Vointi/työkyky munasolupunktiota edeltävänä päivänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tulevaa hoitoa jännittävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tulevaa hoitoa jännittävä

Vieras
Hei,
olemme menossa kesäkuussa ekaan ivf-hoitoon.
Laskeskelimme lääkärin kanssa mikä on todennäköinen ajankohta punktiolle. Nyt kävi ilmi, että meillä on töissä projektipäivä juuri punktiota edeltävänä päivänä. Matkustamme usean tunnin matkan, ja päivän kesto n. 12 h, luvassa on kävelyä ja toimintaa, mutta ei kuitenkaan urheilua.

Minkälainen vointi ihmisillä yleensä on punktiota edeltävänä päivänä? Luin keskustelupalstoilta, että toisinaan munasarjat voivat olla arat, jopa kipeät tuossa vaiheessa. Onkohan tuollainen keskimääräistä pidempi ja ohjelmallisempi työpäivä muuten ongelmallinen hoidon kannalta, ts. onko punktio hankalampi, jos on väsynyt edellisestä päivästä.

Jos tämän lukee joku ivf-hoidon kokenut, millainen oli vointisi punktiota edeltävänä päivänä? Itseäni ainakin jännittää varmasti, mutta oliko kipuja?

Olo punktion jälkeen voi toki vaihdella. Itse olisin voinut mennä vaikka heti toimenpiteen jälkeen töihin ja seuraavana päivänä viimeistään. Olin kuitenkin saikulla punktiopäivän +kaksi päivää (vatsataudissa esim.). Muutamalla ystävälläkin samanlainen fiilis, vaikka heillä soluja kerättiinkiin reilusti yli 20kpl.

Itse varautuisin kuitenkin ottamaan sairaslomaa, koska muutenkin asia jännittää varmasti etukäteen, eikä ylimääräinen stressi aikataulun kanssa ole kyllä siinä tilanteessa tarpeen. Itselläkin oli kalenteri buukattu täyteen työpalavereja, mutta stressattuani aikani, päätin että hoidot menevät kaiken muun (mm.työn) edelle.

Tsemppiä hoitoihin!

Vastasin sinulle sujuvasti punktion keräyksen jälkeisestä olotilasta :)

Itse siirsin punktiota ystävän häiden vuoksi kuukaudella... Mutta eipä olisi ainakaan osaltani tarvinnut. Vaikka olinkin kaasona, niin uskon että olisin jaksanut tilaisuuden hyvin, vaikka munasolut olisivat kerätty seuraavana päivänä. Mutta kyllähän munasarjat varmasti voivat olla arat ennen keräystä ja siksi varmasti kannattaa varautua siihenkin, että joutuu ilmoittamaan ko. päivän aamuna ettei pääsekään töihin tai sitten lähtee kotiin kesken työpäivän. Työtähän se vain on ja kaikilla on lopa sairastaa, jos olonsa tuntee sellaiseksi. Itse en stressaisi asiasta kovin paljon etukäteen... Tekisin vaihtoehtoisen suunnitelman, jos olo punktiota edeltävänä päivänä sitä vaatii :)

Hei vaan,

kiitos kysymyksestäsi.

Olo tosiaan voi vaihdella kovastikin eri naisilla, toiset ovat täysin työkykyisiä punktioon asti ja toisilla alavatsan turvottelua ja arkuutta vatsalla voi ilmetä jo hyvinkin aikaisin. Luultavasti tiedät kyllä jo hoidon aikana miltä sinusta tuntuu ja kannattaakin kuunnella omaa kehoa. Varsinkin jos munarakkuloita on reilummin, kannattaa jo muutamakin päivä ennen keräystä ottaa vähän rauhallisemmin. Jos olo on ok, mitään estellä tuolle päivälle ei ole, yritä siellä ottaa vain mahdollisimman rauhallisesti.

Onnea matkaan!

Hei! Mulla paukahti 8 päivässä 6kg nestettä niistä hormooneista ja rakkuloita poimittiin punktio päivänä 20. Multa kiellettiin liikunta jo 5 vrk ennen ja töissäkin piti ottaa rennosti. Viikon sain saikkua punktion jälkeen. Nämä hoidot on aina hyvin henkilökohtaisia, vaikka kuinka kuulisit muiden kokemuksia et voi koskaan tietää miten sinun kroppasi niihin reagoi. En halua heittäytyä negatiiviseksi, mutta on niin isosta asiasta kyse että kyllä töistä pitää antaa vähän periksi (itse olen työnarkomaani) itse ainakin ajattelin että jos laitan tähän aikaa ja rahaa ja niin moni ihminen meitä auttaa niin munkin on siinä oltava 110% mukana:) toivon kaikkea hyvää teille ja kyllä,jännittäväähän tämä on.

Yhteistyössä