Voinko elää sadalla eurolla kolme kuukautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja piti sanoa että kaapissa mulla on kyllä valmiiksi kuivatarvikkeita, kuten useampi tölkki tonnikalaa, pussi makaronia, paketti spagettia, paketti riisiä, pussi sitä soijarouhetta, neljä purkkia ateriakastiketta. Pakasteessa on muutama pussi pakastekasviksia ja mustikoita. Pari vanhaa leipäpussiakin taitaa olla. Mitä luulette, kauan noilla pärjää ja mitä olisi hyvä osttaa lisäksi näin aluksi? Puurohiutaleita ainakin ;)

Munat ovat halpoja ja varsinaisia ravintopommeja. Sen sijaan täällä mainitut tonnikala ja broilerisuikaleet ovat kaikkea muuta kuin halpaa ruokaa. Tonnikalan kilohinta tulee huikeasti kalliimmaksi kuin tarjoussilakan tai -kirjolohen ja broilerinsuikalerasiassa on suurin osa painosta marinadia ja loput huonolaatuista jämälihaa. Jos broileria haluaa ostaa niin osta koipireisiä tarjouksesta iso loota ja pakasta yksittäisinä. Kalaa niinikään tarjouksesta kokonaisena, lohesta pakastat fileet sopivina annospaloina ja päästä ja ruodoista teet keiton.

Kaalia, sipulia, perunaa saa nyt edullisesti. Omenasato alkaa myös kypsyä ja ylijäämäomppuja kannattaa tiedustella puutarhan omistavilta tutuilta, monet ovat tyytyväisiä kun välttyvät kuskaamasta niitä kompostiin tai roskiin.

kalapuikot ovat halpoja. Samoin nyt syksyllä monilla on ihan liikaa omenoita, niitä voi saada vaikka ilmaiseksi, jos joltain tutulta löytyy. Kannattaa vertailla hintoja, mitä mistäkin ostaa, esim. makaronia saa meillä päin sekä Prismasta, että Lidlistä 19 sentillä pussin, banaania sai S-marketista kilon eurolla, se oli lidlissä kalliimpaa, kun tänään kävin siellä.

Peruna on halvempaa kuin makaroni, kannattaa etsiä peruna-ruoka reseptejä, peruna on myös täyttävämpää.

Noin vähällä budjetilla on kyllä syötävä tosi edullisesti. Minä hakisin varmaan ensin margariinia, kananmunia, kaurahiutaleita, perunoita, riisiä, makaronia ja hiivaa kotiin, reilusti. Sitten laskisin paljonko on rahaa viikkoa kohti jäljellä, ja sillä lopulla hakisin sitten esim. jauhelihaa, kalapuikkoja, kanasuikaleita, makkaraa jne.

Mutta ei oo kyllä huono ajatus mennä sinne leipäjonoonkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asutko Porissa?

En asu Porissa, vaan Helsingissä. Mutta kyllä mä uskon että pärjään ilman apua ja jos en, niin saan siskoltani varmasti lainaan rahaa. Mutta haluan pärjätä itse niin pitkälle kuin mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Mistä toi 3 kk:n aika? Alatko sen jälkeen saamaan rahaa jostakin? Jos kyllä, niin voisivatko esim. vanhempasi lainata sinulle ruokarahaa siihen asti?

Joulukuussa tulee veronpalautukset :) Mutta toivottavasti olen saanut töitä siihen mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Puupään Justiina:
Ja sitten kannattaa tehdä sellasia ruokia mistä tulee moneksi päiväksi. Ja jos pystyt niin siirrä laskujen päivämääriä myöhäisemmiksi.

Tämä on hyvä. Niiden maksua pystyy kyllä siirtämään!

Ja toinen juttu: riisipuuro on ok! Kantsii ostaa myös perunajauhoa. Jos kerää itse vähän puolukkaa, saa tehtyä kiisseliä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja piti sanoa että kaapissa mulla on kyllä valmiiksi kuivatarvikkeita, kuten useampi tölkki tonnikalaa, pussi makaronia, paketti spagettia, paketti riisiä, pussi sitä soijarouhetta, neljä purkkia ateriakastiketta. Pakasteessa on muutama pussi pakastekasviksia ja mustikoita. Pari vanhaa leipäpussiakin taitaa olla. Mitä luulette, kauan noilla pärjää ja mitä olisi hyvä osttaa lisäksi näin aluksi? Puurohiutaleita ainakin ;)

No älä osta mitään jos noin paljon on jo ennestään. Kaapit ensin tyhjiksi ja sitten vasta uutta. Noillahan pärjää jo kaksi viikkoa. Tuskin kahden viikon aikana koettu "vitamiinin puutos" tulee kovinkaan kohtalokkaaksi, että ei tarvi käydä kaupassa vasta kun ehkä ensi viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin pärjää:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No älä osta mitään jos noin paljon on jo ennestään. Kaapit ensin tyhjiksi ja sitten vasta uutta. Noillahan pärjää jo kaksi viikkoa. Tuskin kahden viikon aikana koettu "vitamiinin puutos" tulee kovinkaan kohtalokkaaksi, että ei tarvi käydä kaupassa vasta kun ehkä ensi viikolla.

Pärjää kaksi viikkoa, mutta ei tarvi käydä vasta kun ensi viikolla...mites nopsaan sulla meneekään kaksi viikkoa?

Pitkälle pärjää kun noudattaa ihan muutamaa perussääntöä:

-isot pakkaukset ovat pääsääntöisesti halvempia kuin pienet eli kannattaa ostaa perhepakkauksia ja tehdä ruokaa isompi määrä kerralla ja pakastaa
-samaten vähemmän käsitelty ja pakattu tuote on yleensä halvempi kuin enemmän käsitelty (poikkeuksena esim. edellämainitut broilerisuikaleet joissa kuluttajaa huijataan sillä marinadilla, yllättäen vastaavan painoinen pakkaus maustamatonta lihaa samanlaisessa rasiassa maksaakin reilusti enemmän!)
-katso kilohintaa, älä pakkauksen kappalehintaa!
-päätä ruokalista ensisijaisesti sen perusteella mikä on edullista, ei sen mukaan mitä juuri nyt tekisi mieli
-vertaile eri kauppoja, joskus voi olla vaivan väärti lähteä vähän kauemmas hyvän tarjouksen perässä
-laajenna repertuaariasi, kokeile reippaasti outojakin ruoka-aineita jos hinta on edullinen (netistä saa hyviä vinkkejä vaikka kuinka)

Valmiit ateriakastikkeet ovat myös ihan rahan haaskausta (tietysti ne valmiiksi kaapissaolevat kannattaa käyttää pois), ennemmin tarjouksesta säilyketomaattimurskaa jonka maustat itse.

Hyödynnä tähteet esim. lämpimissä voileivissä ja munakkaassa, varo ostamasta pilaantuvia ruokia jääkaappiin ennen kuin olet syönyt edelliset pilaantuvat pois. Jos leipä uhkaa mennä vanhaksi niin viipaloi se pakastimeen ja sulata sitä mukaa kuin syöt.

Yhteistyössä