Voiko tukiperhettä saada muutoin kuin sossun asiakkuuden kautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tukiperhettä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tukiperhettä

Vieras
Asiallisia vastauksia kiitos ,

Lähinnä PELAn tukiperhetoiminta kyseessä - toki kertokaa jos tiedättä muita vastaavia.
Eli lapselle turvaisa ympäristö ja (pontti meillä) levähdyshetki vanhemmalle esim kerran kuussa.

aiheesta aika paljon olen selvitellytkin, eli tavoista saada tukiperhe , tiedän kaksi :
1. sosiaalihuollon asiakkuus ja maksusitoumus heiltä
2. asiakas itse (minä) maksaa 400-500e per vuosi + viikonloppumaksut (21-27e per pv)

Kohtaan 2 olisin melkein valmis - tosin ymmärsin ettei tällöin kovin helposti homma etene. Ja meilläpäin kuulema kukaan tukiperhettä tarvitseva ei ole näin toiminut - että maksaisi itse.

Sosiaalipuolen eli lastensuojelun asiakkuus on hyvin vastenmielinen vaihtoehto. Koen ko toiminnan mielivaltaiseksi. Lapseni ja minä elämme kaksin ja elo on normaalia - käyn töissä, talous on kunnossa , ei ole päihteitä tms kehissä, kaikki sujuu hyvin ja lapsi voi hyvin. Lapsen kannalta siis tarvetta tukiperheeseen ei ole - äidin puolelta siis kyllä , oma aika on aika nollilla. Tukiverkkomme on aika ohut - sukulaisia ei ole apuna, joistakin ystävistä on ollut apua ja iloa.

Sikäli olisi nyt ehkä onnellinen tilanne että meillä olisi valmiina jo ilmeisemmin sopiva tukiperhe. Ystäväni ystävät - jotka olen aiemminkin jo tavannut. Suht samat arvot, harrasteet ja elämänpiiri . Ja ovat kiinnostuneita - ja yhtälö olisi varsin sopiva.

Tietääkö joku miten tällaisen yhtälön voisi ratkaista - ilman kirjautumista lastensuojelun asiakkaaksi ?
Ystäväni kautta ymmärsin että mahdollinen tukiperheemme haluaisi edetä omista syistään virallista tietä.

Perheessämme ei ole salailtavaa - mutta henkisesti koen vaan ryhtymisen sos.viranomaisten syyniin niin nöyryyttävänä , että en moiseen haluasi. Ja koen ko kanssakäymisen kuitenkin kyseenalaistavan vanhempana olemista ja tunneihmisenä tiedän että pahoitan mieleni kunnolla kun ko episodissa kyseenalaistetaan kaikki...
Tämähän taas ei auta perheemme jaksamista.

Jos taas tukiperheemme alkaisi yksityiseen tukiperheilyyn - onko kenelläkään mallia tai muuta tapaa tehdä tämä ? Vakuutukset sun muuthan on tietty valmiina muutenkin. Ja kulukorvaustyyppisen maksun voin maksaa helpostikin. Jonkinmoisen sopparinkin lulisin osaavani muotoilla .

Ei sossun toiminta ole mielivaltaista, eikä syynäystä. Noi on niin vanhakantaisia ajatuksia !! Meillä käynyt usempikin yh:n lapsi/lapset viikonloppuja. Lastensuojelun kautta homma toimii, en ole koskaan kuullutkaan mistään itsemaksavista perheistä. Eikös se silloin ole sama, kun palkkaat vaan jonkun hoitajan ?? Lastensuojelussahan on kyse nimenomaan lastenSUOJELUSTA, eli sinun tapauksessa annetaan äidille hengähdystilaa, jotta hän jaksaa paremmin = lapsikin voi hyvin. Reippaasti vaan yhteyttä sossuun, jos tunnet tarvetta tukiperheelle :) Ja voithan sieltä vähän kysellä ja karistella ennakkoluulojasi.....ei sitä ole pakko ottaa vastaan, jos tukiperhettä tarjotaan. Jonot on pitkiä ja perheistä huutava pula :/

Meidänkään perheessä ei ole mitään muita ongelmia kuin vanhempien olematon yhteinen aika, joten rohkaisin vuosi sitten itseni ja soitin soskuun.

Sieltä varattiin meille aika pikaiseen tapaamiseen, jonka jälkeen sieltä kaksi tätiä kävi kotona (istuivat vain keittiön pöydän ääressä, eivät siis katsoneet edes koko kotia läpi ). Totesivat, että meidän tulot eivät riitä kahden lapsen viikonloppuhoitoihin ja seuraavana päivänä soittivat, että meillä on nyt tukiperhe.

Parin viikon kuluttua tutustuimme perheeseen, ensin soskun tiloissa (jonka jälkeen emme ole olleet soskun tätien kanssa tekemisissä ) ja sitten menimme perheeseen vierailulle. Perheen kenssa sovimme keskenämme hoitoviikonloput ja vuoden kuluttua hoitosuhteen alkamisesta päivitetään soskun kanssa tilannetta.

Vaikka olemmekin sosiaalihuollon asiakkaita, niin ei se näy päällepäin missään muussa kuin siinä hoitopaperissa, jonka täytimme silloin. Ei se asiakkuus tarkoita, että perheellä olisi yhtään minkäänlaisia ongelmia (jos tämä tieto yhtään lohduttaa ).

tädilläni 2v down poika . Täti halusi perheemme tukiperheeksi ja nyt olemme .. kela tai mikä nyt ne maksaakaan maksaa vuodessa noin 300e . poika on meille hoidossa 3 kertaa kk .

Onko ihan noin - se joka ihmettelee mikä sossussa pelottaa - alistuistko ja haluaisitko itse seuraavaan prässiin ( ja minkä asian vuoksi) :
- sinut haastatellaan ja kuulustellaan ja vanhemmuuteesi kyseenlaistetaan ?
- riippuen viranomaisesta ja hänen persoonastaan - ko hlö tarttuu hanakasti asioihin jotka ovat 'liian hyvin' . Moni normaaliasia voi kääntyä yhtäkkiä negatiiviseksi . Voin kertoa esimerkkejä.
- tilivelvollinen olet jatkossa joka vuosi , tai ehkä kahdesti vuodessa ( minä ainakin jännittäisin tätä pari viikkoa ja olisin rikki ko tilanteen jälkeen toiset pari ) . Tapaamisissa voi olla uudet ihmiset , joille selität kaikki alusta - he voivat kysyä ja saavat kysyä mitä vaan . (henkilöstön vaihtuvuus meilläpäin on kuulema suuri)
- ykistyis ja pehe-elämäsi on kirjattu ainakin kaksiin kansiin - PELAN ka sosiaalihuollon . Kumpiikin puhtaasti heidän näkemiksenään - jos kommentoit ettei joku asia pidä paikkaaansa , sitä ei korjata - vaan todetaan että 'Me kirjoitamme tänne näin '. Tällainenkin näkemys voidaan kirjata puoli vuotta kohtaamisen jälkeen jälkikäteen , mikä mielestäni ei edistä asioiden oikean laidan kirjaamista.
- normaali vanhemmalle kuuluvaa jämäkkyyttä ja jopa ärhäkkyyttä ei pidetä hyveenä. Sosiaali-ihmisten kanssa on oltava nöyrä , hiljainen, hajuton, väritön ja mauton. Tämä on jopa sosiaaliasiamiehen ohje siitä, miten tulet parhaiten toimeen.
- jatkossakin , vaikkapa tukiperheestä - sosiaaliviranomainen päättää jatkuuko tukiperhetoiminta . Vaikka lapsi ehtii ja ehtisi kiintyä ihmisiin , tämä ei olekaan jatkuva ja tärkeä ihmissuhde. Saadakseen tukiperhetoiminnan jatkumaan on tasapainoilatva - olemalla sopivan surkea, muttei liian surkea.
- itse olen ihan liian tunneihminen - huomasin että jo asian läpikäyminen saa kyyneleet silmiin ja arvatkaapas minkä hyeenan tällainen reaktio herättää rouva viranomaisessa ? En usko että pystyn asiaa ilman tunnelatausta hoitamaan - kun väistämättä se vanhemmuuden kyseenalaistaminen alkaa melkeinpä heti

Voi ajatella noin että 'jos sinulla ei ole salattavaa ' mikset täthän ala ? Mutta moniko normaali ihminen pitää tai haluaa ristikuulusteluun jossa käännetään kaikki ympäri , ja tosiaan olet syyllinen ja syytetty - ja joudut todistelemaan kunnollisuuttasi ?
Ei normielossa ja vanhempana sellaista tarvitse tehdä - siis niiden jolla luonnostaan on pari mummoa, tädit, sedät ja aviomies tukiverkkona ja tarjoamassa äidille vaikkapa jumppahetkiä, kauppareissun tai muuta vapaa-aikaa ?
Meillä ei näin ole , valitettavasti.

Ja oikeastaanhan Sinäkin automaattisesti epäilet etten ole kunnon vanhempi - jo tuolla kommentillasi ? Ellen kerro kaikkea ja todistele kaikin tavoin - levittelettekö te omien perheidenne asioita pitkin kyliä ja aoudoille ihmisille ? Nappurti sentään vain paheksuu jotain erilaista kasvatustapaa tai perheenne muita asioita - sosiaalitäti ei tyydy moiseen, vaan vähintääkin 'kirjaa' omituisuutenne ylös... ellei peräti määrää muuttamaan elämää.

Kyllä periaatteessa huostaanotonkin uhka on heti olemassa kun astut ko ihmisten vaikutuspiiriin. Ja jos lähden tähän - vapaaehtoisesti - olen naimisissa sosiaalitätien kanssa, ja annan heille aikamoisen vallan.

Ylläolevat ajatukset vahvistuivat , kun juttelin tukiperheen saanelle tuttavalleni ilalla ja kyselin kokemuksia.

Meidän kohdalla - koetan selvittää onnistuuko tämä muuta kautta , ja voidaanko vaikkapa tukiperheemme haluamat asiat korvata muulla tavalla - riippuen nyt mitkä ovat heille kynnyskysymyksiä. Keskinäiset sopimukset voidaan kirjata itsekin, vakuutukset on olemassa jo , päiväkulukorvauksen voin maksaa itse lapsestani. Ajattelin että josko tarvitaan psykon tms lauausntoja , tai neuvolan tai jotain - voisin niitäkin hommata yksityisesti.

Tämä on vaikea asia - ja vain yksi mielipide, mutta ei ennaltaehkäisevää perhetyötä tehdä helpoksi, siihen on korkea kynnys.
Näköjään esimerkiksi tukiperheasiassa on ainoa toimija PELA - joka taas on myynyt ja tekee bisnestä vain kaupungin/kunnan sosiaalihuollon kanssa . Eli muita teitä ei ole.

Jos ei halua päätyä lastensuojelun asiakkaaksi - on nimennomaan alettava lastensuojelun asiakkaaksi. Ja hups - sitten oletkin jo leima otsassa ?

Yhteistyössä