Hae Anna.fi-sivustolta

voileipäkakkuja

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä yo-juhlat, 25.05.2016.

1. yo-juhlat Vierailija

Olen ajatellut valmistaa yo-juhlien kahvipöydän suolaisiksi voileipäkakkuja. Kinkku-kasviskakku, kalakakku ja puhdas kasviskakku olisivat tekolistalla.

Minulla on perusohjeet, mutta kuulisin enemmän kuin mielelläni muiden kokemuksia ja oivalluksia.

Vielä yksi kysymys: voisiko esim. kinkkutäytteisen kakun pakastaa ja koristella vasta sulaneena? Kalakakku saattaa tulla pakastimessa vetiseksi vai mitä mieltä olette?

2. SousChef Vierailija

Voi pakastaa, kunhan täytteessä ei ole mitään jo kertaalleen pakastettua/sulatettua.

Kannattaa kääriä kakku napakasti vaikka muovikelmuun, sitten pakkaseen. Sulatus viileässä, niin ei vetisty.

3. raikkautta ja makua Vierailija

Kinkkutäytettä paljon parempi ja maistuvampi kakku tulee savu- tai kuivaporosta - kinkku ei maistu miltään.
    Täytteessä pitää olla seassa jotakin rouskuvaa/rapeaa, mistä syntyy purutuntumaa ja raikkautta. Esimerkiksi maustekurkkua/tuorekurkkua/paprikaa, lehtiselleriä, jotakin mikä on raikasta ja rouskuvaa - pelkkä tahna tekee koko kakusta "epämiellyttävästi "vauvanruokamaisen".
    Koristeiden "kurkkuviipaleet" ei riitä raikkaudeksi.

4. liian suolaista Vierailija

kaupan savuporot on aivan liian suolaisia. Jo sinne lisää jotain maustekurkkua, niin sehän on sikasuolaista, eihän sitä pysty enää syömään. Lehtiselleri on kamalan makuista ja raaka paprika närästää lähes joka toista syöjää, joten ei ikinä juhlaruokaan paprikaa!

5. rousku Vierailija

Lehtiselleristä voidaan olla ainakin kahta mieltä. Minun mielestäni raikas lehtisellerin varsi maustejuustolla täytettynä on oikein herkullista. Jos toiseen päähän vielä jättää pienet lehtitupsut, ne ovat oikein kauniitakin tarjoiluvadilla.

Punaiset ohuet retiisiviipaleet ovat myös hyvänmakuisia mielestäni kalakakun välissä.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kuinka moni tuleva ylioppilas haluaa ylipäätään voileipäkakkua tarjottavan juhlissaan? Olettekos tuota huomanneet kysyä. Meillä ei tulevissa ylppäreissä viikon päästä voileipäkakkuja tarjota. Meillä siis tuleva yo on itse saanut vaikuttaa siihen mitä hänen juhlissaan tarjotaan. Nehän ovat hänen juhlansa.

7. yot Vierailija

Minusta uudelleen muotiin tulleet retro-voileipäkakut ovat hyvää tarjottavaa, jos vieressä on salaattivati, josta ottaa sitä rouskuvaa lisäkettä.

Mitä jx:n pöydässä on?

8. Savuopro silputaan hienoksi ja sekoitetaan tuorejuustoon yhdessä esim hienonnetun tuorekurkun kanssa. Ei ole liian suolaista, mutta maistuu paremmalta ja on "juhlallisempaa" kuin joku kinkkusilppu, joka ei ole kinkkua nähnytkään.
    Sama juttu paprikan kanssa: ihan pieneksi silputtua paprikaa on täytteessä määrällisesti niin vähän, että ei kyllä taatusti närästä ketään muuta kuin niitä: "en voi syödä sitä enkä tätä"-tyyppejä, joita närästää ihan kaikki.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei ole kotijuhlat. Joten aivan tarkkaa en osaa sulle selostaa. Ihan on juhlittava itse valinnut aasialaisvaikutteisen menun (kylmä) ja täytekakun.

10. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    En itse pakastaisi mitään näistä, rakenne menee oudoksi ja makukin muuttuu...

11. Tehty on Vierailija

Ei muuten mene eikä muutu, jos sen oikein tekee. Et kenties vain osaa.

12. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Minun laatukriteerini ovat niin korkeat, että en ylipäätään pakastaisi mitään voileipäkakuntyyppisiä .... sillä niiden rakenne ja maku muuttuvat pakkasessa - sori vaan...

Ole hyvä, ja kerro minkälaista leipää käytät, minkälaiset ovat voileipäkakkujesi täytteet jne... jotka pysyvät rakenteeltaan ensiluokkaisina ja eikä täytteet muuta makuaan...Kiitos jo etukäteen - mikäli rohkenet laittaa tänne ohjeesi arvosteltaviksi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri