voinko hakea elatusmaksuja vain osasta lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja online
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jäsen
25.07.2007
564
0
16
Kun meillä tilanne että ollaan tehty elatus sopimus neljästä lapsesta n. 1,5v sitten, saan sen kunnasta ja se nypätään sit isän tililtä, hänellä kun ei noi raha asiat oo niin hallinnassa et luottaisin siihen että maksaisi ajallaan. Kuitenkin olemme jatkaneet tapailua eron jälkeenkin ja sen seurauksena tulin vahingossa raskaaksi ja sain viime kuussa pojan, en haluaisi kuitenkaan tehdä lapsesta mitään elatus sopimusta. Jotenkin tilanne tuntuu nololta, mennä nyt kunnasta hakemaan että taas tuli yks.. vaikka saavatkin perittyä isältä. Elatus sopimus isompien kohdalla pitäisi uusia syyskuussa, voinko tällöin jättää ilmoittamatta kokonaan että lapsia on viideskin ja tehdä se sopimus pelkästään neljästä. satasesta ei meidän budjetti romahda, jos myöhemmin huomaisin että isä alkaisi saada raha asiansa hallintaan niin voisi sit tehdä sopimuksen kaikista ja niin että isä maksaisi sen suoraan minulle.

Lapsihan todella tarvitsee tunnustaa, mutta voithan sä sanoa lastenvalvojalla, että sovitte lapsen elatuksen keskenänne. Tällöin miehesi joudu maksamaan, mutta et myöskään saa kunnalta sitä rahaa.

Toisaalta voithan sä sanoa, ettet tiedä kuka lapsen isä on. Silloinhan lasta ei kukaan myöskään tunnusta omakseen.
Onhan näitäkin jotka keplottelee ;)

voihan ne raha-asiat hoitaa siten kun itsestä parhaalta tuntuu. ei kai se ole kiellettyä. MUTTA ei elastustuen ihmiset ole mitään tuomareita jotka sanovat että jaahas, taasko se on rouva lapsen pyöräyttänyt!

Lapsi on yhtä tärkeä ja virallinen kuin sisarensa.sehän on mukava kun on täysveli! Tottakai poika tarvitsee samat tunnustukset ja tapaamisoikeudet kuin muutkin lapset.

Äläkä sinä ison miehen raha-asiota murehdi. voihan hän hakea alennettua elatusmaksua jos rahat on loppu.

Sinun ei tarvitse ottaa mitään sakkoa itsellesi kun yhden lapsen vielä sait. maksaahan hänenkin elatuksensa. Ei ne isät, minusta tuntuu, aina ihan oikeasti sitä ymmärrä.

Niin ja onneksi olkoon pojan syntymästä :flower:

En mä haluis periaatteessa ottaa vanhempien lapsien isältä mitään, mutta lapset on tunnustettu ja isä on työssä käyvä ihminen ja aikoinaan elatussopimus tehtiin minimillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lanella:
En mä haluis periaatteessa ottaa vanhempien lapsien isältä mitään, mutta lapset on tunnustettu ja isä on työssä käyvä ihminen ja aikoinaan elatussopimus tehtiin minimillä.

Maksaako isä siis suoraan sinulle?
Jos maksaa, etkä halua häneltä mitään todella ottaa niin eikö selvää olisi vain sanoa miehelle, ettei tarvitse maksaa?
Eihän asiasta kukaan mitään tiedä.

Meillä ainakin pikkukakkosesta sanottiin lastenvalvojalla, että sovitaan elatukset ihan keskenämme. Eikä lapsen isä maksa mulle euroakaan. Näin homma toimii.

Jos sulla maksaa kunta ja isä taas kunnalle niin tilanne on toinen..

Alkuperäinen kirjoittaja Elviira-täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Lanella:

Maksaako isä siis suoraan sinulle?
Jos maksaa, etkä halua häneltä mitään todella ottaa niin eikö selvää olisi vain sanoa miehelle, ettei tarvitse maksaa?
Eihän asiasta kukaan mitään tiedä.

Meillä ainakin pikkukakkosesta sanottiin lastenvalvojalla, että sovitaan elatukset ihan keskenämme. Eikä lapsen isä maksa mulle euroakaan. Näin homma toimii.

Jos sulla maksaa kunta ja isä taas kunnalle niin tilanne on toinen..

Eletään nyt toimeentulotuen varassa, jossa katsotaan, että isä maksaa. Jos isä ei maksais, meiltä jäisi joka kuukausi vuokra ja parin viikon ruuat ostamatta. Kun olin töissä, en ottanu mitään elareita vastaan, ainoo mikä jaettiin oli päivähoito ja vakuutusmaksut. Toivon tilanteen palautuvan äitiysloman jälkeen taas normaaliksi, millon ei enään ole elämiseen tarvetta tuolle rahalle.

Yhteistyössä