voiko vanhempainvapaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stupid
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stupid

Vieras
pitäjän vielä vaihtaa? olen nyt äitiyslomalla..saisin töitä ja työt alkaisi syyskuussa..silloin olisi äitiyslomaa vielä jäljellä 3kuukautta ja sitten alkaisi vanhempainvapaa..voiko isä jäädä lapsen kanssa kotiin? vaikka olen jo kelaan laittanut että itte olisin..ja saisiko isä kelalta rahan oman palkkansa mukaan vai sen mitä minulle on myönnetty?

Hmm.... vanhempaivapaa vai kotihoidontuki? Jos sulla olis äitiyslomaa jäljellä silloin 3kk, tarkottaisi se että olisit juuri synnyttänyt. Vai aijotko sairaalalta lähteä töihin?

mites kun isä jäis jo mun äitiysloman aikana hoitamaan? ei varmaan sitten saatais muuta rahaa kuin mulle myönnetty äitiysraha?ja ymmärtääkseni se olisi sitten minimipväraha jos kävisin töissä..?

äitiysloma on äidin ja sitä ei voi pitää muut, mut sen kesto on vain 3kk yksi kk ennen la:ta ja kaksi sen jälkeen, sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa ja nimen mukaisesti sen voi käyttää isä tai äiti
Eli sulla alkaisi tää uus työ suurinpiirtein laskettuna aikana?
mä oon jääny heinäkuun lopussa aikanaan äitiyslomalle kun la oli 1.9.

Tehdäänkö stupid nyt niin, että kerrot koska sinulla oli laskettu aika niin päästään kärryille siitä mitä sinä tarkoitat. Aloitit varmaan ä-loman normaalisti 30 arkipäivää ennen LA:ta?

No äitiysrahakautta ei voi siirtää. Sen jälkeen alkavan vanhempainrahakauden voi siirtää. Ja sen jälkeen alkavat kotihoidon tuen voi jakaa ihan miten tahtoo.

laskettuaika oli 20.6, poika syntyi 30.6, vanhempainvapaa alkaisi 17.9, eli äitiysrahakausi loppuisi 16.9. Isä jäisi tuolloin 17.9 vauvan kanssa kotiin. Minua kiinnostaa että kun kelaan olen silloin raskausaikana noita lappuja täytellyt, niin silloin laittanut että minä olen vanhempainvapaan kotona..eli voidaanko vielä kelaan vaihtaa, että isä jääkin kotiin ja isä saisi oman palkkansa mukaan laskettua pvärahaa.. Ja olen kyllä sitten paska äiti kun jätän heti vauvan isänsä hoitoon..jos tämä nyt jonkun mielestä väärin niin pahoittelen. Onneksi työtä ei olisi kuin 6h pvässä, niin kyllähän siinä ehtii kotona olemaan vauvalleen äitinä..

Voi mun mielestä vaihtaa, mutta kannattaa tarkistaa sieltä kelasta.
Mies saa vanhempainpäivärahan omien tulojensa mukaan.

Kannattaa muistaa, että miehen vaan pitäisi, jos töissä on, ilmoittaa sinne vanhempainvapaasta 2kk ennen sen alkamista. Ja kun menee vähän viime tippaan, niin voi olla että päätös viipyy. Ts. sitä vanhempainrahaa ei tulekaan miehelle ihan heti silloin kuin pitäisi, vaan maksavat takautuvasti sitten, kun saavat hakemuksen käsiteltyä ja päätöksen tehtyä.

Yhteistyössä