Voimakkaat liitoskivut/iso vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TuuliaM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TuuliaM

Vieras
Onko kellään ollut vastaavaa ja onko kyseessä ollut iso vauva vai mikä?
Eli itsellä menossa viikko 33 ja alapäässä ja alapään luissa on aivan järkyttävä paino ja kipu aivan kuin lapsi olisi jo tulossa ulos. Kävely on tosi hankalaa, kantaminen vaikeaa ja esim. kenkien laitto ja kumartelu lähes mahdotonta. Edes lepääminen ei auta vaan kipu on pitkälleen ollessa paljon pahempi kuin esim. istualleen. Ovatko nämä jotain liitoskipuja vai mitä? Onko lapsi jo niin laskeutunut vai onko kenties tulossa todella isokokoinen lapsi? Onko kenelläkään ollut vastaavaa tai onko kenelläkään alan kokemusta asiasta? Mulla on nauvola vasta viikon päästä ja lääkäriin vielä 3 viikkoa, nyt on olo pari päivää ollut ja aika mahdoton kun pitää tuon esikoisen kanssa jaksaa joka on 1½v.

Raskaus sai alkunsa kun esikko 10 kk joten kovin pitkä väli ei ollut eivätkä varmaankaan paikat ihan täysin palautuneet.
Oireet ollut koko raskausajan täysin erilaiset kun esikkotytön kanssa mm. suonikohjuja, päänsärkyä,närästystä, väsymystä ja ultran mukaan onkin poika tulossa. Tyttö tuli ajallaan ja painoi 3800. Itse olen tosi hoikka mutta tässä raskaudessa on pullat ja karkit maistuneet enkä ole mitään älytöntä vihanneskuuria pitänyt vaan syönyt mitä tekee mieli toisin kun esikoisen kanssa yritin syödä tosi tosi terveellisesti.
Suonikohjut alapäässä aiheuttivat puolen välin aikaan raskautta kovaa paineen tunnetta etenkin seisoessa tai kyykistyessä ja maatessa taas oli hyvä olla eli täysin erilainen tuntemus kuin nyt.

Osaisiko joku auttaa alkaa vähän huolettaa mitä on tulossa kun ei kumpikaan oikein kuulosta hyvältä: ennenaikainen synnytys tai vuodelepo tai jättikokoinen vauva tosi hoikalle äidille...

Mulla on vähän samaa vikaa ja saman ikäinen esikoinenkin :)
Mulla ongelma on ollut se, että kohtu kasvoi älyttömän nopeasti alussa ja (meillä tulossa) poika on jo moooonta viikkoa painanut kylkiluihin. En yhdessä vaiheessa taipunut edes kasvoja lavuaarissa pesemään... Sitten viikolla 34 tai jotain lapsi rupesi laskeutumaan ja sen jälkeen on pikkasen helpottanut.

Tämä meidän 1,5v väli on niin lyhyt, että kroppa ei ole kerennyt ekasta synnytyksestä toipua ihan oikeasti. Mullakin on nyt ekaa kertaa liitoskipuja ja vihlontaa kohdun suulla ja kivuliaita suppareita on ollut jo pari viikkoa...

Väittäisin, että edellisestä raskaudesta vielä väljänä olevat liitokset ne aukeilee nopeampaan tahtiin ja tuleva synnytys tuleekin olemaan paljon nopeampi ja helpompi. Mulla on nyt viikkoja kasassa 37 ja jännään koska lähtö tulee... 1 tunnin kävely saa aikaan säännöllisiä kivuliaita supistuksia pariksi tunniksi ja jokainen ylösnouseminen saa aikaan yhden tai pari supistusta... Välillä jalkoväli on kun liekeissä ja mies ihmettelee että miksi en jaksa touhuta vilkkaan esikoisen kanssa :)

Väittäisin, että Sullakin vain kroppa käy ylikierroksilla kun edellinen synnytys on niin lähellä. Turha huoli pois ja yritä nauttia minkä kykenet!

Pakko oli laittaa jotain kommenttia omastakin tilanteesta ku nuo teidän kuvaamat tunteet ovat just ku itse kirjoittamiani :) Elikkäs, odotan siis ensimmäistä ja nyt olen viikolla 34. Oon miettiny et miksei missään puhuta "paljoakaan" näistä ihme "kivuista" mitä mullakin ollu jo viikkoja. Eli uskoisin et ne on niitä liitoskipuja tai vastaavia. Kenkien laitto, sängystä nouseminen jne tuntuu niin kipeeltä tuolla alapäässä, sitä paikkaa on vaikea sanoa mutta varmasti jossain siellä missä vauvan pää. (Vauva ollut pää alaspäin jo kauan ja laskeutunutkin jo muutama viikko sitten. Lisäksi joskus tuntuu että vauva on jo ihan liian alhaalla ja tuntuu että ei mene kauaakaan kun syntyy. Vauva oli viikolla 33+1 painoltaan noin 2200 grammaa eli ihan hyvän kokoinen. Niin ja poika on tulossa :) Ajattelin vaan kirjoittaa senkin vuoksi että ei nämä tunteet välttämättä johdu siitä että olisi liian lyhyt aika ed synnytyksestä. Niin ja itsekin olen hoikka ja pieni :)

Kyllä näistä kivuista kerrotaan kaikissa mahdollisissa opuksissa. Itselläni oli kovat liitoskivut rv:lta 17 alkaen ensimmäisessä raskaudessa. Tyttö oli syntyessään keskikokoinen eli vähän alle 3,5 kg.

Yhteistyössä