Voiko "ylimääräiseen" ultraan varata ajan äitiyspolille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Elikä kun täällä meillä päin raskausajan ultriin kuuluu alkuraskauden ultra (ellei ole varma viimeisistä kuukautisista) sekä tietysti niskapoimu-ultra ja rakenneultra. (Mahtaneeko kuulua jokin myöhemmässä vaiheessa tehtävä ultrakin, kun synnytystapaa mietitään, en tiedä vielä.) Niin mahtaakohan äitiyspolille voida varata ajan ylimääräiseen ultraan? Jos siis haluaa ultrattavan, vaikkei mitään hämminkiä olisi? Antavatko he sieltä aikoja mielellään vaiko pitkin hampain?

Paljonko maksaa tavallinen ultra yksityisellä puolella?

Ei todellakaan saa, sehän on erikoisairaanhoitoa. Ja jos ei hämminkiä, ei aikaa! Ei muillekaan poleille saa aikaa esim.jos polvi on terve, mutta haluaisin vain että lääkäri tutkii sen kuitenkin...

Ei ole kokemusta asiasta mutta mietipä,miks ne antais kaikille halukkaille ylimääräsiä aikoja "noin vaan"?? Eihän ne ehtis muuta tehdäkään kun ultrailla hysteerikkoäitejä jotka a) on "varmoja" että vauvalla on joku pahasti vialla b) ei malttais ollenkaan odottaa että vauva syntyy ja siks haluaa käydä kurkkimassa sitä ihmettä ylimääräsissä ultrissa. Koska jos joku sais ajan ylimääräseen ultraan ilman "syytä" niin mihin se raja vedettäis kuka ajan saa ja kuka ei??

Minä kanssa ihmettelen, että miten kukaan voi ikinä kuvitella, että ultraan pääsee ihan vaan huvin päiten:o Sinne ei pääse läheskään aikan edes silloin, kun äiti itse epäilee, että vauvalla on jotain ongelmaa, saati sitten että vaan katselemaan vauvaa!

Yksityisissä neuvoloissa saattaa saada edullisen ultrauksen, koska sen suorittaa hoitaja eikä lääkäri. Oulussa maksaa noin 50e. Lääkäriasemilla se on sitten jotain päälle satasen. 3 ja 4D ultraa sitten saa vielä kalliimmalla. Jos ei olisi pikkurahan puutetta niin kävisin kyllä 4D ultrassa joskus siinä rakenneultran jälkeen. Ihan varhaisessa ultrassa kävin viikolla 7 tuolla neuvolassa kun halusin saada tietää kaiken olevan kunnossa ennen tuota melko myöhäistä np-ultraa.

Olen kyllä saanut ylimääräisiä ultria molemmissa raskauksissa, ekassa ultrattiin kokoa kun oli niin järkky maha. Toisessa ultrattiin pariinkin otteeseen sitten kun oli RD. Mutta se on hyvä, että edes nuo kaksi ultraa nyt saa, niitä ei viime vuonna edes tarjottu molempia useassakaan kunnassa.

Yksityisissä neuvoloissa saattaa saada edullisen ultrauksen, koska sen suorittaa hoitaja eikä lääkäri. Oulussa maksaa noin 50e. Lääkäriasemilla se on sitten jotain päälle satasen. 3 ja 4D ultraa sitten saa vielä kalliimmalla. Jos ei olisi pikkurahan puutetta niin kävisin kyllä 4D ultrassa joskus siinä rakenneultran jälkeen. Ihan varhaisessa ultrassa kävin viikolla 7 tuolla neuvolassa kun halusin saada tietää kaiken olevan kunnossa ennen tuota melko myöhäistä np-ultraa.

Olen kyllä saanut ylimääräisiä ultria molemmissa raskauksissa, ekassa ultrattiin kokoa kun oli niin järkky maha. Toisessa ultrattiin pariinkin otteeseen sitten kun oli RD. Mutta se on hyvä, että edes nuo kaksi ultraa nyt saa, niitä ei viime vuonna edes tarjottu molempia useassakaan kunnassa.

Nuo sun nyt ei oo ihan niin ylimääräisiä ultria ku mitä ap tarkoittaa.

Ultran pääasiallinen tehtävähän on kuitenkin tarkistaa et kaikki on niinku pitääkin,ei sinne tosiana lähtä töllöttään oi niin ihanaa vauvaa.

Tietenkin ultartaan ja tutkitaan jos on jotain häikkää ja kuten tuo rd.

[QUOTE="vieras";22185166]Myöhemmin ultrataan kyllä,kun tehdään synnytystapa-arvio rv 36-37.[/QUOTE]

Tämäkään ei ole mikään vakio, kaikissa paikoissa ei ultrata tuossakaan vaiheessa, riippuu lääkäristä eli siitä kuinka hyvin luottaa mutu-tuntumaansa.

[QUOTE="vieras";22185164]Nuo sun nyt ei oo ihan niin ylimääräisiä ultria ku mitä ap tarkoittaa.

Ultran pääasiallinen tehtävähän on kuitenkin tarkistaa et kaikki on niinku pitääkin,ei sinne tosiana lähtä töllöttään oi niin ihanaa vauvaa.

Tietenkin ultartaan ja tutkitaan jos on jotain häikkää ja kuten tuo rd.[/QUOTE]

En minä tarkoittanutkaan että nuo minun ultrani olisivat olleet niitä, mitä ap olisi halunnut pyytää, sanoinpahan vain miten esim. minä olen saanut enemmän ultrauksia kuin ne kaksi lakisääteistä. Niitä tarjotaan kyllä yleensä jos tarvetta on. Ensimmäisessä kappaleessa kerroinkin yksityisellä ultraamisesta, jonne sitten suunnataan jos kaupungin ultraan ei ole varsinaista asiaa.

[QUOTE="vieras";22185166]Myöhemmin ultrataan kyllä,kun tehdään synnytystapa-arvio rv 36-37.[/QUOTE]

Ei todellakaan näin. On aika harvinaista, että tällaisia tehdään. Olettamuksena ihan melkein joka paikassa pidetään sitä, että lapsi syntyy alateitse ja kaikki sujuu "normaalisti". Mikäli lääkäri kuitenkin epäilee jotakin, joka antaa syyn lisätutkimuksille, niin silloin voidaan muuallakin tehdä synnytystapa-arvioita.

Ei mikään ultra kyllä turha oo. Ainahan sieltä saattaa jotain paljastua, ja jos ei paljastu niin antaahan se mielenrauhaa äitille. Mutta eihän julkisella terv.huollolla oo resursseja ultrailla paljoa jos ei ongelmia

Ei mikään ultra kyllä turha oo. Ainahan sieltä saattaa jotain paljastua, ja jos ei paljastu niin antaahan se mielenrauhaa äitille. Mutta eihän julkisella terv.huollolla oo resursseja ultrailla paljoa jos ei ongelmia

Mulla on ollut molemmissa raskauksissa ongelmia kohdunsuun aukeamisen kanssa jo tosi aikaisessa vaiheessa. Olin äitipoliasiakaanakin sit toiselta kun eka syntyikin keskosena. Eivät ultranneet joka kerta kun kävin tarkistuksessa, synnytyslääkärit perustelivat sillä että lapselle ei haluta turhaa altistutaa ultraäänelle, vaikka se on vaaratonta, mutta ylenmäärin ei sitä tehdä jollei ole pakko.

[QUOTE="niin";22185351]synnytyslääkärit perustelivat sillä että lapselle ei haluta turhaa altistutaa ultraäänelle, vaikka se on vaaratonta, mutta ylenmäärin ei sitä tehdä jollei ole pakko.[/QUOTE]

Kun kohdunsuuta ultrataan, se tehdään alakautta ja ärsyttää mekaanisesti kohdunsuuta ja voi edesauttaa ennenaikaista synnytystä, tätä siinä on ajettu takaa eikä mitään ultraäänelle altistusta...

Yhteistyössä