla kuin kotihoidossa, joten hänelle ihan uutta ja ihmeellistä! :)

Ainakin meillä päin osapäiväiseksi lasketaan alle 5h, jos on tasan 5h tai yli niin menee kokoaikaisen maksu.

Mä ymmärrän, että 3-vuotias haluaa nähdä parasta kaveriaan. Mutta eikö hän sitten voi milloinkaan muulloin nähdä, esim. iltaisin tai viikonloppuisin? Onhan hänellä kuitenkin seuraa kotona, kun seuraava sisaruskin on jo melkein kaksivuotias. Mä olen jotenkin aina olettanut, että jos lapset tehdään pienillä ikäeroilla, niin tarkoitus on ollut se että heillä on seuraa toisistaan. Ja kolmevuotias ei nyt ehkä välttämättä tarvitse hoitopäivää virikkeen tai kaverin vuoksi...

Anyway, musta tuo viisikymppiä on ihan kohtuullinen. Onko jossain selvästi merkitty, että 5 tuntia oikeuttaa alennukseen? Joissain kunnissa sen pitää olla alle viisi tuntia, ja viisi tuntia lasketaan jo kokopäivähoidoksi.

[QUOTE="vieras";22895052]Mitenkään ottamatta kantaa onko oikein vai väärin laskettu niin mä en käsitä kuinka joku voi "virikehoidosta" ja 50 egen maksusta vielä kysellä ja kyseenalaistaa että pitäisi olla pienempi.

Tämä pahuksen subjektiivinen oikeus on syvältä.... Ja kyllä, mä ymmärrän hyvin tuon virikehoidon tarpeen ja olen sitä mieltä että kiva kun lapsi saa kavereita. Mutta mä olen vakaasti myös sitä mieltä että näissä tapauksissa siitä pitäisi myös maksaa.[/QUOTE]

No ihan kohta me maksetaan enemmän, älä huoli! Viimeistään puolen vuoden päästä pääsee mies taas kokopäivätöihin ja sitten maksetaan ihan kalleimman luokan mukaan tuo meidän lapsen virikehoito. Ja vuoden päästä menen minäkin töihin ja sitten me maksetaan kolmesta lapsesta täydet päivähoitomaksut, sittenhän ne ei enää tosin ole virikelapsia..

Ja juu, minusta ON eri asia maksaa 50e/254e kuussa täydestä kokopäivähoidosta kuin neljästä viiden tunnin pätkästä.

Meillä on vähemmän tuloja kuin teillä ja päivähoito maksaa 52€/kk. Kokopäivähoidossa 10pv/kk, siis yli 5h päivässä.

Jos olis alle 5h päivässä, niin sit se olis osapäivähoitoa.

Näinhän se on, että ale 5 tuntia on osapäivähoito, sen jälkeen kokopäivähoitoa.

Täällä on jaettu päivä alle 5 tuntia, alle 7 tuntia ja yli 8 tuntia ja maksu määräytyy noiden mukaan. Sen lisäksi jos on säännöllisiä vapaapäiviä niin niistä saa hyvitystä. Eli minimi määrä on 10 (maksat nisitä vaikka olisin vain yhden päivän), seuraavaa on 13, sitten 16. Jos tuon 16 yli niin täysi kk maksu.

Esim meillä lapsi 10pvä/kk 4h kerrallaan ja maksu on vähän päälle 70e

Oisko kuitennii paras ottaa se lapsi kokonaan pois hoidosta niin säästätte noikin rupuset kympit.... Mikä helevata ihmisiä vaivaa kun kaikki pitäs saaha ja mielellään ilmatteeks?!!??!! Elämä on...."kallista"... ei voi mittään

Meillä on vähemmän tuloja kuin teillä ja päivähoito maksaa 52€/kk. Kokopäivähoidossa 10pv/kk, siis yli 5h päivässä.

Jos olis alle 5h päivässä, niin sit se olis osapäivähoitoa.

No mutta tässähän ratkasu ap:lle, pitää lpasen hoidossa 4 h 59 min ja heti pienempi maksu! Ja taas säästää selvää rahaa, jepe jee! Tarkkana pitää olla kyllä hakemisen kanssa mutta varmasti kannattaa, tulee kuitennii monta euroa säästöä.....

Yhteistyössä