Voinko muuttaa pillereiden otto-ajankohtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiilukala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiilukala

Vieras
Olen käyttänyt yasmin-pillereita nyt n. 2,5 kuukautta ja minulla on ollut tapana ottaa pilleri päivällä aina samaan aikaan. Luin jostain että jos pillerin ottaa illalla niin sivuvaikutukset eivät olisi niin pahat vaan menisivät ehkä osittain ohi yön aikana. En tiedä onko väite edes totta mutta voinko esim. seuraavan tauon jälkeen vaihtaa pillereiden otto-aikaa vaikkapa 7 tai 8 tuntia eteenpäin niin että otan sen esim. ilta yhdeksältä?

Yasmin paketissa lukee vain että tabletti tulisi ottaa joka päivä suunnilleen samaan aikaan. Siinä ei lue mitään otto-ajankohdan muuttamisesta. :o vai onko minulta jäänyt jotain huomaamatta...
Voinko nyt luottaa siihen että tauon jälkeen voin ilman pelkoa ehkäisytehon heikkenemisestä siirtää pillerin ottamista noin 8 tunnilla eteenpäin?

Itselläni pillerit tulisi ottaa aina 12 tunnin sisällä samaan aikaan joka päivä. Käytän tätä paljonkin hyödykseni. Pääsääntöisesti otan pillerin töiden jälkeen n. klo 16-17, mutta monesti muistan ottaa sen vasta illalla yhdeksän/kymmenen aikoihin, tai vaihtoehtoisesti otan sen toisinaan jo aamupäivällä 11 aikoihin, jos tiedän, että loppupäivä on kiireinen.
Mitään sivuvaikutuksia ei ainakaan itselleni ole tullut, vaikka ajankohtaa vaihtelenkin. Näin ei haittaa, vaikka työpäivä venyisikin ja lähtisin vaikka kaupungille ja pillerit olisivat kotona..

Olen syönyt pillereitä kauan ja mulla toimivin kellonaika on alusta asti ollut aamu. Pillerit ja vesilasi on yöpöydällä ja joka aamu olen muistanut pillerin ottaa jo about 15v. Matkoilla ne kulkee mukana pikkumeikkipussissa, missä on huulirasva, huulipuna, puuteri, särkylääkkeet ja muut päivisin tarvittavat kamat, joten aina sen muistaa ottaa. Aamurutiini on ainakin mulla paras, sillä herään aina 12h sisällä normiajasta, mutta nukkumaanmeno sen sijaan saattaa viivästyä vaikka kuinka. :-) Muutenkaan en uskaltaisi luottaa siihen, että baarista aamuyöllä tullessani muistaisin pillerin aina ottaa - vaikkakaan harvoin tuollaisia kotiutumisaikoja enää sattuu, mutta niitäkin aikoja on elämään kuulunut.

12h varoaika on siitä hyvä, että kaukomatkoillakin voi pitää kiinni aamurutiinista, vaikka reissussa oliskin vaikka 8h aikaero.

Yhteistyössä