Voimat loppuu ja tekee välillä mieli luovuttaa! Lapsen kasvatus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt ja puhki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt ja puhki

Vieras
Minä alan olla puhki, meillä on aika temperamenttinen, toimelias ja tekee ennenkuin ajattelee-tyyppi lapsena. Seitsemän vuotias ihana poika. Mutta taas viime aikoina hän on haastanut minua valtavasti. Ei tottele, ennenkuin hänelle suuttuu, tänään kahdesti livisti ilman lupaa naapuriin eikä vastannut puhelimeenkaan (laittoi äänettömälle) kun soitin. Ilta yhtä riekkumista ja uhmakkuutta, mullakin loppu hermot ja peruin huomisen uimareissun.

Minä alan väsyä siihen, että olen ainoa aikuinen jota tuo lapsi tottelee. On hirmu raskasta olla koko ajan tosi tiukka, kun muut eivät ole. Se syö minuakin paljon, saati sitten lasta. Välillä tekis mieli luovuttaa ja antaa tuon lapsen kasvaa kuin pellossa...

Nyt on muilla aikuisilla heräämisen paikka. Sinä et enää jaksa kantaa kaikkien vastuuta omilla harteillasi. Se lapsi tarvitsee enemmän rajoja, muiltakin kuin sinulta.

Virtuaalihalaus.

Mun poika jo isompi, aina ollut haastavaa meidän elo. Koitan vain tässä kaaoksessa tehdä niitä hyviä hetkiä ja kehuja ja kannustusta, ettei olisi pelkkää karjuntaa ja käskemistä. En puhuisi ehkä rajoista, mutta rutiinit on meillä tärkeät. Tarpeeksi unta, monipuolinen ruoka säännöllisyys..rakas lapsi, mutta sellainen joka elää rauhallisen lapsen kanssa, ei todella voi ymmärtää tätä...

Voi ei :( En oikeen muuta neuvoa osaa antaa kuin että anna ylitsevuotavia kehuja kiltistä toiminnasta. Ja muista myös kehua muille ääneen, kun poika tekee jotain kiltisti. Esim. puhelimessa "tiedätkö miten kiltisti XXX tänään siivosi huoneensa..".

Tuntuu että nuo 7-vuotiaat ovat melkein poikkeuksetta "vaikeita" tapauksia. Meilläkin asuu yksi draamakuningatar :)

Meillä 9v ongelmalapsi (joo siis alustavaa diagnoosia on; kiroilee, koko ajan pitää olla tekemistä, jossain kohdin kehitysviivästymää, yms) niin tänään taas repi mun käden auki, kun veti pultit. Kämmenselässä muutama verinen raapale...
Sitte pistin jäähylle, niin laitto veden valumaan JA veti lasihyllyn puoliksi alas (no se oli vanhinko).
Joskus vaan tekis mieli heittää pyyhe kehään.

Ollaan terapeuttien huomassa kyllä, mutta homma on vasta aluillaan.
Isosisko joutuu kaikkein eniten kärsimään, kun ei jaksa nimiettelyjä ja nipistelyjä yhtään enää.

Jaksamisia sinnekin päin!

Hakekaa neuvoja adhd-liitosta, vaikkei diagnoosia olisikaan. Vertaistukena voi saada hyviä neuvoja, kuten vaikka että kieltämisen sijaan yritä käskeä. Meillä on myös vilkas poikalapsi, ja hän on toisaalta niin liikkis kun on aika helposti ohjailtavissa. Hän on vasta viisi, ja menee edelleen lankaan kun sanon tiukasti että viiteen mennessä olet sängyssä: yk-si, kak-si, kol-me... Yhden äidin tapasin, joka sen sijaan että olisi kieltänyt juoksemasta, antoi lapselle kassin kannettavaksi. Hyvä keino! Ja näitä kun napsii sinne tänne, elämä ainakin vähäsen helpottaa.

Ongelmahan on, että väsyneenä ei kasvatuksellinen luovuus oikein kuki. Väsyneenä ei jaksa muuta kuin huutaa.

Ja Supernanny on hyvä ohjelma, siitä näkee ulkopuolelta ikävän tutun näköisiä virheitä.

Yhteistyössä