Voiko vihreä tee turvottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Olen juonu tällä viikolla paljon vihreää teetä, ja nyt kun vetäisin farkut jalkaan, huomaan, että jalkani ovat turvoneet. Lihomista tämä ei ole, ja jalat tosiaan tuntuvatkin turvonneilta. Muuten ruokailutottumukset on samat kuin ennenkin. Syön keyvesti. Voiko vihreä tee siis turvottaa, vai mistä tämä voisi johtua?

Kyllä se voi mielestäni turvottaa, koska vihreä tee on luonnollinen ACE-estäjä (jota käytetään verenpainelääkkeenä synteettisessäkin muodossa). Kyseiseen ACE-estäjän käyttöön liittyy turvotusta bradykiniinivaikutuksen vuoksi. Olen sairaanhoitaja ja join paljon vihreää teetä ja ihmettelin myös yhtäkkiä ilmestynyttä runsasta turvotusta, joka ei lähtenyt pois, ennen kuin lopetin vihreän teen juonnin melkein kokonaan. Myös tosiaan verenpaineeni laski todella alas myös seistessä (110/60), mitä myös ihmettelin. Vihreä tee on siis loistava luontainen verenpaine"lääke", mutta tosiaan joillekin voi sitä turvotusta aiheuttaa.... :)

Vihreä tee tekee sinusta tasapainoisen ja hyvinvoivan:

o-074gr-laughing-buddha-statue.jpg

• Tykkää
Reactions: Peyote
Luin jostain että liika teenjuominen voi aiheuttaa anemiaa. Juonkin itse enää yrtti"teetä" koska teet on pahan makuisiakin. Jos juo määrällisesti liikaa vaikka vettäkin, turpoaa kyllä.

Jokin aika sitten katsoin dokkarin, jossa nainen oli käyttänyt todella paljon vihreäteekapseleita ja maksa oli kärsinyt tästä ja nainen oli ihan kellertävävä silmistään.

Olen juonu tällä viikolla paljon vihreää teetä, ja nyt kun vetäisin farkut jalkaan, huomaan, että jalkani ovat turvoneet. Lihomista tämä ei ole, ja jalat tosiaan tuntuvatkin turvonneilta. Muuten ruokailutottumukset on samat kuin ennenkin. Syön keyvesti. Voiko vihreä tee siis turvottaa, vai mistä tämä voisi johtua?
Laihduttaa ja poistaa nestettä, eli ei turvota. Siis jos kyse pure green tea -vihreästä teestä. Sitruunalla maustettuun vihreään pussiteehen lisätään jopa sokeria.

Jokin aika sitten katsoin dokkarin, jossa nainen oli käyttänyt todella paljon vihreäteekapseleita ja maksa oli kärsinyt tästä ja nainen oli ihan kellertävävä silmistään.
Aidolla pussi/irtoteellä jossa teelehtiä haudutetaan kuumassa vedessä ei poksahda maksat. Jättiannoksina teen katekiinitkin on maksatoksisia, kuten monet muutkin ravintaineet. Vanhoista teelehdistä irtoaa teepensaan maasta keräämää fluoriakin melkoisesti, joten kannattaa käyttää tunnettujen valmistajien teetä, joka tehdään nuorista teelehdistä.

Kyllä se voi mielestäni turvottaa, koska vihreä tee on luonnollinen ACE-estäjä (jota käytetään verenpainelääkkeenä synteettisessäkin muodossa). Kyseiseen ACE-estäjän käyttöön liittyy turvotusta bradykiniinivaikutuksen vuoksi. Olen sairaanhoitaja ja join paljon vihreää teetä ja ihmettelin myös yhtäkkiä ilmestynyttä runsasta turvotusta, joka ei lähtenyt pois, ennen kuin lopetin vihreän teen juonnin melkein kokonaan. Myös tosiaan verenpaineeni laski todella alas myös seistessä (110/60), mitä myös ihmettelin. Vihreä tee on siis loistava luontainen verenpaine"lääke", mutta tosiaan joillekin voi sitä turvotusta aiheuttaa....
Voiko vihreä tee nostaa verenpainetta, koska siinä on kofeiinia, joka saa joillakin verenpaineen nousemaan?
Itse ainakin alkaa ahdistamaan kun käytän pidempiä aikoja säännöllisesti muutamia kuppeja vihreää teetä päivittäin.

Vihreästä teestä tulee kuulemma kitkerää kun veden lämpötila on yli 70 astetta ja teelehtiä/pussia haudutetaan yli pari minuuttia. Onko kokemusta? Maito blokkaa kuulemma vihreän teen tehoaineet, loraus sitruunamehua taas moninkertaistaa tehoaineiden imeytymisen. Vapauttaako liian pitkä haudutus ja kuuma vesi myös fluorin ym. haitta-aineet?

Yhteistyössä