Voinko ns. pakottaa lapsen isän katsomaan lasta viikon verran, kun itse lähden ulkomaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tilanne on se, että äitini on puhunut jo pitkään, että kun hän täyttää 50- vuotta niin maksaa matkan ulkomaille. Ja se lähtö tulee olemaan ensi vuonna. Koko ajan tekisi mieli ottaa puheeksi ex:n kanssa tuo tilanne, mutta sinne tosiaan on vielä aikaa. Äitini kyllä maksaisi matkan silloin 4- vuotiaalle lapsellenkin, mutta itse on pähkäillyt, että ei olisi lomaa mulle ollenkaan ja olisin kuitenkin ainut joka on siellä vastuussa lapsestani ja vahtimassa koko ajan perään, kun muut viettää rentouttavaa lomaa. Mietin vain, miten ihmeessä ilmaisen asiani lapsen isälle, niin että se nyt ei ihan pakotukselta kuulosta, mutta järkevältä vaihtoehdolta. En mielellään kenellekkään muulle yli viikoksi anna lastani hoitoon. Tai että hyppisi paikasta paikkaan.

Miksi isä pitäs pakottaa, eikö oman lapsen kanssa pitäs olla ilman pakkoa? Miksi lapsen kanssa ei itsellä olisi lomaa, varsinkin kun mukana on muitakin aikuisia? Ihme pohdintaa.

Jos olet noin epävarma siitä, voiko lapsen isä lasta hoitaa, hommaisin kyllä jonkun muun hoitopaikan. Meidän lapsi oli joskus tuttavaperheessa, jossa samanikäinen lapsi, ja sujui tosi hyvin. Pakottaa ei voi. (Itse lähtisin kyllä lomailemaan mieluummin aikuisporukassa kuin yhden tuon ikäisen kanssa)

Mä en viitsis jättää lasta, jos isälle ei tuollainen ole itsestäänselvyys. En voisi itse nauttia lomasta yksin, jos koko ajan saisi miettiä mitä lapselle kuuluu. Joissain eroperheissä etävanhempi pysyy ihan samanlaisena vanhempana kuin se lähivanhempikin ja vanhempien väliset kontaktit toimivat. Aika ikävää miettiä, huoliiko ja pystyykö huolehtimaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Et voi pakottaa isää, mutta voithan heittää hänelle ison toivomuksen.

:laugh: niin se isäkin on vanhempi. Vanhemmuus on myös vastuuta ;)

Minä ottaisin ajoissa puheeksi, enkä antaisi mahdollisuutta kieltäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Minusta sen isän pitäisi olla suorastaan innoissaan että SAA olla oman lapsensa kanssa kokonaisen viikon!
Ja on outoa ettei sais joskus lomailla ilman lasta!

Mutta jättäisitkö lapsen "pakolla" isälleen?

Neljä vuotias kyllä varmasti nauttisi matkasta myös. Itse ottaisin ehdottomasti mukaan ja varsinkin jos isälle ei edes olisi itsestäänselvää että ottaa lapsen luokseen ilman että se olisi jokin suuren luokan uhraus....

No jos isä muutenkin on lapsen kanssa, eiköhän se järjesty? Mutta mä kyllä en ilkiäis 4-vuotiaalle tehdä sellasta, että en ota lomalle mukaan! Joku pikku reisu on asia erikseen omaan rentoutumiseen, mutta isoäidin 50v reisu on mun mielestä koko perheen juhla ja kuuluu lapsillekin!
Kyllä se loma on loma lastenkin kanssa, ihan toista kun kotona olo!

Tämä voi kyllä kuulostaa itsekkäältä. Mutta miettikää nyt tämä tilanne mun kohdalta. Meitä lähdössä äitini, sen mies, mun kaks veljeä. Toinen 28- vuotta ja toinen 19- vuotta. Heille se tulee olemaan lähinnä alkoholin nauttimista se loma ja auringossa oleilua kera niiden juomien ja illalla johonkin tansseihin ja kaupungille. Itse en voisi erikoisemmin alkoholia ottaa missään vaiheessa ja sitten kun lapsi menee nukkumaan ( ei nyt voi koko yötä valvottaa ) niin joutuisin jäämään hotellihuoneeseen yksin pyörittelemään peukaloita. Kyllä hän heistä hieman on apua ja varmasti katsoisivat lapseni perään, mutta kyllä niillä sit alkomahooliakin menee sillä matkalla jonkun verran. Ressaisin varmasti ihan liikaa kaikesta siellä. MITÄ lomaa se mulle olisi???? Eri juttu, jos oisi edes yksi ihminen, joka auttaa pienesti ja voi joskus katsoa lastani iltasella tai vaikka päivälläkin enemmän ja joka on tietysti selvinpäin!

Tosiaan toivon, että exä ymmärtää mua. Hänellä tosiaan lapsi on hyvin vähän, joka toinen viikonloppu..ei yhtään enempää. Puhunut on, että kun töistä on lomaa niin pitää sitten pidempään. Ei vain ole pitänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Et voi pakottaa isää, mutta voithan heittää hänelle ison toivomuksen.

:laugh: niin se isäkin on vanhempi. Vanhemmuus on myös vastuuta ;)

Minä ottaisin ajoissa puheeksi, enkä antaisi mahdollisuutta kieltäytyä.

Ei oo kuule kaikilla valinnanvapautta.
Isäkin on joo tosiaan vanhempi, mutta se vastuu puuttuu joiltakin.
Eikä isää voi pakottaa, jollei suostu. Näin se vain valitettavasti menee.

Ap: itse en ottaisi lasta mukaan, jos olisin porukan ainoa, jolla lapsi vastuulla.
Jos kerran aikuisporukalla mennään.
Jos isä ei suostu, harkitsisin vakaasti jotain muuta vaihtoehtoa. Isän vanhemmat? Tuttavaperhe? Kaveri? Sukulaistyttö hoitajaksi?

kysymällähän se selviää, ihmettelen jos ei käy kun isä kuitenkin ilmeisesti joka toinen viikonloppu hoitaa velvollisuutensa?

ja sit tuli mieleen varasuunnitelma, miten olis lapsen isän vanhemmat? eikö isovanhemmatkin olis ihan hyvä hoitopaikka?

ja ymmärrän täysin ettet halua lasta mukaan, jos hoito järjestyy järkevästi. mun vanhemmat on kans sellasia että ne haluu itse mennä ja tehdä, ei ne lähtis ikinä reissuun "lapsenhoitajiksi" eli joutuisin oleen sit "yksin" hotellilla illat lapsen kanssa kun muu rakas perheeni kävisi kaupungissa syömässä ja juomassa lasin tai kaksi jossain ihanalla terassilla. :/

Minusta sen isän pitäisi olla suorastaan innoissaan että SAA olla oman lapsensa kanssa kokonaisen viikon!

Joopa joo. Mun vanhimman pojan isä piti justiinsa talviloman, eipä ehtinyt lastansa tavata koko lomalla. Omien sanojensa mukaan oli ollut niin kiireinen :headwall: :headwall: :headwall:
Mutta silläpä se on muutenkin joutumista ei saamista se lapsen kans oleminen.
Ja meillä sentäs on kyse kohta 9-vuotiaasta, jota ei kaiken aikaa tarvi edes paapoa. Ei luulisi olevan paha rasti. Mutta mutta.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja mäen:

Mutta jättäisitkö lapsen "pakolla" isälleen?

No ei kai sitä pakolla vois jättää, sitten pitäisi miettiä jotain toista hoitajaa. Mutta jos hoitajaa ei sais, niin jättäisin itsekin menemättä.

En tunne äitiäsi tai veljiäsi, mutta jos kyseessä olisi mun äiti ja siskot niin ottaisin mukaan. Kyllä lapsi otettaisiin huomioon matkalla ja meillä se ei olisi mitään 24/7 ryyppäämistä. Itse jäisin ihan mielelläni lapsen kanssa illalla hotellihuoneeseen ja nauttisin silti olosta ja lapsen ilosta! Luulisi että veljesi tai äitisi voisi katsoa lastasi esim yhetnä iltana että pääset muiden mukana tuulettumaan?

Yhteistyössä