Voiko työtön hakea opiskelupaikkaa ja sitten vasta te-toimistolta oikeutta omaehtoisen opiskelun tukemiseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoa tarvii..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ainoa rajoite tuossa on että se opiskelu pitää olla hyväksytty TE-toimistossa ennen kuin ne opinnot aloittaa mutta hakea voi ilman sitä. Näin 4 kuukautta sitten :)

Itse hain syksyllä 2009 opiskelemaan ja kävin pääsykokeissa ja vasta sitten työkkärissä jolloin kouluun hakeminen kirjattiinn työllistymissuunitelmaani. Tammikuussa alkoi koulu ja samaan aikaan tammikuussa 2010 tuli voimaan tämä uusi omaehtoisen koulutuksen tukeminen. Teimme työkkärissä valmiiksi nämä merkinnät sinne suunnitelmaan syksyllä vaikka silloin ei oltu vielä varmoja tuleeko tuota tukea lainkaan olemaan, mutta koska se pitää olla kirjattu sinne suunnitelmaan, jotta sitä voi saada.

Hei, mulla myös tilanne se että hain kouluun jossa pääsykokeet. Kävin pääsykokeissa ja pääsin sisälle. Vieläkö voin hakea jotain tukea? Ja mites kun olen työssä ja jos irtisanoudun?
Koulutus tulee vaikuttamaan suuresti minun työllistymiseen koska ammattia ei vielä ole.

Et voi saada jos itse menet irtisanoutumaan. Sen on tarkoitus olla työllisyyttä parantava toimenpide ja sinullahan on töitä. Ainoastaan silloin jos sinulla on määräaikainen soppari joka loppuu ennen koulun alkua. Itsellä oli määräaikainensopimus joka päättyi 31.12.2009 ja koulu alkoi 7.1.2010 eli ehdin olla muutaman päivän työtön. Ja etukäteen siis pääsykokeiden jälkeen kävin työkkärissä tekemässä työllisyyssuunnitelman johon kirjattiin minun hakeneen kouluun ja työkkäri puolsi sitä katsoen sen parantavan työllisyysmahdollisuuksiani.

[QUOTE="Mämä";29292716]Et voi saada jos itse menet irtisanoutumaan. Sen on tarkoitus olla työllisyyttä parantava toimenpide ja sinullahan on töitä. Ainoastaan silloin jos sinulla on määräaikainen soppari joka loppuu ennen koulun alkua. Itsellä oli määräaikainensopimus joka päättyi 31.12.2009 ja koulu alkoi 7.1.2010 eli ehdin olla muutaman päivän työtön. Ja etukäteen siis pääsykokeiden jälkeen kävin työkkärissä tekemässä työllisyyssuunnitelman johon kirjattiin minun hakeneen kouluun ja työkkäri puolsi sitä katsoen sen parantavan työllisyysmahdollisuuksiani.[/QUOTE]

Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, ei vaki paikkaa. Ja vain 15h viikko. Joten koulutus todella parantaisi tilannettani tulevaisuudessa,

[QUOTE="Vieras.";29292739]Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, ei vaki paikkaa. Ja vain 15h viikko. Joten koulutus todella parantaisi tilannettani tulevaisuudessa,[/QUOTE]

Sun pitää soittaa omaan TE-toimistoon ja kysyä tarkemmin juuri sinun tilanteesi mahdollisuuksista. Pääsääntö on, että ei voi saada jos itse irtisanoutuu, vaan pitää olla työtön työnhakija. Mutta en tiedä kuin oman tilanteeni kautta näistä jutuista, joten en tiedä miten ne näitä asioita sumplii.

Tässä oli aika hyvä opus jossa asiaa käsitellään sivulta 62 alkaen

http://www.finlex.fi/data/normit/41205-TEM1198180613.pdf

itse sitä tuossa jo kahlasin lävitte, ja sen käsityksen sain, että riittää kun ennen opintojen alkua opiskelu kirjataan sinne suunnitelmaan : ) Ymmärsinkö oikein ?

Jos minulta kysyt, niin ei kai ole mitään aikaa, kunhan on työtön. Käy kattomassa tuo "opus" minkä osoitteen laitoin. Sivulta 62 alkaen on käsitelty tätä aihetta, lautautu kyllä aika hitaasti minulla..

Yhteistyössä