VOILEIPÄKAKKU IHMISET!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Herkku

Vieras
Antakaas nyt vinkkiä voileipäkakun tekoon. Ihan peruskakkua haluaisin kokeilla, ensimmäistä kertaa voileipäkakkua alan tekemään. Ajatuksena kinkkukakku. Eli sisältöön tarkoitus laittaa ainakin palvikinkkua, valkosipulisalaattia (Atrian) ja siinäpä ne sitten onkin. xD Paahtoleipä nyt tietysti tiedossa on (vuokaleipää kun en tällä hetkellä saa). Mutta kertokaas mitä muuta voisin laittaa ja millä päällinen tulee yms. KIITÄN ETUKÄTEEN!

tuorekurkkuakin voi silputa sinne väliin ihan pieneks kuutioks ja itse käytän italiansalaattia kun kaikki ei tykkää valkosipulista. kostuta leivät lihaliemellä ja leikkaa ne reunat veks (toisessa järjestykses vaan...).
myös esim. appelsiinituorejuusto sopii väliin ja erilaiset pasteijat (ite inhoon monen käyttämää maksapasteijaa :x ).
päälle smetanan ja kerman sekoitusta tai kaiketi majoneesikin sopii hyvin.

höh nyt alko haluttaa voileipäkakkua tai makaroonisalaattia...

Meillä täytteenä jauhettua balkkania, kinkkua, kruunumajoneesia, niistä on tehty semmoiset erilliset tahnat.
Koristeina keittokinkkua rullattu, kurkkusilppua, koristeeksi persiljaa, niiden alla toki majoneesia :hug:

Mä laitan yleensä kinkkukakkuun saunapalvikinkkua + aurinkokuivattutomaatti tuorejuustoa (vai mikä lie sanatarkasti) eli muusaan noista sellaisen tahnan ja yhteen väliin sitten italiansalaattia. Kostutus lihaliemellä ja hyvää on aina tullut.

itse teen harvoin voileipäkakkuja mut kaks kriteeriä on hyvälle kakulle... eli leipänä esim. ruisleipää, ei missään tapauksessa pelkkää vehnäpaahtoleipää... ja sit päällysteeksi ei majoneesia. Jos täyte on etikkainen ja siihen päälle etikkainen kaupan majoneesi niin en oikein välitä.. vaikka yleensä en ole ronkeli ruuan suhteen..

Eli mikä leipä nyt ois paras? Vuokaleipää en tähän hätään saa. Teen tuon kakun ihan perheelle nyt harjoitteluna joten siksi valkosipulisalaatti, muutoin käyttäisin italiansalaattia.

Alkuperäinen kirjoittaja Herkku:
Grahampaahtoleipä?

esimerkiksi... ja sit kaveriksi vaikka ruispaahto, raitakakku... ja sit kostuttamisessa kannattaa muistaa, ettei laita liikaa, koska täytteistäkin imeytyy kosteutta leipään... tää on tietty makuasia mut itse en tykkää lötsäsistä täytekakuista tai voileipäkakuista...

perus vaaleasta paahtoleivästä teen.liha/kasvisliemellä kostutan
välissä yleensä saunapalvia, kinkkusulatejuustoa,paprikaa toisena täytteenä maksapasteijaa+kurkkusalaatti/maustekurkku.Munavoi sopii muös täytteeksi! Päälle majoneesia.

italiansalaattia en itse laita koskaan :whistle: ahdistaa kun jokapaikassa sitä aina leipäkakun välissä :/ ihan hyväähän se on ei sillä!

Minäkään en ole suosinut tuota liian "yleistä" täytettä italiansalaattia voileipäkakun välissä, mutta ystäväni juhlissa oli aivan mielettömän herkullista voileipäkakkua -täytteenä juurikin italiansalaattia :p

Kinkkutäytteinen voileipäkakku

Täyte 1:

1 purkki kermaviiliä
100-150 g raaastettua juustoa (esim. emmental, jos voimakkaampi juusto, vähemmän raastetta)
1 purkki ananasta (murskaa, valuta nesteet poissa)
200 g maustamatonta sulatejuustoa
maun mukaan mausteeksi sinappia (ei kannata laittaa liikaa)
+
majoneesia tarvittaessa notkistamiseen, jos täyte tuntuu liian jämäkältä

Täyte 2:

2 pötköä kinkkupasteijaa
1-2 pientä suolakurkkua pikkuneliöinä, nesteet valutettu poissa
100 g sulatejuustoa
100-200 g kinkkua pilkottuna pienikis paloiksi (esim. savukinkku tosi hyvä)
+
majoneesia tarvittaessa notkistamiseen, jos täyte tuntuu liian jämäkältä

Kuorrutus:

200 g sulatejuustoa
2 pötköä majoneesia

sulatejuustoa kannattaa hieman notkistaa lämpimän vesihanan alla (siis paketti avaamattomana kuuman vesihanan alle), sekoitetaan keskenään.
koristeeksi kinkkurullia, tuorekurkkua, viinirypäleitä ja mitä mielikuvitus tuo mieleen.

kakku kostutetaan lihaliemi/vesi seoksella, leivistä leikataan kannat poissa.

Kasaus:

Laita ensimmäinen leipäkerros, josta kannat leikattu poissa. kostuta lihaliemellä hyvin. levitä täyte 1. laita toinen leipäkerros, kostuta hyvin ja levitä täyte 2. Päälle vielä leipäkerros joka kostutetaan. kääritään folioon /kelmuun yöksi, painot päälle (esim. kirjoja) ja jääkaappiin. kuorrutetaan seuraavana aamuna ja koristellaan.

nams nams =) yleensä teen vielä pyöreään muotoon kakun, tulee jotenkin nätimpi ja saa kerralla suuremman!!!

mä oon tehnyt näin:

kinkkutäyte:
palvikinkkua
maitorahkaa
persiljaa
ripaus suolaa
(sauvalla tahnaksi)
ja sitten kurkkua pieninä kuutioina

juusto-munatäyte:
valkosipuli tuorejuusto
ranskankerma
keitettyjä munia pilkottuna
(sekaisin vaan)

leipinä paahtoleipää ja ruispaahtista (tai ruispaahtiksen tilalla vaikka pietarin limppua)

Yhteistyössä