Voisiko näin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii

Vieras
Kuvitellaan: Henkilöllä A on kesämökki ja vain vähän rahaa, hän asuu vuokra-asunnossa eikä muuta omaisuutta ole. A on kuolemansairas ja huonoissa väleissä rintaperillistensä kanssa. A:lla on vähävarainen, hyvä ystävä B. A ei voi testamentata mökkiä B:lle, sillä rintaperilliset saavat tietysti aina lakiosan 50%, jos ja kun he riitauttavat testamentin. Tällöin B saisi mökistä vain rahaa, sillä mökki olisi käytännössä pakko myydä.

Voiko A tehdä eläessään B:n kanssa vuokrasopimuksen mökistä, vaikkapa 50 vuodeksi? Pysyykö sopimus voimassa myös A:n kuoleman jälkeen? Mökki siirtyisi siis A:n perillisten omistukseen, mutta B saisi edelleen käyttää sitä, kunnes 50 vuoden rajapyykki (tai B:n kuolema) tulisi ajankohtaiseksi?

Voiko A pyytää mökistä vuokrana kertakorvauksen tai sopia kirjallisesti, että B:n ei tarvitse maksaa vuokraa rahana, vaan riittää, että hän ylläpitää ja kunnostaa mökkiä tarpeen mukaan ja maksaa sen kulut? Voiko rintaperillinen riitauttaa asian vedoten siihen, että alkuperäinen vuokrasumma on sovittu varsin pieneksi?

Miksei a voi joko lahjoittaa mökkiä nyt (jolloin saaja maksaa siitä lahjaveron) tai myydä mökkiä edullisesti b:lle? Järkevintä olis ehkä myydä mökki halvalla kun laittaa ehdon että a:lla on elinikäinen käyttöoikeus. Eli tällöin ei verottajakaan voi puuttua siihen että myis tosi halvalla, kun ton ehdon takia tönö ei vois kovin kallis ollakaan.

Tiedän kyllä, että elinikäisen käyttöoikeuden voi kirjata testamenttiin kun sukulaisista on kyse. Esim. minulle on isovanhempani testamentanneet kesämökin mutta isälläni on siihen tuo käyttöoikeus. Ja tämän taas verottaja katsoo minulle rasitteeksi joten "mökin arvo on pienempi." Mutta tiedä sitten miten tuollaisessa tapauksessa.

Tarkoitus on siis hakea mahdollisimman edullista tapaa antaa mökki B:n käyttöön, sillä B:llä ei esimerkiksi ole varaa ostaa mökkiä sen oikealla hinnalla ja toisaalta A itse ei tarvitse enää tässä vaiheessa rahaa. (Eikä ole kovin halukas jättämään isoa perintöä rintaperillisille)

Tuo tosiaan on mulle mysteeri, että onko määräaikainen vuokrasopimus tosiaan sitova vai voivatko perilliset todella katkaista sopimuksen niin halutessaan.

Reippa:n viestiä pitää vielä pohtia tarkemmin.

Yhteistyössä