Voisiko tästä saada hengenpelastusmitalin? Siskoni pelasti mut hukkumasta viime hetkellä, olin 6v ja syvää 3 m.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mä meinasin hukkua 6 vuotiaana.

Hyppäsin laiturilta 3 m syvään järveen uimataidottomana pää edellä, uimarengas livahti päältäni jalkojen kautta pois. Muita lapsia oli siinä noin 4-5, kaikki uimataitoisia, yksi oli heistä isosiskoni. Muistan, että halusin matkia heitä hyppäämään pää edellä veteen.

Siinä räpiköin, muistan sen aivan tarkasti, kuinka pääsin pintaan ja sit taas menin veden alle. Muistan kuinka pidin silmiä auki vedessä ja yritin pidättää hengitystä ja pyrin pintaan päin. Kun pääsin pintaan, haukkasin ilmaa ja taas painuin veden alle. Pidin silmiä auki ja muistan näkymän veden alla. Paniikki oli valtava. Muistan päässeeni pinnalle ehkä noin 4-5 kertaa. Ja aina jouduin takas veden alle.

Siskoni 9v ui monen muun uimataitoisen kaa siinä lähistöllä ja leikki ja riehui, yhtäkkiä huomas, että mä painun veden alle, tulen pintaan ja taas veden alle. Sit en enää tullu ylös. Mun sisko sai mut viime hetkillä ylös. Hän joutui uimaan luokseni, olin vähän kauempana.

Muistan kuinka mä takerruin siihen ihan hulluna. Mä muistan ku sisko huusi, että älä tarraa kaulaan tai hän meinaa mennä pohjaan. Päästiin just just laiturille.

Meidän vanhemmat ja kavereiden vanhemmat oli kaupassa. Värjöttelin laiturilla kun ne tuli. Se oli siis mökkiranta, ei ketään muita ulkopuolisia aikuisia tai lapsia paikalla lainkaan.

Ne oli sanoneet meille, että siitä laiturista ei sa mennä uimaan, kun he ovat kaupassa, mutta kukaan lapsi ei totellu käskyä.

Alkuperäinen kirjoittaja arjen sankari:
Noin kävi myös minulle pikkusiskoni kanssa, tosin minä olin se pelastaja.

Entä oletko miettinyt onko se hengenpelastusmitalin paikka?

Mun mielestä ois hieno ele antaa siskolle se. Jos sen saaminen vain täyttää kriteerit. Olen aivan varma,että olisin hukkunut, jos hän ei olisi huomannut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mun mielestä ois hieno ele antaa siskolle se. Jos sen saaminen vain täyttää kriteerit. Olen aivan varma,että olisin hukkunut, jos hän ei olisi huomannut.

No täytyy sanoa ettei ole kyllä tullut mieleenikään pyytää mitään hengenpelastusmitalia.

Alkuperäinen kirjoittaja as:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No täytyy sanoa ettei ole kyllä tullut mieleenikään pyytää mitään hengenpelastusmitalia.

Ei kai sitä pelastaja itse pyydäkään vaan se pyydetään hänelle.

Ei munkaan siskolle :)

Mutta mulle on nyt aikuisena tullut mieleen se. Kun olen muutaman jutun lukenut, jossa on annettu hengenpelastusmitali. Siinä täytyy vain täyttyä tietyt kriteerit, enkä oikein tiedä mitä ne ovat. Siksipä kirjoitin tän tänne, josko joku tietäis.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton hengenpelastusmerkki

Hengenpelastusmerkin myöntää Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton hallitus. Hengenpelastusmerkki myönnetään henkilölle, joka on pelastanut toisen henkilön todennäköisestä hukkumisvaarasta osoittamalla auttamishalua, neuvokkuutta ja taitoa. Merkittävänä myöntämisperusteena pidetään jo sitä, että merkin anoja ? joko pelastettu itse tai hänen läheisensä ? katsoo teon hengenpelastusmerkin arvoiseksi. Hengenpelastusmerkin hinta on 59 ?. Kustannuksista vastaa merkin anoja.
Ehdotus hengenpelastusmerkin myöntämisestä tehdään Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton hallitukselle. Anomus tehdään vapaamuotoisesti ja siinä on mahdollisimman tarkkaan selvitettävä tarkoitetun tilanteen kulku ja suoritetut toimenpiteet sekä mahdolliset silminnäkijät. Oheen on liitettävä myös tilannetta koskevat mahdolliset viranomaislausunnot. Ehdotus hengenpelastusmerkin myöntämisestä on tehtävä kahden vuoden kuluessa tarkoitetusta tapahtumasta. Anomukset käsitellään kaksi kertaa vuodessa.
Hengenpelastusmerkkiä on myönnetty vuodesta 1987 alkaen.
www.suh.fi

Alkuperäinen kirjoittaja tässä:
Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton hengenpelastusmerkki

Hengenpelastusmerkin myöntää Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton hallitus. Hengenpelastusmerkki myönnetään henkilölle, joka on pelastanut toisen henkilön todennäköisestä hukkumisvaarasta osoittamalla auttamishalua, neuvokkuutta ja taitoa. Merkittävänä myöntämisperusteena pidetään jo sitä, että merkin anoja ? joko pelastettu itse tai hänen läheisensä ? katsoo teon hengenpelastusmerkin arvoiseksi. Hengenpelastusmerkin hinta on 59 ?. Kustannuksista vastaa merkin anoja.
Ehdotus hengenpelastusmerkin myöntämisestä tehdään Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton hallitukselle. Anomus tehdään vapaamuotoisesti ja siinä on mahdollisimman tarkkaan selvitettävä tarkoitetun tilanteen kulku ja suoritetut toimenpiteet sekä mahdolliset silminnäkijät. Oheen on liitettävä myös tilannetta koskevat mahdolliset viranomaislausunnot. Ehdotus hengenpelastusmerkin myöntämisestä on tehtävä kahden vuoden kuluessa tarkoitetusta tapahtumasta. Anomukset käsitellään kaksi kertaa vuodessa.
Hengenpelastusmerkkiä on myönnetty vuodesta 1987 alkaen.
www.suh.fi

Eli siis siskosi EI voi saada mitalia.

No voi, on anottava kahden vuoden sisällä. Tämä tapahtui jo 80-luvun alussa. No, tulipahan selväks. Mun mielestä on siis ansainnut mitalin. Koska olisin satavarmasti hukkunut sinne järveen.

Yhteistyössä