Voisiko joku selventää miksi turkkilaiset vihaavat tai ainakin ylenkatsovat kurdeja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Tuo sanamuoto turkkilaiset tarkoittaa nyt näitä turkkilaisia, jotka eivät ole kurdeja, Turkissa asuvat kurditkin ovat tietysti turkkilaisia, mutta nyt erottaakseni nämä ryhmät toisistaan niin valitsin nämä sanat turkkilaiset ja kurdit.

Niin, sitten itse asiaan. Osaisiko joku kertoa mistä tämä ylimielinen asenne kurdeja kohtaan johtuu? Tarkoitan esimerkiksi sitä, että suunnilleen kaikista Turkin ongelmista syytetään kurdeja, jos on joku ongelma niin sanotaan "mutta ne ovat kurdeja, ei koske meitä" jne. Ikäänkuin ajatellaan, etteivät kurdit kuulu ollenkaan Turkkiin.

Minusta se on käytännössä päinvastoin. Kurditaustaiset hotellinomistajat ja ravintoloitsijat eivät halua palkata etnisesti turkkilaisia töihin lomakohteissa, sellaista olen nähnyt paljon. Kurdi-työnantaja Suomessa paiskasi mieheni kahvikupin lattialle koska siinä oli Turkin lippu. Anopilleni suutahdettiin, kun hän vastasi kurdinkieliseen tervehdykseen turkiksi ollessaan kylässä luonamme Turkin länsirannikolla. Jne.

Turkin ongelmia kun katsoo, niin niistä (ainakin minusta) suurimmat eli terrorismi ja alkukantaisuus liittyvät nimenomaan kurdialueisiin. Kunniamurhat, moniavioisuus, naisen huono asema, kaikki sellainen on edelleen perussettiä kurdienemmistöisillä alueilla. Ne tytöt, joita ei merkitä väestörekisteriin ja jotka eivät pääse kouluun, ovat kurdeja hyvin pitkälti. Valtio ei uskalla sijoittaa rahaa tietyille alueille, koska raha valuu kurdisisseille. Jne.

Ihan ruohonjuuritasolla kun katsoo niin kovinkaan monelle Turkissa ei ole tuntunut olevan ongelmana se, onko naapuri, työkaveri tai ystävä etnisesti turkkilainen vaiko kurdi. On seka-avioliittoja paljon, ja sitä rataa. Eikä se ole ongelma täällä Suomessakaan, vaan Turkin kurdit ja etnisesti turkkilaiset hengaavat yhdessä. Poikkeuksena sitten ne kurdit, jotka vihaavat syvästi Turkkia; kuka turkkilainen haluaa olla heidän kanssaan? Ei kukaan.

Vihaaminen tai ylenkatsominen liittyy tekoihin eikä niinkään etniseen taustaan. Takapajuiset pikkukylän ihmiset seisovat edistyksen tiellä, ja kukapa nyt terrorismista tykkäisi (PKK:ta eivät itse asiassa kannata edes 95% tuntemistani Turkin kurdeista).

Yhden sellaisen turkkilaisen miehen tunnen, joka vihaa kurdeja. Mutta hän vihaa myös arabeja, mustaihoisia, romaneja, amerikkalaisia....kaikkea :D

Kurdikulttuurissa on omat juttunsa. Omat tapansa, käytössääntönsä, jne. Vähän sama juttu kuin Suomessa romanien suhteen; kyllä he ovat suomalaisia, mutta heidän kulttuurinsa poikkeaa valtaväestön kulttuurista. Jotkut sitten noudattavat oman kulttuurinsa tapoja enemmän ja jotkut vähemmän.

Viimeksi muokattu:
Minusta se on käytännössä päinvastoin. Kurditaustaiset hotellinomistajat ja ravintoloitsijat eivät halua palkata etnisesti turkkilaisia töihin lomakohteissa, sellaista olen nähnyt paljon. Kurdi-työnantaja Suomessa paiskasi mieheni kahvikupin lattialle koska siinä oli Turkin lippu. Anopilleni suutahdettiin, kun hän vastasi kurdinkieliseen tervehdykseen turkiksi ollessaan kylässä luonamme Turkin länsirannikolla. Jne.

Turkin ongelmia kun katsoo, niin niistä (ainakin minusta) suurimmat eli terrorismi ja alkukantaisuus liittyvät nimenomaan kurdialueisiin. Kunniamurhat, moniavioisuus, naisen huono asema, kaikki sellainen on edelleen perussettiä kurdienemmistöisillä alueilla. Ne tytöt, joita ei merkitä väestörekisteriin ja jotka eivät pääse kouluun, ovat kurdeja hyvin pitkälti. Valtio ei uskalla sijoittaa rahaa tietyille alueille, koska raha valuu kurdisisseille. Jne.

Ihan ruohonjuuritasolla kun katsoo niin kovinkaan monelle Turkissa ei ole tuntunut olevan ongelmana se, onko naapuri, työkaveri tai ystävä etnisesti turkkilainen vaiko kurdi. On seka-avioliittoja paljon, ja sitä rataa. Eikä se ole ongelma täällä Suomessakaan, vaan Turkin kurdit ja etnisesti turkkilaiset hengaavat yhdessä. Poikkeuksena sitten ne kurdit, jotka vihaavat syvästi Turkkia; kuka turkkilainen haluaa olla heidän kanssaan? Ei kukaan.

Vihaaminen tai ylenkatsominen liittyy tekoihin eikä niinkään etniseen taustaan. Takapajuiset pikkukylän ihmiset seisovat edistyksen tiellä, ja kukapa nyt terrorismista tykkäisi (PKK:ta eivät itse asiassa kannata edes 95% tuntemistani Turkin kurdeista).

Yhden sellaisen turkkilaisen miehen tunnen, joka vihaa kurdeja. Mutta hän vihaa myös arabeja, mustaihoisia, romaneja, amerikkalaisia....kaikkea :D

Kurdikulttuurissa on omat juttunsa. Omat tapansa, käytössääntönsä, jne. Vähän sama juttu kuin Suomessa romanien suhteen; kyllä he ovat suomalaisia, mutta heidän kulttuurinsa poikkeaa valtaväestön kulttuurista. Jotkut sitten noudattavat oman kulttuurinsa tapoja enemmän ja jotkut vähemmän.

Turkkilaiset ovat puhtaita pulmusia siihen vihaan minkä kurdit kohdistavat turkkilaisiin?:xmas:

Sellaista tuli vielä mieleen, että joskus luin jostain blogista (oli turkkilaisen vaimon pitämä blogi) kuinka hän siinä väitti, etteivät kurdit ole oikeita turkkilaisia. Kuinka Suomessa ei sitten Turkin kansalaisetkaan ole turkkilaisia jne. kun siinä samassa kirjoitti, että Suomessa asuvista turkkilaisista suurin osa on kurdeja. Kuitenkin kokonaisuudessaan koko blogista (harmi kun en enää muista sen nimeä) jäi todella ankea kuva ja kirjoittaja syytti kaikesta kurdeja. Se viha oli melkeinpä käsinkosketeltavaa, vaikkei kirjoittaja edes ollut turkkilainen syntyjään. Hänen mukaansa Suomessa ei saa oikeaa kuvaa Turkista. Muutenkin siinä koko blogissa kirjoittajalle Turkki tuntui olevan Istanbulin vauraat alueet.

[QUOTE="vieras";23352893]Ei se ole pelkästään Turkissa, vaan myös mm. Irakissa. Kurdit ja arabit ei vaan voi sietää toisiaan. Sama kuin shiiat ja sunnit.[/QUOTE]

Kuka noilla kulmilla sietää toisiansa?

Kurdeillehan ei ole annettu omaa valtiota, itsenäisyyttä aikanaan...näin mä muistelen. Ovat kuitenkin olleet tietyllä alueella jo kauan ja kurdeissa se valtiottomuus herättää närää. Mutta mitä sanoo Wikipedia?

Sellaista tuli vielä mieleen, että joskus luin jostain blogista (oli turkkilaisen vaimon pitämä blogi) kuinka hän siinä väitti, etteivät kurdit ole oikeita turkkilaisia. Kuinka Suomessa ei sitten Turkin kansalaisetkaan ole turkkilaisia jne. kun siinä samassa kirjoitti, että Suomessa asuvista turkkilaisista suurin osa on kurdeja. Kuitenkin kokonaisuudessaan koko blogista (harmi kun en enää muista sen nimeä) jäi todella ankea kuva ja kirjoittaja syytti kaikesta kurdeja. Se viha oli melkeinpä käsinkosketeltavaa, vaikkei kirjoittaja edes ollut turkkilainen syntyjään. Hänen mukaansa Suomessa ei saa oikeaa kuvaa Turkista. Muutenkin siinä koko blogissa kirjoittajalle Turkki tuntui olevan Istanbulin vauraat alueet.

Pitääkö Anatolia blogia?

[QUOTE="vieras";23352919]Pitääkö Anatolia blogia?[/QUOTE]

En pidä, enkä kyllä vihaa kurdejakaan sen puoleen. Eikä mun mies vihaa.

Mutta heti tulee mieleen yksi turkkilaisen (entinen) vaimo, jonka blogi tuo voisi olla...kaikki täsmää, myös se että Turkki = Istanbulin vauraat alueet.

[QUOTE="vieras";23352919]Pitääkö Anatolia blogia?[/QUOTE]

Ei ollut tämän palstan Anatolian blogi vaan ihan Turkissa asuvan. En vaan muista enää sitä nimeä. On jo aikaa siitä kun luin.

En pidä, enkä kyllä vihaa kurdejakaan sen puoleen. Eikä mun mies vihaa.

Mutta heti tulee mieleen yksi turkkilaisen (entinen) vaimo, jonka blogi tuo voisi olla...kaikki täsmää, myös se että Turkki = Istanbulin vauraat alueet.

Aina sä olet haukkumassa kurdeja ja koskaan sä et sano hyvää sanaa heistä, joten mun johtopäätös on se, että sä rasistisesti vihaat kurdeja.

[QUOTE="vieras";23353072]Aina sä olet haukkumassa kurdeja ja koskaan sä et sano hyvää sanaa heistä, joten mun johtopäätös on se, että sä rasistisesti vihaat kurdeja.[/QUOTE]

Ai jaa. Näytäpä mulle yksikin kirjoitus, missä haukun kurdeja?

Se, että sanoo terroristijärjestö PKK:n olevan ongelma ei ole haukkumista. Ei myöskään sen tosiasian toteaminen, että kurdienemmistöisillä alueilla on köyhyyttä ja monenlaista ei-toivottua ongelmaa, kuten niitä takapajuisia asenteita naisia ja tyttöjä kohtaan. Tai sen tosiasian, että kurdikulttuuri eroaa turkkilaisesta kulttuurista osittain. Olisi silmien sulkemista väittää, ettei näin olisi. Jokainen, joka on käynyt noilla alueilla, pystyy omin silmin näkemään tilanteen.

Meillä käy pari kolme kurdia kylässä viikoittain. Yksi heistä käytännössä asuu meillä, kun on mieheni paras ystävä & hänen lapsensa ovat meidän lasten parhaita ystäviä. Lasteni serkuilla on kurdi-isiä ja äitejä, ja rakastan heitä kaikkia kovasti. Eli sun johtopäätöksesi siitä, että minä rasistisesti vihaisin kurdeja, on täysin väärä. Mutta nuo kurdit eivät myöskään vihaa turkkilaisia - jos vihaisivat, niin heidän kanssaan olisi aika mahdotonta olla tekemisissä.

Mun turkkilaisten ystävieni mukaan turkkilaiset ja kurdit ovat ihan sulassa sovussa keskenään ja tuota vihanpitoa on aika harvoilla. Esim. turkkiilaisen ja kurdin avioliitot ovat yleisiä.

[QUOTE="vieras";23353181]Mun turkkilaisten ystävieni mukaan turkkilaiset ja kurdit ovat ihan sulassa sovussa keskenään ja tuota vihanpitoa on aika harvoilla. Esim. turkkiilaisen ja kurdin avioliitot ovat yleisiä.[/QUOTE]

Näin se käytännössä on. Hyvin harvoin tulee edes juttua siitä, kuka on kurdi ja kuka ei ole, ellei sitä sitten pysty päättelemään esim. etunimestä tai siitä että toinen puhuu kurdia kännykkään kun äiti soittaa.

Ja ne, jotka vihaavat, vihaavat puolin ja toisin.

Näkeekö turkkilaisen kurditaustaa sukunimestä? Ovatko kaikki Öscegnet turkkilaisia? Lähiön pizzerian turkkilaistyyppiset sukunimet omaavat työntekijät eivät varsinaisesti innostuneet, kun tervehdin heitä "selam".

Näkeekö turkkilaisen kurditaustaa sukunimestä? Ovatko kaikki Öscegnet turkkilaisia? Lähiön pizzerian turkkilaistyyppiset sukunimet omaavat työntekijät eivät varsinaisesti innostuneet, kun tervehdin heitä "selam".

Mä en tiiä...itse en ainakaan näe, ja kun mietin sukumme kurdeja niin heilläkin kaikilla on ihan turkkilainen sukunimi. Tai siis turkin kielinen.

Tai no joo, kyllä mä pari sellaista tiedän, joiden sukunimi on kurdin kielinen.

Yhteistyössä