Voiko vauva tukehtua räkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Kuukauden ikäinen tytteli on saanut kunnon flunssan isoveljeltä :-/ Käytössä suolatipat, nenäfriida ja sipulia pilkottu sängyn viereen, mutta nenä on niin tukossa että hengitys kuulostaa välillä tosi työläältä. Kuumetta ei ole. Ei kai tässä mitään vaaraa ole, jos vaikka torkun yön niin että vauva nukkuu mahdollisimman pystyssä mun mahan päällä? Siis ei kai pelkkä räjäisyys ole noin pienelle vaarallista?

Jos vauvan hengitys vaikuttaa työläältä niin käyttäisin hetimmiten lääkärissä. Kyseessä voi olla RS-virus, joka vaatii yleensä sairaalahoitoa. Joten mars tohtorille!

Alkuperäinen kirjoittaja Sairaanhoitajaäiti;25020835:
Jos vauvan hengitys vaikuttaa työläältä niin käyttäisin hetimmiten lääkärissä. Kyseessä voi olla RS-virus, joka vaatii yleensä sairaalahoitoa. Joten mars tohtorille!

Ehkä työläältä oli väärä sana - hengitys on välillä tukalaa suuren limamäärän takia. Pystyasennossa kuitenkin suht ok.

kyllä mä kävin pojan kanssa lääkärissä tarkistuttamassa hapettumisen kun alle 2 kk oli räkätauti ja hengitys oli "vatsasta". yön yli oltiin silloin sairaalassa tarkkailussa.

Menkää lääkäriin näytille, meidän pieni oli tukehtua 4 kk iässä limaan, kun oli saanut Rs-viruksen.
Kakoi limaa jo ihan sinisenä, kun havahduin, että kaikki ei ole hyvin. Olimme edellisenä päivänä käyneet tosin lääkärissä, mutta lääkäri lähetti kotiin.
Olimme sitten yli viikon sairaalassa vauvan kanssa seurannassa.

Yö meni tukkoisesti sylikkäin niiskuttaessa. Aamulla soitin terveysneuvontaan ja sain ohjeet, että tilannetta voi seurata kotona koska ei ole kuumetta ja vauva syö ja pissaa.

[QUOTE="alkup.";25025432]Yö meni tukkoisesti sylikkäin niiskuttaessa. Aamulla soitin terveysneuvontaan ja sain ohjeet, että tilannetta voi seurata kotona koska ei ole kuumetta ja vauva syö ja pissaa.[/QUOTE]

Me käytiin päivystyksessä tuon ikäiseltä imemässä ne räät,helpotti.
Laita vauvalle aamulla ja illalla nasoliinia (suihke) se neuvo oli meiän pelastus,ei tipat oikeen auttanu.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja 2 kk ikäinen vauva;25025482:
kuinka vauvan hengitys ? vetääkö kuopalle kun hengittää ?

En ole ainakaan huomannut... mutta kaikki nää ohjeet on mun mielestä tosi hankalia. En tiedö tunnistanko esim. jos hengitys on "liian työlästä".

Mä veisin silti lääkäriin, sanoi ne puhelimessa mitä vaan. Just oli lehdessä, et oli kuollut sikainfluenssaan 7-v poika kun vanhemmat ei olleet vieneet sairaalaan kun PUHELIMESSA oli neuvottu jäämään kotiin. Kukaan ei voi puhelimessa sanoo mitään varmaa. Lääkärissä sen näkis millainen tilanne oikeesti on. Kyllä sen 7-vuotiaan vanhemmat varmasti veis lääkäriin nyt, jos olis vielä mahdollisuus korjata tekonsa.

[QUOTE="alkup.";25025670]En ole ainakaan huomannut... mutta kaikki nää ohjeet on mun mielestä tosi hankalia. En tiedö tunnistanko esim. jos hengitys on "liian työlästä".[/QUOTE]

Ota vauvalta paita pois ja laita selälleen. Molempiin kylkiin tulee kuopat et jos tulee vähän kuopalle , vähän ahdistaa , mutta jos isot kuopat niin silloin on todella ahdistavaa hengittää. Yskiessäänkin näkyy noi kuopat jos on ahdistavaa

[QUOTE="alkup.";25025683]Ei kai kk ikäiselle saa Nasolinia antaa??[/QUOTE]

Saa,vauvasta vaariin lukee siinä pakkauksessa.Tosin ei ole kauaa saanut vauvoilla käyttää,uus juttu.